De aangescherpte regels voor de horeca
Dít moet hem van het hart. ,,Er is overduidelijk sprake van willekeur. De horeca krijgt traditiegetrouw te maken met verscherpte regels die voor andere branches klaarblijkelijk niet gelden”, zegt Won Yip.
Hij geeft als voorbeeld het nieuws van dit weekend over de coronabesmetting bij drie Amsterdamse horecabedrijven. ,,Het is gewoon niet meer uit te leggen. Drie horecabedrijven worden met naam genoemd in de media. Ik begrijp dat dit gebeurt, maar het is de GGD bekend dat er ook besmettingen zijn bij onder meer supermarkten en hier hoor je totaal niets over.”
Lees ook: Horecaondernemer Won Yip: 'Per direct draagt al mijn personeel verplicht een mondkapje'
De drie zakelijke overlevingstips van Won Yip:
'Ik neem elke maatregel, ook als later blijkt dat het om schijnveiligheid gaat'
'Prioriteit is het managen van de dagelijkse cashflow
Gezond verstand bij het aansturen en gemotiveerd houden van je medewerkers
1. 'Ik neem elke maatregel, ook als later blijkt dat het om schijnveiligheid gaat'
Zes fulltime medewerkers van Yip zitten sinds afgelopen vrijdag in quarantaine. ,,Tijdens het hoogseizoen! Maar één besmette medewerker kan leiden tot sluiting van verschillende zaken voor tenminste 14 dagen en dit moet ik te allen tijde zien te voorkomen. Ik neem elke maatregel, ook als later blijkt dat het om schijnveiligheid gaat. Het gaat er niet om wat ík vind, we hebben nu te maken met protocollen en noodverordeningen die voor deze situatie gelden. De mondkapjesplicht voor het personeel is een experiment en er geldt geen mondkapjesplicht voor de gasten. Mijn gasten moeten zich bij klachten laten testen en thuisblijven, zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Ik doe dat voor mijn personeel: mondkapje verplicht en bij klachten testen en thuisblijven. Ik hoop hiermee het risico van besmetting te minimaliseren.”
2. 'Prioriteit is het managen van de dagelijkse cashflow'
Yip deelt ‘voor iedereen die er iets mee kan’ zijn ondernemersvisie met het oog op de huidige situatie. ,,Prioriteit is het managen van de dagelijkse cashflow. Kijk kritisch naar de kostenstructuur en werk verschillende opstartscenario’s uit, waarbij je rekening houdt met de huidige en steeds veranderende regelgeving."
Lees ook: Advies Patrick Wessels: 'Ondernemers, draag een mondkapje!'
3. Gezond verstand bij het aansturen en motiveren van je medewerkers
“Meteen daarna volgt het aansturen en gemotiveerd houden van je medewerkers en teams. Bij de ‘herstart’ ligt de primaire focus op hygiëne, uitstraling naar de gast en de multi-inzetbaarheid van het personeel. Om met teams vooruit te kijken is expertise, ervaring, creativiteit en, belangrijk, gezond verstand nodig. Zo kunnen de uitdagingen, spanningen en angsten worden gemanaged met als resultaat focus op het herstellen van de business.”
Coronacrisis: 'Wees realistisch en waakzaam'
Won Yip, eigenaar van zeven succesvolle horeca-gelegenheden in Amsterdam: ,,Ik heb een aantal crisissen meegemaakt. In die tijden had ik 15 tot 25 procent minder omzet, we hebben nu een surrealistische periode meegemaakt met 100 procent minder omzet. Deze crisis vereist een totaal andere aanpak. Echt, wees vooral realistisch en waakzaam".
Dit zijn volgens Won Yip de belangrijkste tien aandachtsgebieden voor ondernemers:
Crisis- en verandermanagement
Dagelijkse cashflow planning
Kostenstructuur herzien & kosten besparen
Scenario’s, opties en protocollen uitwerken en implementeren
Het managen van verwachtingen, onzekerheden en op afstand leidinggeven
Denk creatief en ontwikkel nieuwe businessmodellen
Review van de HR-structuur met vlootschouw (wat doet, kan en wil iemand?) en aanpassing van competentiemodellen voor medewerkers
Review van de boekingssystemen en distributiekanalen
Aanpassen van budgetten
Contracten heronderhandelen
Foto onder: het terras van Majestic in Amsterdam. Mondkapjes troef.