De contouren even bijwerken? De boel eens feestelijk opsteken? Of de juiste kleur vinden om uitgroei weg te werken? Voor wie vindt dat zijn kapsel de beste tijd heeft gehad, is er deze hulplijn. Kan de kapster het model normaal wel dromen, nu zit dat bezoekje er door de coronabeperkingen niet in. Dus geven Natasja Janssen van salon ‘Jij op je mooist’ en haar collega’s aan heel Nederland kapselhulp op afstand.
Gelletje
Het nummer (0900-4003040) is vanaf donderdag elke werkdag bereikbaar tussen 10.00 en 14.00 uur. Deze woensdag werkt dat nummer nog niet, en kunnen klanten bellen met 0900-5588888. De ‘helpdesk’ wordt bemand door de werkneemsters van de salon. Zij assisteren - zo veel mogelijk vanuit eigen huis - door middel van videobellen, met eerder opgenomen filmpjes en door te antwoorden in een livechat.
,,Het is een noodoplossing”, zegt Janssen in AD. De lockdown doet kapsels geen goed, maar zelf aan de slag gaan kan slecht uitpakken. ,,De uitgroei bijwerken gaat wel zelf of door een ander. Als je maar de juiste producten hebt, en niet ‘iene miene mutte’ doet in de drogisterij. Knippen is een vak. Maar de nekharen, de contouren en een gelletje kan wél.”
Het verschil is nogal groot, merkte Janssen de vorige gedwongen sluitingen, tussen een knipbeurt bij een volleerd kapper en thuis wat aanrommelen met de keukenschaar of de verf van Etos. ,,Dan kost het ons weer maanden om het goed te krijgen. Als je zelf knipt, gaat het model eruit. Soms kan je beter een week of twee wachten. Dan zit het weer lekker.”
Spoed
Dan de hulplijn. Hoe werkt die? Iedereen die het nummer belt, krijgt een keuzemenu. ,,Stefanie is er voor de krullen, Guusje voor de styling. Als het iemand is met uitgroei, zeggen we: ‘Stuur een foto van jezelf bij daglicht.’ Dan stellen we de diagnose en vullen we die in op een intakeformulier. We sturen de juiste kleur op. Bij spoed kunnen klanten die komen afhalen.”
Het basisgesprek kost 1,60 euro en duurt ongeveer 5 minuten. Het kan dat er vervolgens ook een live-videogesprek nodig is. Ook daarbij hoort een tarief. Maar welk tarief hangt af van de behandeling.
Lees ook: Kappers luiden noodklok: begin alsjeblieft niet aan thuisknippen
,,De vorige lockdowns hebben we dit ook gedaan, maar toen alleen voor onze eigen klanten. Ik dacht: dat kan ook breder. Veel kappers zijn onbereikbaar, dus een groep weet niet waar zij terechtkan. We hebben veel filmpjes klaarstaan. Uitgroei, puntjes knippen, contouren bijwerken, opsteken.”
Yvonne Burger uit Gouda is zo’n vaste klant die haar kapsel met hulp onder handen besloot te nemen. ,,Ik had een pakket gekocht: verf, een omslagdoek, handschoentjes. Toen ik klaar zat, hadden we een afspraak om te bellen. Het was grappig: ‘Natasja’ stond op de wasbak. Dan moest ik een plukjes zus en zo doen, toen verder, de achterkant. Die deed mijn man. We kregen instructies: dan een streepje, dan naar links.”
Stuntelen
Burger vervolgt: ,,Ze zei: Goed insmeren, en goed uitwassen. Ik verf iedere maand. De tweede keer vertelde ze hoe het ook alweer moest.” Daardoor heeft ze dieprode, of in ieder geval bruine haren. ,,Je zag geen verschil. Alleen de badkamer wordt een zooi. Het is lekkerder als de kapper het doet dan wanneer je zelf staat te stuntelen.”
Janssen: ,,Nu we weer dicht moesten, overwoog ik om tijdelijk een andere baan te zoeken, maar ik wil mijn energie hier kwijt. Dit is ook therapeutisch: we blijven met ons vak bezig.” Alleen één nadeel. ,,Door die headset op ons hoofd gaat je haar vreselijk zitten.”