Nieuws Innovatie
Dragons' Den-deelnemer zet verzekeraars onder druk met doneeractie
Als ontwikkelaar van duurzame en comfortabele borstprotheses heeft ProudBreast afgelopen jaar een ongekende groei doorgemaakt. Het bedrijf dat in de spotlight stapte bij Dragons’ Den blijkt echter ook pionierswerk te kunnen verrichten. Door middel van een doneeractie met mogelijk een fonds als gevolg zet eigenaar Clary Scheres verzekeraars onder druk. ,,We willen dat vrouwen met één of geen borst zelf kunnen bepalen wat voor prothese ze dragen en dus niet vastzitten aan de types die verzekeraars vergoeden.”

Clary Scheres valt met ProudBreast op door stevig op de deur van verzekeraars te kloppen. Archieffoto
,,We willen graag iets doen voor vrouwen met beperkte middelen”, verklaart Scheres, oprichter van ProudBreast. ,,Velen zijn het gewend om een borstprothese vergoed te krijgen. We zien alleen dat een groot deel van die vrouwen zoekt naar comfortabele alternatieven voor deze kunstborst. Helaas kunnen zij zich de aanschaf van onze lifestyle prothese (de Qup, red.) niet altijd veroorloven. Om ze toch een Qup te kunnen bezorgen, doneren wij vanaf 25 december tot en met 1 januari voor elke verkochte Qup één Qup aan een vrouw met één of geen borst die in armoede leeft.”
- In dit verhaal lees je hoe ProudBreast-oprichters Clary Scheres en Suzanne Kemps hun deelname aan Dragons' Den ervaarden en wat dit betekende voor de startup.
Keuzevrijheid bij verzekeraars als groter doel
Keuzevrijheid creëren bij verzekeraars, dat is waar het Scheres uiteindelijk om te doen is. De oprichter van het bedrijf dat bij Dragons’ Den een investering van 150.000 euro scoorde, zegt dat concrete gesprekken met de verzekeraars in 2021 gepland staan. Omdat dit hoe dan ook een lang traject is, onderneemt ze nu zelf actie om haar doelgroep alvast zoveel als mogelijk te kunnen bedienen. Verder laat ze verzekeraars zien dat de behoefte aan verandering groot is.
ProudBreast is niet enige bedrijf dat profijt heeft van de investeringen uit Dragons' Den. Lees hier de succesverhalen van een groot aantal deelnemers die De Ondernemer interviewde. De boost die Dragons' Den aan startups geeft: dit zijn de succesverhalen
,,Zo kunnen we verzekeraars laten zien dat onze doelgroep staat te springen om een aanpassing van het huidige verzekeringsaanbod aan protheses"
,,Het is niet zo dat ik vind dat de huidige markt van protheses fout in elkaar steekt. Ik wil verzekeraars alleen laten zien dat er ruimte is voor beter en meer. Vrouwen willen zelf medische kwaliteit kunnen afwegen tegen comfort. Waar zij zich gelukkig mee voelen. Het huidige systeem is er alleen nog niet op ingericht om dat ook echt mogelijk te maken. Ja, het is mooi dat wij, mede dankzij Dragons' Den, nu in de positie zitten om zelf te kunnen investeren in dit soort acties."
Samenwerking met verzekeraars mogelijk al in 2021 van start
,,Maar het hele proces met verzekeraars heeft dus wel tijd nodig. Toch is het ons doel om al in 2021 met verzekeraars samen te werken die de Qup in hun pakket aanbieden. Hierover zijn we ook in gesprek met betrokken instanties als de SEMH (Stichting Erkenningsregeling Leveranciers Medische Hulpmiddelen, red.) en Bostkanker Vereniging Nederland."
- Dat ProudBreast een gewilde prothese ontwikkeld, bleek afgelopen zomer. Scheres zag een omzetstijging van 700 procent. Je leest hier hoe die groei tot stand kwam.
Tekst gaat verder onder de foto met daarop een Qup zoals ProdBreast deze verkoopt.
Signaal afgeven richting verzekeraars
Tot het begin van het nieuwe jaar doneert ProudBreast dus zelf al Qups en het roept andere bedrijven op om hieraan mee te doen. ,,Mocht deze doneeractie een succes blijken, dan laten we verzekeraars zien dat onze doelgroep staat te springen om een aanpassing van het huidige verzekeringsaanbod aan protheses. Het zou tevens het begin kunnen zijn van de oprichting van ons eigen ProudBreast fonds dat we in stand houden met donaties. Op die manier werken we aan een situatie waarin werkelijk alle vrouwen die een borst missen zorgeloos zichzelf kunnen zijn.”