Nieuws Coronavirus
Ondernemers (21 en 28) achter moederdagpakket: winst voor deelnemende lokale bedrijven
Jelle van den Hurk (student Business Innovations, 21) en Dieuwertje Vorstenbosch (eigenaar Dwars Hotdogbar, 28) willen gedurende de coronacrisis klaar staan voor mede-ondernemers. Een moederdagpakket voor en door lokale ondernemers moet daarbij helpen. ,,We gaan het concept uitrollen in andere steden om ook daar de lokale middenstand een boost te geven.''

Jelle van den Hurk (21) en Dieuwertje Vorstenbosch (28), de initiatiefnemers van het lokale moederdagpakket.
Woensdag zijn Van den Hurk en Vorstenbosch live gegaan met het initiatief om zo de lokale Tilburgse ondernemer te steunen. Vorstenbosch: ,,We hebben een negental ondernemers gestrikt om een tof cadeau in ons pakket te verzorgen. Samen moeten ze een uniek moederdagcadeau vormen voor alle lieve moeders van Tilburg.''
De locals die in het pakket vertegenwoordigd zijn? Het gaat om broodjeszaak Pig & Rye, Kaaszaak, interieur- en conceptwinkel Tien, florist Daisy Lane, chocoladespeciaalzaak Friandries, lampenwinkel Kunstlicht, theezaak The Art of Tea, groentespeciaalzaak Appelsien en tweedehands kledingshop De Bovenste Plank. ,,Elke ondernemer stopt een cadeau in het pakket waar hij of zij bekend om staat. In het totaal hebben we drie verschillende pakketten samengesteld.''
''Mochten wij meer pakketten verkopen dan vooraf ingeschat, dan verdienen we geld aan de servicekosten. Dat is niet de bedoeling''
Alle winst naar de lokale ondernemers
De twintigers kopen de cadeaus in bij de lokale ondernemers tegen de originele verkoopprijs, hierdoor gaat dus alle winst naar de ondernemers. "We hebben geen winstoogmerk in die zin. We hebben een inschatting proberen te maken van de promotie- en bezorgkosten en vragen daar dan ook een minimaal bedrag van 2,50 euro voor'', legt Vorstenbosch uit.
,,Mochten wij meer pakketten verkopen dan vooraf ingeschat, dan verdienen we geld aan de servicekosten. Dat is niet de bedoeling. Wij hebben daarom contact opgenomen met Quiet. Dat is een organisatie die zich focust op de armere mensen in onze samenleving. We hebben bij hen aangegeven dat, mochten wij inderdaad meer verdienen aan de servicekosten dan beraamd, wij dit aan hen doneren. Ook is er ruimte om ons een kleine bijdrage te schenken voor het initiatief. Iedereen is vrij hierin een keuze te maken.''
Lees ook: Anderhalve meter-economie: gaat app van jonge ondernemers horeca helpen?
Boost voor de horeca
Ook voor Vaderdag zijn de twee Brabanders inmiddels flink aan het brainstormen, ,,We hebben al een aantal ideetjes om de horeca een boost te gaan geven. Maar voor nu eerst de focus op moederdag'', besluit Vorstenbosch.