Bedrijven die eten en drinken aanbieden, moeten duidelijk maken aan hun klanten welke allergenen in hun producten zijn verwerkt, zo schrijft Nu.nl. De regels gelden onder meer voor horecabedrijven, slagers, cateraars, groenteboeren, ijssalons, viskramen en eetplekken bij zorginstellingen.
Half miljoen Nederlanders allergisch
Het betreft ingrediënten waarvoor veel mensen allergisch zijn, zoals eieren, gluten, granen, noten, schelpdieren en soja. In totaal zijn in Nederland zo’n half miljoen mensen allergisch voor één of meerdere van deze allergenen.
Lees ook: Deze bakker bakt ze allergenenvrij bruin
Van de onderzochte bedrijven gaf ruim 30 procent (2.008) geen enkele informatie over de gebruikte allergenen. Bij nog eens duizend gaf het bedrijf wel mondeling informatie, maar was deze informatie niet op papier of digitaal beschikbaar voor personeel. Daarnaast waren er ruim achthonderd bedrijven waar het niet duidelijk was dat klanten bij personeel terechtkonden.
Boetes
De NVWA zag dat het vooral in de horeca vaak misgaat. De toezichthouder kan boetes uitdelen als ondernemers hun zaakjes niet op orde hebben. Eén op de tien bedrijven hield zich vorig jaar zelfs na een boete nog niet aan de regels.