Innovatie

Fors krediet biedt Buy Now Pay Later-bedrijf Billink groeikansen

De directie van Billink, met uiterst rechts ceo Frank Waagmeester. Frank de Roo / Billink
Frank de Roo / Billink
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De Nederlandse fintech Billink geeft gas. Het in Gouda gevestigde bedrijf, gespecialiseerd in achteraf-betaaloplossing - Buy Now Pay Later - voor webwinkels, wil nationaal en internationaal groeien. De Duitse bank Varengold verstrekt Billink een kredietfaciliteit van 29,5 miljoen euro om dit mogelijk te maken. ,,Van dit bedrag gebruiken we gelijk 4,5 miljoen euro om een deel van onze debiteurenportefeuille te herfinancieren. Weten we dit succesvol af te ronden dan komt de rest van dit geld vrij”, legt Frank Waagmeester, ceo van Billink, uit. ,,Het geld dat we in die debiteurenportefeuille (een klant die nog moet betalen/red.) de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd komt door dit krediet vrij en gaan we bijvoorbeeld voor expansie in Duitsland inzetten. We volgen Nederlandse webwinkels die daar actief zijn. Verder zetten we het geld in om onze software verder te verbeteren – Billink 2.0, een investering in branding campagnes te doen en voor het aansluiten van grote webshops.”

De aandeelhouders in Billink, Pepijn Meddens, Laurens Withagen en Niels de Peuter, zijn niet uitgekocht, meldt Waagmeester desgevraagd. ,,Er is door Varengold geen belang genomen in het bedrijf, omdat het een herfinanciering betreft van onze debiteurenportefeuille. Het is als optie wel gepasseerd. Waarom niet gedaan? We hebben voldoende drive en ambitie om het zelf te doen en Billink naar een hoger niveau te tillen. Daarom behouden we graag onze autonomie.”

Markt voor Buy Now Pay Later groeit

In een interview met De Ondernemer zei oprichter Niels de Peuter dat hij ooit een artikel las waarin stond dat 52 procent van de betaling bij bol. achteraf ging. ‘Als wij nu eens een betaaloplossing kunnen maken dat iedere webwinkel achteraf betalen kan aanbieden. Zo is het idee van Billink ontstaan.’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Alles over webshops en e-commerce in De Ondernemer Live

Aan de vooravond van de Webwinkel Vakdagen licht Billink, gestart in 2009, zijn expansiestrategie toe. Samen met de internationale concurrenten Klarna en Riverty, het vroegere AfterPay, domineert Billink de markt voor BNPL-transacties (Buy Now Pay Later). Steeds meer webwinkels bieden dit als betaalmogelijkheid aan, aan hun consumenten. Met BNPL kunnen consumenten achteraf betalen, tot veertien of dertig dagen na de levering of in drie termijnen.

,,Nederlandse webwinkels die BNPL gebruiken hebben een hogere conversie, ook bij consumenten die gelijk met iDEAL betalen. De laatste categorie vinden die websites betrouwbaarder”, legt Waagmeester uit. ,,We groeien daardoor twintig tot dertig procent jaar op jaar in omzet, omdat steeds meer webwinkels ons voor die betalingsdienst inschakelen.”

Lees verder onder de advertentie

Wij zijn een local hero die de strijd aangaat met Klarna en Riverty

Frank Waagmeester, CEO Billink

Met een kleine drie miljoen mensen die Billink hebben gebruikt en ruim drieduizend aangesloten webwinkels is het bedrijf volgens Waagmeester ‘geen kleintje meer’. ,,In de zakelijke markt (b2b) winnen we ook terrein. Inmiddels heeft twintig procent van alle KvK-geregistreerde bedrijven een keer met onze oplossing betaald. Wij zijn een local hero die de strijd aangaat met het Zweedse Klarna en het Duitse Riverty. We zijn al ruim een decennium actief in de betaalmarkt in de Benelux en begrijpen de uitdagingen van onze webshophouders. We zorgen ervoor dat de klantreis perfect past bij onze ‘betaalreis’. Door die deal met Varengold klauteren we naar die top en dat is overigens altijd al ons doel geweest. We worden door grote webshops als serieus alternatief gezien.”

AFM houdt BNPL-sector in de gaten

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt de BNPL-sector scherp in de gaten. Toezichthouder Daniëlle de Jager zei in het FD zich zorgen te maken over de mogelijkheid om ‘eindeloos schulden te stapelen’. Waagmeester kent De Jager en haar team en praat over deze problematiek. ,,De afgelopen twee jaar zijn we veelvuldig in gesprek geweest met verschillende mensen binnen de AFM. We pakken onze verantwoordelijkheid. Zo zijn we in gesprek over vroegsignalering. Samen met onze concullega’s is er een gedragscode BNPL opgesteld. De AFM is positief, maar blijft kritisch over ons type product. We werken samen om dat weg te nemen, maar dat is wel hun rol. Zij moet kritisch zijn. Wij doen er alles aan om een product neer te zetten wat zo ver mogelijk wegblijft van schulden.”

Lees verder onder de advertentie