Bamboe is de snelst groeiende plant ter wereld en heeft meer biomassa en CO2-opslag dan andere planten. Het gebruik van Bamboi toiletpapier betekent geen bomenkap en geen chemicaliën, maar pure plantaardige power. Joseph Nickisch, medeoprichter van Bamboi: ,,Wij maken toiletpapier van 100 procent bamboe.”
Van idee tot realisatie: het ondernemersavontuur Bamboi
Opeens weet je het: ik begin een duurzaam toiletpapierbedrijf? ,,Eerlijk gezegd kwam het idee van Leroy. Ik heb met hem ook samen op de middelbare school gezeten”, vertelt Joseph (zie video) in De Ondernemer Live. Zo kennen we elkaar. We hebben talloze bijbaanjes gehad maar we wilden graag samen wat gaan doen. Op een gegeven moment kwam Leroy naar me toe en zei: Joseph, ik heb een idee dat toekomstbestendig is. Iets waar we echt achter kunnen staan. Want dat is wat er eigenlijk altijd miste voor ons: iets wat duurzaam was. Het werd uiteindelijk toiletpapier van 100 procent bamboe.”
Het idee voor Bamboi ontstond al in 2019, maar Joseph en Leroy waren toen nog te jong, aldus Joseph. Uiteindelijk, in 2021, en met minimale financiële middelen, durfden de jonge twintigers de stap naar het ondernemerschap te maken. Ze gingen op zoek naar financiering. ,,We stapten naar een sociale kredietverlener en overtuigden hen van onze plannen. Op die ambitie hebben ze toen gewoon ‘ja’ gezegd. Wel met de helft van wat we vroegen, dus het eerste jaar konden we eigenlijk niet ons hele businessmodel uitwerken. We hadden nog een beetje eigen geld van onze bijbaantjes dat we konden investeren.” En zo begonnen Joseph en Leroy hun duurzame toiletpapierbedrijf.
De weg naar China
Het bamboepulp voor de toiletrollen van Bamboi moest uit China komen en het was een uitdaging om daar zaken te doen. Door een goede expediteur en vertaalapps te gebruiken, overwonnen Leroy en Joseph de taalbarrière en bouwden ze sterke relaties op.
Joseph benadrukt dat China uitblinkt in productie en dat ze zelden problemen hebben gehad met de kwaliteit van hun producten. ,,Het was een aparte ervaring, moet ik heel eerlijk zeggen. Maar ik was echt versteld van hoe modern ze waren. En hoe vriendelijk iedereen was.”
Lees ook: Effectiever pitchen: in deze 5 stappen weet jij te overtuigen
De uitdagingen van duurzaamheid van groei
Na een jaar product market fit testen en om te kunnen groeien wisten de jonge ondernemers een angelinvesteerder aan zich te binden. ,,Toen hebben we echt de financiële middelen gekregen om te groeien, te investeren in marketing, en zo het bedrijf echt op de kaart te zetten.”
Hoewel Bamboi dankzij die injectie elke maand groeit, ondervindt de onderneming soms remming door beperkingen. Groei vergt investeringen in voorraad, marketing en brand awareness. Om die groei te stimuleren en te behouden, heeft Bamboi daarom extra financiering nodig.
De Pitch
Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is één regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.
Investeren in Bamboi
Bamboi overweegt bovendien nieuwe producten te lanceren om de afzet te vergroten. Eigenaren Joseph en Leroy zijn tenslotte vastbesloten hét bamboe toiletpapiermerk van Nederland te worden en hebben bewust een eigen branding gecreëerd om een trouwe klantenkring op te bouwen voordat ze de stap naar retailketens zetten.
Met elke rol die je gebruikt van Bamboi draag je dus bij aan een duurzamere toekomst. Wil je ook financieel bijdragen en Bamboi helpen groeien? Dat kan via de website van het toiletpapiermerk.