Bastiaan en Vanessa leggen uit hoe ze data gebruiken, wat het oplevert en hoe ze hun organisatie data-volwassen(er) proberen te maken. Data kán namelijk heel veel meerwaarde bieden, maar dan moet je het wel op de juiste manier inzetten. Daarom krijgen we van hen een kijkje in de keuken. En van Foodticket zelfs 5 data-lessen op basis van 100+ miljoen verwerkte orders.
‘Hoe begin je met data?’
Want, waar veel mkb-ondernemers tegenaanlopen is hoe je ‘begint met data’. Dat merkt ook Bastiaan Witte, Data Lead bij Foodticket. Hij vertelt: ,,Toen ik hier vorig jaar aan de slag ging waren we ons bewust van een enorme schat aan data, maar wisten we nog niet goed wat ermee te doen.”
Hij beet zich erin vast, eerst voor intern gebruik en vooral om er klanten nog beter mee van dienst te zijn. Foodticket biedt een totaaloplossing voor horeca ondernemers. Van een eigen webshop, kassa- en pinsysteem, QR-codes tot aan kiosk en marketingdiensten. ,,Dat leggen we bewust zo eenvoudig mogelijk uit”, vertelt Witte. ,,Dat geldt ook voor de data-inzichten die we delen. Pas als onze klanten letterlijk zien wat ze ermee kunnen worden ze echt enthousiast.”
Vijf data-lessen van Foodticket
Witte deelt graag een aantal data-lessen die hij leerde bij Foodticket. Zijn lessen gaan over waardegedreven werken, een bedrijfscultuur die draait om data, over governance, het belang van goede documentatie en de balans tussen snelheid, kosten en schaalbaarheid. ,,Het waardegedreven werken vind ik heel belangrijk”, legt hij uit. Hij beschrijft hoe Foodticket dankzij z’n 10-jarig bestaan (in 2023 werden 100 miljoen orders verwerkt!) officieel een scale-up is, maar nog flexibel is als een startup. ,,Toen we aan de slag gingen met ons eerste dataproduct hanteerden we de cyclus op basis van Build, Measure en Learn. We ontwikkelden een Recommender Engine voor klanten, als pop-up om consumenten interessante aanbevelingen te doen op basis van de rest van hun bestelling.”
De belangrijke les die hij leerde was dat het al in de planningsfase belangrijk is om rekening te houden met de stadia die zullen volgen, dus ‘bouwen’, ‘verkopen’ en ‘ontwikkelen’. ,,Het is bijvoorbeeld belangrijk aantoonbaar te maken wat het onze klanten oplevert. Dat lukt het best als je al tijdens de planningsfase rekening houdt met de wijze waarop je het dataproduct straks wil verkopen”, licht hij toe. Het valt namelijk niet altijd mee om klanten te overtuigen om meer op basis van data te gaan doen. ,,Pas als ze letterlijk zien dat het extra omzet oplevert hebben ze echt interesse en zijn ze benieuwd naar onze inzichten. Daarom zorgen we er tijdens de planning al voor dat we de resultaten later zo gebruiksvriendelijk mogelijk kunnen presenteren, zowel intern als aan klanten.”
Hoe begin je met data?’ Foodticket deelt 5 data-lessen uit 100+ miljoen verwerkte orders
Wat is de definitie van een ondernemer?
Ook Vanessa Visser, Chief Data Officer bij de Kamer van Koophandel, merkt dat data meerwaarde bieden. Tegelijkertijd weet ze dat dit niet vanzelf gaat. Zij stelt bijvoorbeeld dat je pas echt waarde kunt creëren met data als je het fundament goed op orde hebt. Ze vertelt: ,,Ik heb een achtergrond in Data Analytics en Data Science, daar waar de innovatieve oplossingen worden bedacht. Maar minstens zo belangrijk is de datakwaliteit. Net als het besef dat data niet bestaat uit eentjes en nullen, maar dat het gaat om gegevens over mensen. Of ondernemers, in ons geval.”
Een concrete uitdaging voor de Kamer van Koophandel is de data die het deelt met bijvoorbeeld banken, pensioenfondsen en andere instellingen. ,,Wat gebeurt er als onze definitie van een ondernemer een andere is dan de definitie die de Belastingdienst hanteert, of die de banken zelf hanteren?” Ze maakt zich als verantwoordelijke voor datakwaliteit hard voor het complete proces, van de dataregistratie door ondernemers die zich aanmelden tot het aanleveren van data bij ondernemingen die daarom vragen. ,,Alleen als je de hele funnel in de gaten houdt krijg je werkelijk grip op data. Zo bouw je aan een fundament, waardoor de beschikbare data uiteindelijk rendeert bij afnemers die er waardevolle inzichten mee opdoen”, legt ze uit. ,,Dat begint met het besef dat data gaat over mensen, en vraagt om aandacht voor alle stappen in het verwerkingsproces.”
Data Expo op 11 en 12 september in Jaarbeurs Utrecht
Tijdens de Data Expo spreken zowel Bastiaan Witte van Foodticket als Vanessa Visser van de Kamer van Koophandel. Daarnaast vergaar je als bezoeker in twee dagen verrassende inzichten, ontdek je de nieuwste data-trends en leer je meer over de technologieën en tools die andere organisaties gebruiken. Dat levert bruikbare tips en concrete adviezen op, om er ook zelf binnen de eigen organisatie mee aan de slag te gaan. H
ét data-event brengt meer dan 100 innovatieve exposanten en 120 inspirerende sprekers samen. Bovendien zijn er volop mogelijkheden om in gesprek te gaan met consultancy bureaus, data-analyse, data-warehousing, data-search bedrijven, privacy & security, infrastructuur, cloud-services en vele andere soorten data-organisaties en -professionals.
Meld je gratis aan voor tickets. De Data Expo 2024 vindt plaats op 11 en 12 september in Jaarbeurs Utrecht.