Branded content

Hoe telecom-miljonair Pieter van Hoof zakelijk succes boekte met 0900-servicenummers

Aangeboden door ABN AMRO MeesPierson
Pieter van Hoof in zijn huis  in Rotterdam. Bart Hoogveld | Pieter van Hoof in zijn huis  in Rotterdam.
Bart Hoogveld | Pieter van Hoof in zijn huis in Rotterdam.
Leestijd 5 minuten

,,Ik ben in 2000 begonnen als accountmanager bij MCI WorldCom, een groot Amerikaans telecombedrijf. In de vier jaar dat ik daar werkte heb ik veel geleerd over het telecomlandschap en vanuit mijn specialisatie in servicenummers, de 0800- en 0900-nummers, zag ik mogelijkheden. Telecomproviders wilden het liefst van die servicenummers af, ze waren vooral bezig met het leveren van datanetwerkdiensten. Maar ik zag een kans. Ik ben op een niche van een niche gedoken en in 2004 hiermee mijn succesvolle reis als ondernemer gestart.”

Pieter ziet op het juiste moment kansen voor servicenummers door de opkomst van e-commercereuzen zoals Amazon en eBay en online retailers als H&M en Zalando. Een Amerikaans bedrijf als Amazon mag immers wel zijn producten leveren aan andere landen, maar is in veel gevallen verplicht lokaal bereikbaar te zijn voor klanten. Door zijn connecties in de telecomwereld, weet Pieter in tientallen landen deals te sluiten met lokale telecomaanbieders, zodat hij e-commercebedrijven tegen scherpe tarieven een bundel 0900-nummers kan geven. Zijn bereik groeit van Maleisië tot Ecuador en van Polen tot Zuid-Korea.

Het Ondernemersdiner

Denk je ook wel eens na over het verkopen van je bedrijf? Het Ondernemersdiner biedt een unieke mogelijkheid om vrijblijvend en in een intieme setting met collega-ondernemers te praten over deze onderwerpen en van elkaar te leren. De exclusieve diners vinden plaats op zeven locaties door het hele land. Kies hier jouw locatie.

The Sound of Data

Nadat het raamwerk voor zijn plan is dichtgetimmerd, besluit Van Hoof om zichzelf middels een joint venture-constructie bij The Sound of Data te voegen, een kleine Rotterdamse telecomspeler. De oprichter wil langzaam uit het bedrijf stappen en de nog maar 28-jarige Van Hoof zoekt een bedrijf waar hij de vrijheid krijgt om zijn idee met de servicenummers verder uit te bouwen. Dat idee blijkt een schot in de roos, want door de opmars van e-commercebedrijven en de exploderende vraag naar servicenummers groeit ook The Sound of Data enorm.

Je kunt als ondernemer beter één ding heel goed doen, dan vijf dingen half. Wijn en water zijn los van elkaar heel goed, maar als je het mengt blijft er helemaal niets over

,,Het succes dat we boekten met de servicenummers betekende dat ik in de loop der jaren geleidelijk meer controle over het bedrijf kreeg, tot ik in 2014 besloot de stap te wagen om het hele bedrijf over te nemen. In mijn ogen noodzakelijk, want ik vond dat we de focus volledig op de servicenummers moesten leggen. Maar daar was niet iedereen binnen het bedrijf het mee eens. Volgens mij kun je als ondernemer veel beter één ding heel erg goed doen, dan vijf dingen half. Wijn en water zijn los van elkaar heel goed, maar als je het mengt blijft er helemaal niets over.”

Management buy-out

Omdat de andere aandeelhouders van The Sound of Data zich niet volledig willen focussen op het aanbieden van de servicenummers, maar vasthouden aan andere verlieslatende initiatieven, gaat Pieter samen met een compagnon op zoek naar een manier om het bedrijf middels een management buy-out over te nemen. Van Hoof en zijn compagnon schrijven een businessplan en gaan hiermee langs bij verschillende banken, maar krijgt bij ING, SNS en Rabobank nul op het rekest. Nog maar net bekomen van de bankencrisis van 2008, durven de banken het niet aan om de benodigde miljoenen voor te schieten om de overname mogelijk te maken.

,,Uiteindelijk waren we met ons plan wel welkom bij ABN AMRO, op dat moment al de huisbank van The Sound of Data. Zij waren bereid om met ons de stap te zetten. In 2015 hebben we het bedrijf overgenomen en daarna is de business in een stroomversnelling gekomen.”

De groei van e-commerce was ongekend en wij konden volop meeliften. Kregen zij twee keer zoveel belletjes, dan verdienden wij ook twee keer zoveel

,,De groei van e-commerce was in die periode ongekend en door ons recurring revenu model konden wij volop meeliften. Kregen onze klanten twee keer zoveel belletjes, dan verdienden wij ook twee keer zoveel. We konden zo onze lening razendsnel aflossen en hebben daarna jaarlijks een mooie en vooral snel stijgende winst laten zien. Dat maakte dat we in 2019 op de radar kwamen van meerdere private equity-partijen. Toen er vanuit één van hen een serieus bod kwam, ben ik met mijn bank om de tafel gegaan.”

Kennis delen

Op het moment dat de private equity partijen zich melden laat Van Hoof zijn bankzaken doen door ABN AMRO MeesPierson, zoals hij het omschrijft de Champions League van de zakelijke tak van de bank. Met ruim 300 jaar ervaring in het bankwezen staat ABN AMRO MeesPierson voor expertise en ligt de focus geheel op de persoonlijke relatie, iets dat voor Van Hoof enorm belangrijk is.

Pieter van Hoof, The Sound of Data. Bart Hoogveld | Pieter van Hoof, The Sound of Data
Bart Hoogveld | Pieter van Hoof, The Sound of Data

,,Ik geloof enorm in loyaliteit, als mens maar zeker ook als ondernemer. Toen ik het in 2015 moeilijk had met de financiering heeft ABN AMRO MeesPierson met me meegedacht. Zij geloofden in de mogelijkheden. ABN AMRO MeesPierson Rotterdam heeft me vervolgens uitstekend begeleid bij de verkoop van mijn organisatie en heeft me tijdens het proces ontzorgd. Het pakken van een kans toen deze zich voordeed, heeft me financieel onafhankelijk gemaakt. Het geeft me de ruimte om nu niet meer als ondernemer, maar vooral als mens te groeien.”

,,Tegenwoordig geef ik onder andere gastcolleges op hogescholen en recent ook op Het Ondernemersdiner. Dat is een avond waarbij ondernemers onder elkaar inzichten krijgen en ervaringen delen rond het thema bedrijfsovernames. Ik deel nu mijn ervaringen om andere ondernemers vooruit te helpen, wat is er mooier dan dat?

Het Ondernemersdiner

ABN AMRO MeesPierson is samen met Marktlink organisator van Het Ondernemersdiner, dat exclusief georganiseerd wordt voor directeuren/eigenaren van bedrijven met meer dan 20 werknemers. Ronnie Overgoor, host van de diners, zal met een deskundige gastspreker alles vertellen over bedrijfsovername of -verkoop en de opties die er zijn om je privévermogen optimaal te benutten. Per diner kunnen maximaal 30 ondernemers aanschuiven en deelname is gratis. Meld je snel aan want het aantal plaatsen is beperkt.