Ondanks de opkomst van allerleialternatieven als Android en Samsung blijft Apple in Nederlandonverminderd populair. Althans, dat merkt Apple-verkoper Amac. Dewinkelketen boekte het afgelopen boekjaar een recordomzet van 222miljoen euro, zo meldt Retailtrends.
Omzet terug naar de winkelvloer
De groei bracht de omzet ruim 3 procenthoger dan in 2021, zo blijkt uit de jaarcijfers. Dat de winkels weerfysiek open waren, bleek ook uit de verschuiving van online naaroffline: de omzet op de winkelvloer steeg van 119 miljoen naar 146miljoen, terwijl online de omzet juist terugliep van53,7 naar 39,2 miljoen euro. De winst van moederbedrijf ThinkDifferent steeg van 2,1 naar 2,6 miljoen euro. Ondanks het gebrek aanpersoneel dat de retail teistert, groeide het aantal medewerkers vanAmac licht, van 444 naar 459.
Deomzetgroei past in een trend van de afgelopen vijf jaar, waarin Amactelkens prima cijfers wist te schrijven. 2020 was daarin eenrecordjaar, met 212 miljoen euro omzet. Toen was dat vooral te wijtenaan de introductie van een nieuwe MacBook en iPad, dit jaar leverdede introductie van de nieuwe iPhone 13 een belangrijke bijdrage aande omzet. Dat jaar zag Amac juist een verschuiving naar onlineverkoop, door de lockdowns en de verkoop op afspraak. Dat is nu dushersteld.
Lees ook: Na vijftig Amac's een Food District: ceo Ed Bindels over het hoe en waarom van Liemès