Nieuws Retail
Ceo Orderchamp: 'Retailers en merken, laat ons jullie helpen met slimme techniek'
Lockdown na lockdown, winkelsluiting na winkelsluiting. Retailers behoren tot de grootste slachtoffers van de huidige coronapandemie. Dat hun winkels momenteel weer open zijn, betekent helaas nog lang niet dat de problemen zijn opgelost. Retailers zijn vaak nog te druk bezig met de dag van vandaag, waardoor er voor de dag van morgen helemaal geen tijd meer is. Dat kan anders door gebruik te maken van slimme technologie. Online marktplaats Orderchamp haalt werkelijk alles uit de kast om merken en retailers weer in het zadel te helpen met digitale diensten.

Joost Brugman, ceo Orderchamp. Foto: Eva Plevier
Eind november zaten we nog met ceo Joost Brugmans aan tafel. Door de opeenstapeling aan ontwikkelingen binnen het Amsterdamse bedrijf – dat door extreme groei inmiddels een scale-up is geworden – is het noodzaak om hem opnieuw aan de tand te voelen. Met onder andere een nieuw geopend distributiecentrum in Venlo, een omvangrijke rebranding en een eigen digitale beurs waar meer dan vierduizend merken aan meedoen gaat Orderchamp door het vuur voor haar klanten.
Rebranding Orderchamp om retailer duidelijke boodschap te brengen
,,Wanneer je retailers vraagt om te investeren in digitalisering, zul je merken dat een groot deel van hen het misschien wel kan, maar er eigenlijk niet echt op zit te wachten”, begint Brugmans. ,,Ze zijn over het algemeen ook veel liever bezig met de creatieve aspecten van hun vak. Logisch, want daar ligt nu eenmaal hun kracht. Ik ben echter van mening dat je als moderne ondernemer minstens een social media account moet hebben waarop je je producten aanbiedt. Of een eigen website. Desnoods een online uithangbord. Techniek maakt je leven zoveel makkelijker. En om die boodschap zo krachtig mogelijk de wereld in te sturen, hebben wij voor een rebranding gekozen.”
Lees ook: Online marktplaats Orderchamp: groeibriljant op kampioenskoers
Brugmans vertelt dat zijn bedrijf tot voor kort te boek stond als een digitale marktplaats die merken en retailers bij elkaar brengt. ,,Sinds de start hebben we een B2B marktplaats gecreëerd om winkels het meest unieke assortiment te kunnen bieden, een software suite neergezet waarop merken hun eigen klanten kunnen beheren, is er een kredietprogramma voor retailers waarmee ze later kunnen betalen terwijl wij ervoor zorgen dat de merken direct uitbetaald krijgen en we kunnen integreren met zo’n beetje alle softwaresystemen die er maar zijn.”
Orderchamp van digitale marktplaats tot technologieprovider
Omdat het ontwikkelen van deze nieuwe technologieën een steeds prominentere rol is gaan spelen in de optimale klantbediening, kwam het besef dat Orderchamp inmiddels veel meer is dan ‘slechts’ die digitale marktplaats. ,,We zijn eigenlijk een technologieprovider geworden die de creatieve kant van ondernemers ondersteunt. Retailers en merken moeten ons zien als een partner voor de lange termijn. Eentje die services en marges met slimme technieken helpt te verbeteren, die je precies kan vertellen welke stappen je het best kunt zetten bij digitalisering en door gebruik van algoritmes potentiële bestsellers voor je adviseert.”
,,Ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee om steeds maar over de pandemie te praten en wat dat allemaal heeft gebracht of veroorzaakt"
Marges verbeteren door fulfilmentproces uit handen te nemen
En dan is het distributiecentrum in Venlo er ook nog. Het werd een kleine maand geleden geopend om het fulfilmentproces voor de aangesloten merken (deels) uit handen te nemen zodat zij de marges via scherpe pick and packtarieven terug kunnen geven aan de retailers en tegelijkertijd bijdragen aan een schoner milieu. Naast het gebruik van plasticvrije verpakkingen en het compenseren van CO2-uitstoot, focust Orderchamp op het combineren van bestellingen wanneer zij naar de rest van Europa vervoeren. Door het volume van merken te bundelen, zorgt het dat de prijzen laag blijven. Dus ook voor de retailers.
Joost Brugmans: ,,We zullen merken en retailers blijvend ondersteunen met onze diensten. Foto: Eva Plevier
Lees ook: Scale-up Orderchamp haalt vele miljoenen op voor verdere groei
Orderchamp, dat deze week ook een development kantoor opende in het Griekse Thessaloniki, maakt het fulfilmentproces overzichtelijk door alle bestellingen van A tot Z te beheren vanuit het distributiecentrum. Merken verzenden hun voorraad en het bedrijf doet de rest. Integraties met e-commerce software als WooCommerce en Shopify maken het tevens mogelijk om alle voorraad gemakkelijk te beheren en elk ander extern kanaal te koppelen. Een schot in de roos, zo bleek. ,,Binnen drie dagen na de lancering van het fulfilmentproduct waren er al tweehonderd merken die zich hadden aangemeld. Sommige merken zeiden direct hun voorraad op te willen sturen. Dit hadden we niet durven dromen, al komen we door dit succes nu wel wat handen tekort om iedereen te bedienen. Er is inmiddels dan ook wachtlijst ontstaan”, aldus Brugmans.
Win-win-winsituatie tijdens online beurs Orderchamp
Het feit dat de Amsterdamse groeibriljant handen tekort komt om de stortvloed aan klanten te kunnen bedienen, is deels veroorzaakt door een andere waardevolle dienst die voor afgelopen maandag moest worden opgetuigd, namelijk de Orderchamp Digital Fair. Een online beurs waarop merken extra zichtbaarheid genieten door prominente plekken op het platform. Crisis of niet, de behoefte aan het presenteren van de nieuwe productlijn(en) zal altijd aanwezig blijven. Hoewel een face-to-face conversatie er niet in zit, biedt Orderchamp middels een chatdienst de mogelijkheid om toch met potentiële partners in gesprek te gaan.
,,Zo scoren merken nieuwe klanten, heeft de retailer de beste prijs en gaat men Orderchamp door deze acties steeds aantrekkelijker gaat vinden"
,,Het mes snijdt hier aan drie kanten. Deelnemende merken besparen flink nu zij door corona niet live op de beurs aanwezig zijn; er zijn geen reiskosten, ze betalen geen standhuur en er hoeft geen personeel op pad worden gestuurd. Dit ‘overgebleven geld’ kunnen zij nu benutten door kortingen aan nieuwe klanten te geven. En op het moment dat dit gebeurt, verdubbelen wij als Orderchamp die korting. Op die manier scoren merken nieuwe klanten, heeft de retailer de beste prijs en ontstaat er een win-win-winsituatie omdat men ons door deze acties ook steeds aantrekkelijker gaat vinden. Dit zal zich doorvertalen naar een toekomst waarin we dit nog vele malen kunnen herhalen en dat is natuurlijk precies wat we willen.”
Lees ook: 720 miljoen euro aan nieuw kapitaal: investeerders in rij voor startups
Orderchamp zal retailers blijvend ondersteunen
Wanneer Brugmans wordt gevraagd naar de manier waarop het hem en zijn compagnons is gelukt om te groeien tijdens de crisis (Orderchamp haalt maandelijks tien tot vijftien keer zoveel klanten binnen dan twee jaar geleden), spreekt hij heldere taal. ,,Ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee om steeds maar over de pandemie te praten en wat dat allemaal heeft gebracht of veroorzaakt. De digitale transitie binnen de retailwereld waarop Orderchamp inspeelt, was al een hele tijd gaande. De crisis heeft retailers weer op scherp gezet. Het heeft ze laten inzien dat ze meerdere kanalen moeten bedienen om mee te kunnen blijven doen en gelukkig hebben de meesten dat ook gedaan. Wij zullen ze daarin blijvend ondersteunen.”
,,Er zijn veel ondernemers die een online shop hebben opgezet, met click and collect zijn gaan werken of digitaal in kleinere hoeveelheden zijn gaan inkopen. Omgaan met de uitdagingen die op je pad komen, dat is toch ook één van de redenen we ondernemer zijn. Een retailer uit Friesland is daar een mooi voorbeeld van. Telkens als er een nieuwe lockdown werd aangekondigd, zag ik haar op LinkedIn voorbij komen. Ze pepte haar mede-ondernemers op met positieve woorden en gaf allerlei tips om met de situatie om te kunnen gaan. Frisse moed, daar hou ik van.”
Over Orderchamp
Bij Orderchamp worden zelfstandige retailers en merken met elkaar verbonden om wereldwijd relevant te blijven voor lokale consumenten. De Amsterdamse scale-up biedt op haar platform een assortiment van meer dan 400.000 producten van meer dan 4.500 verschillende Europese merken, waaronder home en living, koken en tafelen, baby en kids, stationery, sieraden en accessoires, eten en drinken en beauty en health.
Orderchamp is in 2019 opgericht door Joost Brugmans (ceo), Max Verduyn (coo) en Menno Wolvers (Head of Engineering), Ruud Stelder (investeerder) en Dennis Cuijpers (investeerder). Naast Nederland is het platform ook actief in België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Oostenrijk en Italië en bedient het klanten uit heel Europa. Tot de investeerders van het bedrijf behoren henQ, Prime Ventures, Stefan van den Berg (voormalig ceo AfterPay), Thomas Plantenga (ceo Vinted / Kleiderkreisel) en Zhong Xu (ceo Deliverect). Orderchamp haalde sinds de oprichting ruim 20 miljoen euro aan groeigeld op.