Bekkers werkte lange tijd bij de KNVB en hield zich bezig met allerlei commerciële zaken rondom het Nederlands Elftal. ,,In 2017 plaatste Oranje zich niet voor het EK van 2018 in Rusland. Toen kwam ik erachter dat de tenues voor dat evenement al onderweg waren. De bestelling moest in verband met de productietijd al vroeg worden geplaatst en was niet meer te annuleren. Natuurlijk is er gebruik van gemaakt, maar als je niet meedoet aan zo’n toernooi, dan heb je gewoon veel minder spullen nodig’’, herinnert ze zich.
Lees ook: Branche is aan zet: kleding móet een tweede leven krijgen
Nu denk je als leek dat die shirts best wel aan een nieuwe bestemming komen. Armlastige clubs in het buitenland, fans die toch willen kopen, scholen: er is genoeg te bedenken om aan te doneren. Bekkers: ,,En dat mag dus niet. Kledingfabrikanten stellen als eis dat de shirts niet anders gebruikt mogen worden dan voor de club. Dit geldt ook voor amateurclubs. Met andere woorden: als de shirts niet meer nodig zijn, rest vernietiging of eindeloze opslag. Dat raakte me. Nooit over nagedacht, maar dit gaat over heel, héél veel kleding die wordt vernietigd. Veelal nog in de folie gevouwen.’’
CO₂-voetafdruk
Alle energie die erin is gaan zitten om een shirt te produceren, het transport, het materiaal waarvan ze zijn gemaakt (polyester), het levert alles bij elkaar een flinke CO₂-voetafdruk op. En de vernietiging draagt daar achteraf nog een flinke steen aan bij.
Dat moest volgens Bekkers anders kunnen en ze ging aan de slag met een paar shirts, naald en draad en vooral haar creatieve geest. ,,Ik heb een mooie tas gemaakt van een Oranjeshirt. Dat is namelijk wel toegestaan. Zolang het maar niet meer gebruikt wordt als shirt. En dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Sporttassen voor clubs, gemaakt van hun eigen shirts, petjes, caps, laptoptassen, toilettassen, maar ook korte broeken en jacks’’, zo somt de founder en ceo van FC88 op.
‘Ik heb een tas gemaakt van een shirt, dit heet ‘upcyclen’: hergebruik van materialen door het nieuwe waarde te geven’
Dit heet ‘upcyclen’: hergebruik van materialen door het nieuwe waarde te geven. En het gaat steeds verder. Om het interieur van een toilettas waterbestendig te maken gebruikt Bekkers bijvoorbeeld kunststof banners die bij een club hebben gehangen. Van alles wat na het knippen overblijft wordt vilt gemaakt, bijvoorbeeld voor de vulling van tassen om deze steviger te maken. ,,Eigenlijk zijn alleen de ritsluitingen nieuw.”
Op dit moment werkt ze onder andere voor Bayern München, Atalanta Bergamo, Tottenham Hotspur en is FC88 officieel Upcycle Partner van de KNVB. ,,Een van de redenen waarom de clubs meedoen is de duurzame gedachte achter de producten. Uiteraard spreekt de portemonnee ook mee, want vernietigen kost geld en op deze manier levert het ze uiteindelijk nog geld op wanneer ze de tassen en petjes verkopen in hun eigen webshop of inzetten als relatiegeschenk”, is de ervaring van Bekkers.
Productie in Nederland, Portugal en Engeland
Het meest bijzondere is nog wel dat alles handgemaakt is. FC88 heeft op dit moment zo’n veertig medewerkers in één van de drie studio’s werken die alle door Bekkers ontworpen spullen in elkaar zetten. Ook hier is goed nagedacht over de ‘carbon footprint’: ,,Wij proberen zo lokaal mogelijk te produceren. Op dit moment hebben we productiefaciliteiten in eigen land, Portugal en Engeland. Op korte termijn hoop ik in Frankrijk, Macedonië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten de deuren te openen. Want het loopt storm.”
,,De aanvragen komen nu uit alle windhoeken, want de producten scoren goed, vooral bij de fans. Hoe mooi is het om een tas te hebben met daarop de initialen of het rugnummer van jouw favoriete speler. Of een laptoptas van jouw clubshirt. Als je naar kantoor gaat, trek je immers geen voetbalshirt aan. Maar die laptoptas die kan natuurlijk wel’’, is de ervaring van Bekkers.
Als de shirts niet meer nodig zijn, rest vernietiging of eindeloze opslag
Dat handgemaakte, dat zal altijd blijven. Ook als de huidige succeslijn zich voortzet. ‘’Het blijven unieke ontwerpen, dat is moeilijk te automatiseren. Bovendien: handgemaakt is voor mij kwalitatief beter. Onze medewerkers zijn vakmensen. En als het drukker wordt, zijn die vakmensen goed te vinden.”
Contact met basketbalclubs, wielrenners, hockey
Over continuïteit maakt de ceo zich dan ook geen zorgen. Sterker nog, de ondernemer ziet alleen nog maar meer mogelijkheden. ‘,,Er zijn natuurlijk meer sportactiviteiten in binnen- en buitenland die met dit kledingoverschot te maken hebben. Basketbalclubs, wielrenners, hockey en ga zo maar door. Daar liggen nu ook contacten.”
,,En dan nog een mooi idee: we gaan een proef doen waarbij fans hun shirts kunnen insturen om deze te verwerken in een van onze producten. Want daar krijgen we veel vragen over op onze social-accounts”, besluit Bekkers.