Inflatie

Meer pakketjes en duurder gas doen papierprijzen meer dan verdubbelen

De prijs voor een pak melk is hard gestegen. Het steeds duurder wordende verpakkingsmateriaal is daar een belangrijke oorzaak van. Foto: Shutterstock.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Een frikandellentekort in decafetaria’s, een pak melk dat 1,20 per liter kost, een auto dieveel later en duurder dan afgesproken wordt afgeleverd. Iedereenmerkt het en heeft er last van. Ook in de papierbranche. Al meer dan een jaar beleeftdrukwerkbemiddelaar Wim de Olde 'ongekende tijden'.

Voor zijn werkgevers MagazineMasters/Onno & Partners houdt hij de grafische branchenauwlettend in de gaten. Magazine Masters is een drukwerkspecialistdie zich richt op de kleinere en middelgrote oplages van magazines,catalogi, brochures en ander specialistisch drukwerk. Onno & Partnersricht zich vooral op grote oplages voor retailers.

Grote klanten gestopt met folderwerk

,,Er is geen drukker die ontkomt aanprijsverhogingen, dat is inherent aan deze tijd. En wat dat betreftzijn het inderdaad ongekende tijden,” begint De Olde. ,,Depapierprijzen zijn gedurende de afgelopen twee jaar grofwegverdubbeld. De kostprijs van een magazine of folder bestaat voor zo’n60 procent uit de kosten van papier. Dan gaat het hard. Daar komendan nog prijsstijgingen voor andere grond- en hulpstoffen bij, zoalsinkt, aluminium platen, verpakkingen.”

Lees verder onder de advertentie

Niet voor niets kijken grote klanten van de papierindustrie naar hun drukwerkbehoefte. In juli gaven Duitse giganten als REWE en Obi al aan te stoppen met hun folderwerk. REWE verspreidt 25 miljoen folders per week.

In het eerste jaar besloeg de kostenpost voor drukwerk zo'n 65.000 euro. Als we niets doen met de laatste twee edities, komen we voor dit jaar uit op 145.000 euro

Rodrick de Munnik, wielertijdschrift Ride Magazine

Drukkerijen ondanks kostenstijgingen vaak gewoon vol

In september gaan de prijzen van drukwerk wéér omhoog, voor de derde keer dit jaar. Nu met naar verwachting tussen de 5 en 25 procent. Net als in veel andere sectoren is devoornaamste oorzaak de gestegen prijzen van grondstoffen, doordattijdens corona en de oorlog in Oekraïne de aanvoerlijnen zijndoorgesneden. Zo is de invoer van papier(pulp) uitChina stil komen te liggen, net als de aanvoer van bomen uit Rusland,een grote leverancier van hout voor de papierbranche. Ook de gasprijsspeelt een rol. Drukkers gebruiken enorme hoeveelheden energie om dedrukmachines draaiende te houden, voornamelijk gas.

Tegelijk drijft ook de groeiende vraag de prijs op, signaleert Oscar de Gier van Janssen Pers. Want ondanks de gestegen kosten zitten de drukkers veelal gewoon vol. ,,De oorzaak van deze schaarste ligt gedeeltelijk bij de bloeiende handel van de e-commerce. Het aantal online aankopen is in rap tempo gegroeid, met ruim 80 procent tijdens de coronacrisis. Al deze online aankopen hebben gezorgd voor een flinke toename van de vraag naar karton voor verpakkingen. De stijgende behoefte aan pulp en papier heeft het aanbod ruimschoots overtroffen, waardoor de grondstofkosten zijn geëscaleerd."

Lees verder onder de advertentie
De invoer van papierpulp uit China is stil komen te liggen wat de prijs ervan alleen maar opdrijft. Foto: Shutterstock.

Samen zo goed en zo kwaad als het gaat doorheen komen

Communicatie met deklant is belangrijker geworden dan ooit, zegt De Olde van Onno&Partners. ,,Tegenwoordig is het ‘bijnanormaal’ om een prijs af te spreken, onder voorbehoud dat hetpapier en de energie niet verder zijn gestegen. Dat is en blijftvreemd, maar om de keten toch zo gezond mogelijk te houden, moetendergelijke stijgingen wel verrekend worden. Anders trekt er steedseen partij aan het kortste eind. En dat is niet de bedoeling. Wemoeten hier samen zo goed en zo kwaad als het gaat doorheen zien tekomen.”

Vroeg of laat, zo verwacht De Olde, zalde consument ook deze prijsstijging op zijn bordje krijgen. ,,Nietiedere klant kan nu de stijgende kosten in de verkoopprijs van zijnproducten verwerken. De kleding die nu in de huis-aan-huisfolderstaat, is al een half jaar geleden gemaakt. Toen is in Bangladesh ookhet prijslabeltje eraan gehangen. Pas als die producten verkochtzijn, kan de winkelier de prijzen verhogen. En reken maar dat datgaat gebeuren.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Prijsstijging communiceren naar je klanten: hoe doe je dat?

Kosten voor wielermagazine per editie verdubbeld

Veel ondernemers zoeken naar manieren om te besparen of te optimaliseren. Een iets goedkoper papier en een iets ander formaat is dan vaak een goede en welkome oplossing om prijsstijgingen waar het kan binnen de perken te houden. Dat doet ook Rodrick de Munnik, van wielertijdschrift Ride Magazine. Twee jaar geleden begon De Munnik dat nieuwe magazine en hij heeft de kosten zien exploderen.

,,Dit zagen we niet aankomen toen we begonnen. Corona bestond nog niet, laat staan die enorme inflatie. We maken een luxe magazine over wielrennen. Dik, goed papier; daar stoppen we geld in. In het eerste jaar besloeg de kostenpost voor drukwerk zo'n 65.000 euro. Als we niets doen met de laatste twee edities, komen we voor dit jaar uit op 145.000 euro. Daar zit dan weliswaar een editie meer in dan in 2021, maar per editie zijn de kosten verdubbeld.”

Lees verder onder de advertentie
De maker van Ride Magazine zag de productiekosten exploderen.

Geen invloed op energie- en papierprijzen

Het drukt op de winstgevendheid van hettijdschrift. ,,We hebben een goed jaar, met bijna een verdubbelingvan de omzet. De winst blijft echter gelijk. Dat betekent dat weminder in de groei van onze onderneming kunnen steken dan wehoopten.”

Net als andere ondernemers overweegt De Munnik iets te doen om de drukkosten tedrukken. ,,We kijken nog scherper naar de uitzet in de losse verkoop.In het eerste jaar drukten we meer dan we verkochten, om te gebruikenvoor het verkrijgen van naamsbekendheid. Daar gaan we nu scherpernaar kijken. Het budget dat we daarmee uitsparen, gebruiken we voorandere vormen van marketing of stoppen we in het bedrijf.”

Lees verder onder de advertentie

Soms drukt het op het gemoed. ,,Werkenwe nu echt alleen om geld naar de drukkerij te brengen? Maar toch, je moetals startende ondernemer niet alleen naar die kosten kijken, maar alle cijfers goed analyseren en daar naar handelen. Op de energie- en papierprijzen hebben we simpelweg geen invloed. Als je in een jaar de omzet dan kunt vergroten, doe jehet als bedrijf gewoon goed. De reacties van klanten op ons blad zijn overigens ookheel motiverend. Dat helpt enorm om door te gaan.”