Amsterdam werkt in stappen aan een stad waar verkeer rijdt zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Het doel is dat in de toekomst iedereen uitstootvrij rijdt in Amsterdam.. Niet alleen stadslogistiek, maar ook brom- en snorfietsen, touringcars, taxi’s, boten en personenauto’s.
Met deze maatregel wil de gemeente de luchtkwaliteit in Amsterdam verder verbeteren, benadrukt Aart Meijles, projectleider stadslogistiek. ,,De lucht is op dit moment van dusdanig slechte kwaliteit dat inwoners van Amsterdam vaker last hebben van luchtwegaandoeningen, dan inwoners van plaatsen waar de luchtkwaliteit beter is. Zo rookt een Amsterdammer, door de ongezonde lucht, gemiddeld vier sigaretten mee per dag. Dat kan echt niet meer.” Tegelijkertijd levert de uitstootvrije zone ook een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de CO₂ -uitstoot en geluidsoverlast in de stad.
Dit zijn de regels
Op dit moment geldt er een milieuzone voor dieselbestelauto’s en vrachtauto’s in Amsterdam. Vanaf 2025 starten ondernemers met uitstootvrij rijden in de stad. Dan worden de huidige toegangsregels voor de milieuzone binnen de Ring A10 aangepast en komt er een uitstootvrije zone voor nieuw gekochte bestel- en vrachtauto’s binnen de S100. We verwachten dat de uitstootvrije zone vanaf 2028 dezelfde omvang krijgt als de huidige milieuzone in Amsterdam.
Wil je weten welke regels er voor jou gelden, doe dan de kentekencheck.
Per 1 januari 2025 moeten nieuw gekochte bestel- en vrachtauto’s uitstootvrij zijn binnen de S100. Voor bestaande bestelauto’s die voor 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, gelden er tot 2030 landelijke overgangsregelingen. En voor bestaande vrachtauto’s die na 1 januari 2017 en voor 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, gelden er tot 2030 landelijke overgangsregelingen. Deze regels gelden ook voor hybride varianten. Wil je weten welke regels er voor jou gelden, doe dan de kentekencheck.
Denken in oplossingen
Gaat het kopen van een duurzame bestelbus jou als ondernemer (nog) een stap te ver? Dan zijn er gelukkig ook andere oplossingen, zoals die van ondernemer Navid Babai. Hij staat aan het roer van het eerste bedrijf dat elektrische deelbusjes aanbiedt in de stad. ,,Toen ik in het verleden zelf een bestelbus wilde huren, kostte mij dat veel tijd en geld. Ik moest eerst een bus reserveren, vervolgens naar een kantoor buiten de stad toe om die bus op te halen, daar moest ik mijn auto betaald parkeren en allerlei gegevens afgeven. Die bus moest ik dan ook nog eens voor minimaal vier uur huren, terwijl ik hem maar voor twee uur nodig had. Toen dacht ik; dat moet makkelijker kunnen.”
Navid Babai staat aan het roer van het eerste bedrijf dat elektrische deelbussen aanbiedt in de stad
Met flexibele verhuur op minuutbasis, biedt Babai nu een probleemloze manier aan om een elektrische bus te huren in Amsterdam. ,,Je betaalt alleen voor de tijd die je gebruikt, zonder verborgen kosten. Bovendien bieden we gratis parkeren op specifieke locaties in Amsterdam en een 24/7 service, inclusief opladen aan. Dus als de ondernemer in 2025 met een duurzame bus de stad in wil, kan hij bij ons terecht.” Meijles vult aan: ,,Er zijn ook andere mogelijkheden om over te stappen op andere soorten vervoer. Je kunt je bij de leveranciers van voertuigen of hubs laten voorlichten.”
Subsidie, overgangsregelingen en advies
Daarnaast biedt de gemeente Amsterdam een subsidie voor sloop van oude bestelbussen op diesel (emissieklasse 4) én een onafhankelijk en kosteloos advies over de diverse overstapmogelijkheden aan.
,,In de praktijk helpt dit adviesgesprek met een logistiek makelaar de ondernemer enorm, omdat elektrische bestelbussen anders rijden dan een bus op fossiele brandstof met de benodigde laadinfrastructuur en een andere actieradius. Na een adviesgesprek kunnen ondernemers gerichter en beter kiezen wat voor hen het beste werkt en financieel het meest gunstig is,” aldus Meijles.
De gemeente helpt ondernemers bij de overstap naar uitstootvrij vervoer. Vraag dit advies aan via uitstootvrijwagenpark@amsterdam.nl.