Innovatie

Startup Celebratix haalt miljoen op om frauduleuze tickets aan te pakken

Frank Roskam, Hans-Jochem Dijk en Guy Rombaut. V.l.n.r.: Frank Roskam, Hans-Jochem Dijk en Guy Rombaut.  Foto: Celebratix
V.l.n.r.: Frank Roskam, Hans-Jochem Dijk en Guy Rombaut. Foto: Celebratix
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Opgericht in 2022 maakt Celebratix gebruik van de Solana-blockchain om tickets van evenementen 100 procent veilig te maken. In tegenstelling tot PDF-tickets, belooft de door Celebratix ontwikkelde infrastructuur een 100 procent veilige, eenvoudige en betrouwbare ervaring voor zowel organisator als bezoeker.

De startup verzorgt de ticketing van een aantal grote, bekende evenementen en nachtclubs in Amsterdam, zoals de Chicago Social Club en Jimmy Woo. Celebratix koerst inmiddels af op meer dan 1 miljoen verkochte tickets in 2024.

Bij elk evenement hadden we teleurgestelde mensen aan de deur die een tweedehands PDF-ticket op een secundaire marktplaats hadden aangekocht

Meest urgente probleem in evenementensector

Toen Frank Roskam (26), oprichter en ceo van Celebratix, zijn evenementen organiseerde in hotspots zoals de Chicago Social Club en festivals in Amsterdam-Noord, stuitte hij op een groot probleem: honderden gedupeerde bezoekers met valse tickets die toch de volle prijs hadden betaald. In Hans-Jochem Dijk vond hij een gelijkgestemde ondernemer die, als organisator van Oranjebloesem in het Olympisch Stadion, dit probleem direct herkende.

Lees verder onder de advertentie

,,Bij elk evenement hadden we teleurgestelde mensen aan de deur die een tweedehands PDF-ticket op een secundaire marktplaats hadden aangekocht. Dit bleken frauduleuze tickets te zijn, waardoor we ze niet binnen konden laten”, vertelt Frank. ,,Met Celebratix lossen we dit probleem voor eens en altijd op door het gebruik van blockchain technologie.”

Met Celebratix hebben organisatoren de volledige controle over de verkoop van hun tickets

Winnaars van Dutch Blockchain Awards 2023

De winnaars van de Dutch Blockchain Awards 2023 blijven grenzen verleggen binnen de evenementenindustrie. ,,Met Celebratix hebben organisatoren de volledige controle over de verkoop van hun tickets, waardoor zij geen vergoeding kwijt zijn aan secundaire marktplaatsen en hun bezoekers beter aan zich kunnen binden”, zegt Taco Ketelaar, een van de Nederlandse business angels. ,,Als one-stop-shop voor evenementen, ben ik ervan overtuigd dat Celebratix de nieuwe standaard neerzet voor ticketing in Europa. Met de steun van Solana heeft het de potentie om wereldwijd op te schalen.”

Guy Rombaut, Hans-Jochem Dijk en Frank Roskam. Guy Rombaut, Hans-Jochem Dijk en Frank Roskam. Foto: Celebratix
Guy Rombaut, Hans-Jochem Dijk en Frank Roskam. Foto: Celebratix
Lees verder onder de advertentie

Startup klaar voor de volgende stap

Met de 1,1 miljoen euro die is opgehaald in deze investeringsronde zijn oprichters Frank Roskam, Hans Jochem Dijk (Oranjebloesem) en Guy Rombaut (ex-Bitvavo) niet alleen klaar om verder te groeien in de Nederlandse markt, maar ook om uit te breiden naar Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Via een samenwerking met MixMag heeft Celebratix onlangs de Duitse markt betreden en verzorgt het de ticketing van evenementen in Hamburg en Berlijn. Met investeringen van business angels in elk van deze landen, is het bedrijf klaar voor de volgende stap. De financiering wordt gebruikt om nieuwe back-end ontwikkelaars aan te nemen en om het aantal aangesloten evenementen te vergroten.

Lees ook: DonnaJames komt met ‘baanbrekende AI-oplossing voor mkb’

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.