Of je het nu leuk vindt of niet, als zelfstandig ondernemer ben je verplicht om een kloppende administratie op te zetten. Met een financiële administratie weet namelijk niet alleen jij, maar ook de Belastingdienst, hoe jouw bedrijf ervoor staat. Je gebruikt deze gegevens namelijk om je belastingaangifte te doen. En De Belastingdienst gebruikt dit om jou te controleren. Tegelijkertijd willen ook andere partijen soms inzicht in de financiële administratie van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de bank, bij het verstrekken van een hypotheek, of aan verzekeringsaanvraag. Genoeg redenen dus, om ervoor te zorgen dat jouw financiële administratie altijd op orde is. Gekko helpt je daar een handje bij.
Met de Gekko-app scan je niet alleen eenvoudig je bonnen, maar stuur je ook facturen, houd je zakelijke ritten bij en noteer je uren
Julius Heyning, CCO Gekko
130.000 gebruikers
Gekko startte in 2013 met vier jongens in Amsterdam. Zij hadden het doel om een administratieplatform voor kleine ondernemers en freelancers te bouwen. Dat begon volgens Heyning met een bonnetjesscanapp. „Tot niet heel lang geleden, deed je de boekhouding op papier of achter de computer. Wij brengen daar verandering in en focussen ons op gebruikersgemak. Met Gekko scan je niet alleen eenvoudig je bonnen, maar stuur je ook facturen, houd je zakelijke ritten bij en noteer je uren. Op je laptop of in de app, waar en wanneer jij dat wilt.”
Gekko richt zich speciaal op de kleinere ondernemers. Daarmee onderscheidt dit platform zich van andere software-aanbieders. Inmiddels is Gekko dan volgens Heyning ook veel meer dan alleen een bonnetjesscanapp. „Gekko is gegroeid naar een van de grootste platformen van Nederland met meer dan 130.000 gebruikers. Maar daar blijft het niet bij. Gekko groeit nog steeds hard en heeft als doel het platform van keuze te worden van freelancers door heel Europa.”
Op maat voor de zzp’er
Gekko richt zich dus heel specifiek op de zzp’er. Waarom? „Omdat deze doelgroep ‘underserved’ is”, zegt Heyning. „Onze concullega’s bieden pakketten met tal van functies die voor de zzp’ers eigenlijk helemaal niet interessant zijn. Hij maakt vaak maar gebruik van de helft van zo’n pakket, terwijl hij wel de totaalprijs betaald. Wij pakken dat anders aan. Bij ons begint iedere zzp’er gratis. Dat betekent: gratis bonnen scannen en onbeperkt facturen sturen. En wil je meer? Dan is er een premiumoplossing op maat, speciaal ontwikkeld voor de zzp’er, dus zonder onnodige en vaak veel te dure tools.”
Volgens Heyning biedt het premiumpakket vervolgens extra voordeeltjes. „Dankzij kunstmatige intelligentie lezen wij je bonnetjes uit. En stuur je met je factuur ook meteen een IDEAl betaallink mee. Je koppelt je bankrekening en werkt eenvoudig met andere gebruikers samen. Daardoor houdt de zzp’er niet alleen tijd over, maar krijgt hij ook nog eens sneller uitbetaald. Bovendien wordt de administratie een stuk gemakkelijker. Vandaar ook onze slogan: we houden zelf niet van administratie, daarom houden we het simpel.”
We houden zelf niet van administratie, daarom houden we het simpel
Julius Heyning, CCO Gekko
Mag ik het ook zelf doen?
De grootste concurrent van Gekko? „Ongelofelijk, maar dat is nog steeds Excel”, zegt Heyning. „Heel veel freelancers doen hun administratie het liefste zelf, want waarom betalen voor iets wat je ook zelf kunt doen? Daar spelen wij op in. Bij ons heb je de keuze of je wel of niet met een boekhouder aan de slag gaat. Kies je ervoor om je administratie op eigen houtje te regelen? Dan maken wij het je zo makkelijk mogelijk. Zo hebben wij bijvoorbeeld een heel eenvoudig btw-rapport, waarmee jij zelf eenvoudig je btw-aangifte regelt. Die zelfstandigheid vinden zzp’ers fijn. Niet alleen in Nederland, maar ook in onze buurlanden. Daarom hopen wij volgend jaar al snel naar België uit te breiden.”
Nieuwe integraties op komst
Naast internationale uitbreiding, staat ook een uitbreiding van het dienstenpakket op het programma. Zo zet Gekko het aankomende jaar vol in op de integratie van slimme partners. Naast bestaande partners zoals Mollie en Tink, zitten er interessante integraties in te pijplijn. „Wij hebben ons hele systeem ‘inhouse’ gebouwd, maar hoeven niet per se alles zelf uit te vinden. Waarom zelf gaan sleutelen aan nieuwe tools, als anderen hier hun specialisatie van maakten? Wij hebben dan ook nog heel veel ideeën over partnerships op het gebied van betalingen, maar daarover hoor je later dit jaar meer.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Gekko.