Arbeidsinspectie doet inval bij PAL-V
PAL-V wordt verdacht van miljoenenfraude met coronageld. De Arbeidsinspectie deed donderdag een inval bij het bedrijf, zo meldt het AD. Het bedrijf zou ten onrechte meerdere miljoenen euro’s aan coronasteun hebben gekregen. Die NOW-steun kreeg het bedrijf, volgens de inspectie, op basis van een omzet van enkele tienduizenden euro’s.
De aanvraag voldoet volgens PAL-V en haar adviseurs zowel aan de regels als aan de geest waarvoor de NOW-regeling bedoeld was. ,,PAL-V is door de NOW-steun in staat geweest de salarissen van de medewerkers door te betalen en heeft zo geen medewerkers hoeven te ontslaan. Wij zijn dankbaar dat de Nederlandse overheid deze maatregelen heeft genomen.’’
De grond in of de lucht in
Aanbekijks geen gebrek, voor de studio van De Ondernemer Live XL. De vliegende auto van PAL-V vliegt alleen nog niet echt.,,Nee, we hebben natuurlijk wel een model dat vliegt,” legt ccoMarco van den Bosch uit. ,,Daar hebben we heel veel data meeopgehaald. Die hebben we verwerkt in een simulator, waarmee we verderwerken. Natuurlijk kunnen we auto's maken die echt vliegen. Maar dezeniet. Dat is ook niet nodig. Je mag toch nog niet vliegen met eenauto. Wel hebben we ondertussen al honderd stuks verkocht.”
PAL-Vis al dertien jaar bezig met de ontwikkeling van de vliegende auto,maar een verkoopbaar product is er nog niet. Van den Bosch: ,,Verkijkje er niet op. Alle automobielbedrijven zijn hiermee bezig. Hetverkeer loopt vast, dus we moeten de grond in of de lucht in ommobiel te zijn. We kiezen voor de lucht. Neem van mij aan dat straksalle taxi-ritten op deze manier gaan. Wanneer straks is? Over een jaar oftien.”
Lees ook: Niels Meijssen (Moonback) opgelucht na investering van 2 miljoen: 'Nu snel opschalen'
Van oliesjeik tot de set van Mission Impossible
Totdie tijd is het geduldig sleutelen aan het product en met een schuinoog kijken naar de regelgeving. Die verandert constant. Mocht demotor eerst op benzine draaien, nu moet alles elektrisch. Zijn weklaar voor, zegt Van den Bosch. ,,Wat blijft: je moet wel eenvliegbrevet hebben. Dus daar leiden we kopers ook voor op. Dat doenwe op het vliegveld in Gilze-Rijen bij Breda.”
Ookde investeerders delen het geduld. ,,Het zijn allemaalinnovatie-investeerders. Die snappen hoe het werkt. Straks als devliegende auto onderdeel van de mobiliteit is, kunnen we detechnologie verkopen. Dan gaan ze geld verdienen.” Van den Boschmaakt zich geen zorgen dat er kapers op de kust zijn. ,,Nee, ook alheb je 10 miljard: in de vliegtuigindustrie koop je geen snelheid.Het kost gewoon tien jaar om dit te ontwikkelen.”
Intussengeniet Van den Bosch met volle teugen van wat op zijn pad komt. ,,Hetis een sexy product voor mannen die van auto's en techniek houden. Deene keer zijn we bij een oliesjeik op bezoek, dan zijn we op de filmset van Mission Impossible. Maar als ik in de discotheek vertel wat ikdoe, heb ik geen succes hoor. 'Ik verkoop vliegende auto's'. Yeah,natuurlijk. Dan zijn de meisjes snel weg, haha.”
Bekijk De Ondernemer Onderweg met PAL-V hieronder terug!