Mobiliteit

Een merk bouwen met ambassadeurs: NIO gaat voor een ‘Joyful Lifestyle’

 
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

De afgelopen tijd hebben veel Chinese automerken Europa opgezocht, vooral met elektrische auto’s en een hoog ‘waar voor je geld’-gehalte. Hoe onderscheid je jezelf als merk in zo’n drukke markt? ,,NIO zet in op een hechte community van rijders en fans, zowel in de on- als offline wereld.”

Lees verder onder de advertentie
NIO. NIO.
NIO.

NIO meldde zich in het najaar van 2022 met de ET7, een elektrische sedan in het premium-segment, op de Nederlandse markt. Vandaag de dag bestaat het gamma uit vijf modellen: naast de ET7 zijn er de sedan ET5, de stationwagon ET5 Touring en de SUV’s EL7 en EL6. Allemaal premium modellen, met vanafprijzen van zo’n zestigduizend euro.

Competitieve prijzen die passen bij de premiumgedachte van het merk en die gezien het aanbod aan luxe, prestaties en bijzondere mogelijkheden de aandacht trekken van de kopers in dit segment. ,,Een zo’n bijzonderheid zijn onze Power Swap Stations waar je in een paar minuten je lege accupakket omwisselt voor een volgeladen pakket”, zegt Ruben Keuter, general manager NIO Nederland.

Lees verder onder de advertentie

Joyful Life

Zeker innovatief en erg geliefd bij de rijders, die snelle wissel, toch is het niet hét unieke aan NIO. ,,Centraal staat onze community, bestaande uit rijders en mensen die onze community interessant vinden. We hebben er een speciale app voor ontwikkeld die iedereen kan downloaden. Maar wij gaan verder dan de online wereld: in Rotterdam en Amsterdam hebben we NIO Houses. Rotterdam is open sinds maart 2023 en Amsterdam volgt in het tweede kwartaal van dit jaar. Dit zijn plekken waar je vanzelfsprekend kennis kunt maken met onze modellen, maar waar veel meer gebeurt en waar iedereen uit de community welkom is. Het past bij onze missie: ‘To shape a Joyful Lifestyle’”, zegt de general manager trots. ,,Het NIO House in Amsterdam telt maar liefst zeven verdiepingen en is daarmee terecht een flagship onder NIO Houses, waarvan er meer dan 125 wereldwijd zijn”.

In China rijden bijna 500.000 NIO’s rond, is de app al zes miljoen keer gedownload en worden de evenementen en Houses druk bezocht

Met ‘meer’ doelt Keuter op het NIO-café waar een barista koffie schenkt en zowel ontbijt als lunch mogelijk zijn. Ook kun je er vergaderen of in een prettige, artistiek verantwoorde ambiance te werken. Daarnaast staan regelmatig activiteiten zoals yoga- en barista-workshops, lezingen, creatieve sessies op het programma en kunnen bezoekers genieten van wisselende kunsttentoonstellingen. ,,We zijn onlangs zelfs met rijders op bezoek geweest bij ons NIO House in Dusseldorf en hebben we een bezoek gebracht aan een NIO Life wijngaard aan de Moezel in Duitsland. Mooie route gereden en ter plekke een wijnproeverij gehouden.”

De community heeft zichzelf ondertussen bewezen. Keuter: ,,In China bestaat dit al zo’n zes jaar en daar is het een doorslaand succes: in China rijden bijna 500.000 NIO’s rond, is de app al zes miljoen keer gedownload en worden de evenementen en Houses druk bezocht. In Nederland gaat het om 400 verkochte modellen in ruim een jaar, 25 duizend downloads en ondertussen al heel wat bezoekers van de NIO Houses”.

Ruben Keuter, general manager NIO Nederland. Ruben Keuter, general manager NIO Nederland. Foto: NIO
Ruben Keuter, general manager NIO Nederland. Foto: NIO

Ambassadeurs voor NIO

De community levert het merk veel ambassadeurs op. ,,Mensen die enthousiast zijn over onze activiteiten en mogelijk een NIO overwegen, als ze er niet al een rijden. Mensen die hun enthousiasme overbrengen op familie, vrienden en bekenden en zo bijdragen aan onze verkopen. We meten hun tevredenheid op allerlei gebieden en dat levert een score op van boven de 4,85 waar vijf het maximaal is. Daarnaast kunnen onze community-leden punten verdienen via de app. Die punten kunnen ze dan weer omzetten in bijvoorbeeld een kop koffie of lunch. Of besteden aan een van de vele NIO Lifestyle producten die wij ontwikkelen in samenwerking met bijvoorbeeld bekende modeontwerpers en designers op allerlei andere gebieden. Waarbij het vaak om duurzame producten gaat”, belooft Keuter.

Dat duurzame, dat zit heel diep verweven in het NIO-DNA. ,,Dat begint al bij het feit dat we alleen elektrische auto’s in het programma hebben. Dit is weer een gevolg van de filosofie van onze oprichter, William Li. Hij heeft in China naam gemaakt met een platform voor gebruikte auto’s. In die periode stond hij echter ooit op zijn balkon en kon door de smog de overkant van de straat niet zien. Hij was bovendien net vader geworden en wilde voor zijn kind een schone wereld. Weer blauwe luchten zien, daar ging het de oprichter om. Hij verkocht zijn platform en begon met NIO, met de filosofie ‘Blue Sky Coming’. Dat is en blijft onze visie”, aldus de general manager.

Lees verder onder de advertentie

Kies je voor BaaS, dan wordt de verkoopprijs verlaagd, met circa twaalfduizend euro voor een versie met 75 kWh-accupakket

NIO helpt met uitgebalanceerd stroomnetwerk

De groeiende community helpt volgens Keuter hard mee om NIO gezicht te geven in Nederland. Net zoals de Power Swap Stations, want dit is iets unieks dat breed wordt uitgemeten in de media. ,,Dat niet alleen, ze dragen ook bij aan een meer gebalanceerd stroomnetwerk. Onze samenwerking met Vandebron zorgt ervoor dat de in de Power Swap Stations aanwezige batterijpakketten worden ingezet om onbalans in het elektriciteitsnetwerk op te vangen. Door bij teveel zonne- en windenergie extra stroom op te slaan in de batterij of om stroom eruit te halen bij eventuele tekorten. Speciale ‘Active Balancing’-software houdt vanzelfsprekend in de gaten dat er altijd genoeg volle batterijpakketten zijn om onze rijders van dienst te kunnen zijn.”

Overigens kun je als NIO-koper afzien van de batterij-wissel, BaaS genaamd: Battery as a Service. ,,Je kunt elke NIO ook kopen met een vast batterijpakket. Kies je voor BaaS, dan wordt de verkoopprijs verlaagd, met circa twaalfduizend euro voor een versie met 75 kWh-accupakket. Dan betaal je 169 euro (incl. BTW) per maand en heb je geen zorgen over je accupakket door de toegang tot het wisselnetwerk. Bovendien hopen we in de nabije toekomst een tijdelijke wissel met een zwaarder pakket in Nederland aan te kunnen bieden. Zodat je op lange reizen verder kunt rijden zonder te laden”, voorspelt Keuter.

Kopen, leasen abonneren

Naast kopen en leasen biedt NIO de mogelijkheid van een abonnement, met een looptijd van 1 tot 60 maanden, zowel voor nieuwe NIO’s als gebruikt. De abonnementen beginnen al bij ongeveer 900 euro, inclusief BTW. ,,En binnen NIO Groep wordt momenteel aan twee andere merken gewerkt. Merken die wel het NIO-DNA hebben, maar die zich bewegen in de mainstream autosegmenten. Daar is erg veel vraag naar betaalbare elektrische auto’s. Reden te meer om onze community in de gaten te houden”.