Op doordeweekse dagen verschijnt een speciale De Ondernemer-nieuwsbrief met het dan laatste nieuws over de coronamaatregelen en de effecten ervan. Deze nieuwsbrief wordt bovendien voorgelezen door een virtuele stem. Aanmelden kan hier: www.deondernemer.nl/nieuwsbrief.
Lees ook: Persconferentie Rutte-Kuipers 25 januari: wat houden de versoepelingen precies in?
,,Het gaat niet alleen om de loonsteun, maar er is ook uitstel van betaling aangevraagd, er zijn leningen aangegaan en er is wéér een lockdown", somt een woordvoerder van ANKO op. De kappers vragen niet om meer steun, maar willen graag weer open.
Zoals in wel meer sectoren bepleit wordt, vinden ook kappers dat dit verantwoord kan. ,,Wij werken altijd al op afspraak", zegt de woordvoerder tegen NU.nl. ,,En we houden ons ook altijd aan het maximumaantal klanten. Het heeft ook helemaal geen zin om meer klanten dan kappers in je zaak te hebben."
Lees ook: Demonstratie voor meer coronasteun trok ruim 2000 kappers
'Niet op het bordes met pluis, uitgroei of een half matje'
Die klanten zouden ook smachten naar heropening van de kappers. Spullen die je in de winkels kunt kopen, kun je ook online bestellen, maar ,,een nieuw kapsel niet". Bovendien is de uitgroei weer in opmars nu de kappers al drie weken gesloten zijn. ,,Als je niet net voor de lockdown geweest bent, speelt de uitgroei nu op", aldus ANKO.
De kappersorganisatie waarschuwt de nieuwe bewindslieden van het kabinet-Rutte IV dan ook, met een knipoog voor de uitwassen die door de gesloten kapperszaken zijn ontstaan. ,,Een goed verzorgd kapsel geeft vertrouwen. Dat lijkt essentieel als je poseert voor een bordesfoto die de geschiedenisboeken in gaat. Ik zou daar niet willen staan met pluis, uitgroei of een dreigend matje", zegt de woordvoerder.