Het verhaal achter Van Ameyde is boeiend. De organisatie staat bekend als een grote speler die bedrijven wereldwijd ontzorgt. Bovendien heeft Van Ameyde een innovatieve visie op het gebruik van technologie en de menselijke intelligentie. Dat innovatie in de kern van het bedrijf zit, blijkt wel uit het feit dat de oprichter van Van Ameyde, Henri van Ameyde, een van de grondleggers is van het Europese groene-kaartsysteem.
,,Wij leveren hoog gekwalificeerde diensten voor ondernemers op een vrij breed gebied”, begint Piet Middelkoop, CEO bij Van Ameyde, met gevoel voor understatement. Het palet aan diensten is namelijk omvangrijk. Zo werkt men voor mkb-bedrijven, overheden, multinationals, in mindere mate voor particulieren en honderden verzekeraars en eigenrisicodragers. Interim professionals kunnen tijdelijke capaciteitstekorten op schadeafdelingen opvangen en bedrijven kunnen zelfs hun complete schadeproces aan Van Ameyde uitbesteden.
Ontlasten én weer op weg helpen: dát is de kern van ons verhaal
Middelkoop: ,,Maar er zijn dus ook zaken als die van zo’n boot in Zuid-Afrika. Wanneer die uit een droogdok valt, sturen wij ingenieurs, werktuigbouwkundigen en desnoods een kapitein die kant op om de boot zo snel mogelijk weer op het water te krijgen. Alles om onze klanten te ontlasten. Onze klanten steken hun kostbare tijd liever in ondernemen dan in het oplossen van schadegevallen. Ontlasten en weer op weg helpen: dát is de kern van ons verhaal.”
Voor de troepen uitlopen door personeel vrij te spelen
,,Daarbij hechten we veel waarde aan het zo efficiënt mogelijk inzetten van mensen. Dat lukt door met innovaties mee te bewegen. Wij vinden AI geen vies woord en automatiseren waar het kan. Daar investeren we graag in. We zijn ons goed bewust van het personeelstekort dat er nog altijd is. Ons bedrijf ziet het als een maatschappelijke opgave om mensen vooral in te zetten op werk waar ze meerwaarde kunnen leveren en dus geen werk doen dat een computer ook kan. Als dat betekent dat wij mensen vrijspelen voor bijvoorbeeld de zorg, dan vinden wij dat een succes. Op dat vlak lopen we voor de troepen uit.” Van Ameyde is met iets meer dan vijftig bedrijven in zevenentwintig landen actief. Opvallend daarbij is dat het in al die landen met één enkel platform werkt. De geleverde diensten en support zijn overal hetzelfde, maar er wordt volop rekening gehouden met verschillen in taal, belastingen, overheidsregels, lokale gebruiken en culturen. Eén Europa qua dienstverlening is dan ook het motto.
Van Ameyde laat lokale businesscultuur ongemoeid
Volgens Middelkoop zorgt dat er mede voor dat ook Amerikaanse organisaties Van Ameyde goed weten te vinden. ,,Grensoverschrijdende samenwerkingen kunnen, zeker in Europa, complex zijn. Op deze manier laten we ze zo soepel mogelijk verlopen. We willen de lokale businesscultuur zoveel mogelijk ongemoeid laten. Grote bedrijven zijn vaak geneigd om het ‘one size fits all principe’ toe te passen, maar zo werkt het gewoon niet.”
De oprichter en zijn inzicht
Dat het bedrijf al jarenlang tot ver over de eigen grens opereert, lag al sinds de oprichting in de lijn der verwachting. Henri van Ameyde besefte richting het einde van de Tweede Wereldoorlog dat het Nederlandse leger in geallieerde landen vele beschadigde oorlogsvoertuigen had staan. Hij nam de repatriëring van deze militaire wagens voor zijn rekening, waardoor Defensie een inventarisatie van de schade kon maken en gericht aan wagenbeheer kon doen. Dit gaf hen grip op het eigen materieel, een dienst die destijds nog helemaal niet bestond.
Henri van Ameyde zag ook de toename in verkeersbewegingen na de oorlog, wat gepaard ging met een forse stijging in aanrijdingen, ook onder bestuurders uit verschillende landen. Om dat te coördineren, werkte hij mee aan de ontwikkeling van het groene-kaartsysteem. Mede door zijn waarde voor het Nederlandse leger kreeg hij dat op hoger Europees niveau doorheen.
Het bewijs dat Van Ameyde levert
Al meer dan zeven decennia verzorgt Van Ameyde Group het volledige schadeafhandelingsproces, van de eerste schademelding tot de sluiting van de claims. Het succes ligt in de combinatie van hardwerkende, innovatieve mensen en geavanceerde technologie. Jaarlijks worden 800.000 claims verwerkt via het eigen platform, ECHO, waarbij een perfecte balans wordt gevonden tussen menselijke betrokkenheid en efficiëntie. Sinds 2007 wordt ECHO door 48 dochterondernemingen en externe partijen in tal van landen gebruikt, wat getuigt van de betrouwbaarheid en effectiviteit van onze oplossingen. Van Ameyde blijft met trots een pionier in de branche, altijd klaar om de uitdagingen van morgen aan te gaan. Ontdek meer over hoe Van Ameyde wereldwijd bedrijven ontzorgt op www.vanameyde.com.