Nieuws Groei

Deze Amsterdamse ontwerpster blijft door Dragons' Den op koers voor megadoorbraak

Een investering van 50.000 euro tegen een bedrijfsaandeel van 30 procent. Dat is wat Carolina Riffi Ollite uit het vuur heeft gesleept bij Dragons’ Den. Waar het de ontwerpster vooral te doen was om de expertise van de investeerders in huis te halen, bleek de financiële injectie een aantal maanden later vele malen belangrijker dan vooraf gedacht. Hoe een ondernemer uit Amsterdam de modewereld wil veroveren zonder gevloerd te worden door de coronacrisis.

Robbert Daalder 10 mei 2020

Amsterdamse ontwerper dragons den koers mega doorbraak

Foto: Kristian Krijgsman, Kris Productions

Wat zou een ontwerpster zijn zonder haar charmes? Zondagavond was bij Dragons' Den op tv te zien hoe Riffi Ollite de buit binnenhaalde waar ze op uit was. Natuurlijk was het idee voor haar Statementbag (een damestas met speciaal hengsel) doorslaggevend voor de investeerders die ze aantrok, maar dat de succesvolle zakenmannen Michel Perridon en Won Yip ook voor haar enthousiasme vielen, staat als een paal boven water.

,,Wat ben je een leuk positief mens”, zei Perridon nadat Riffi Ollite haar pitch had beëindigd tijdens de uitzending. ,,Ik vind je zo’n sympathieke vrouw, we doen het!”

Michel Perridon en Won Yip: ja tegen de Statementbag

De opname van deze Dragons’ Den dateert van begin december vorig jaar, maar de energieke blondine kan haar geluk nog steeds niet op. ,,Volgens mij was ik één van de laatste ondernemers die via dit tv-programma een investeerder kon aantrekken. Ik dacht nog van ‘straks is er helemaal geen geld meer over om mij te kunnen helpen met de Statementbag’. Gelukkig bleek dat dus wel mee te vallen”, lacht de ontwerpster, die met haar bedrijf Carat23 in het verleden al eens een belangrijke Amerikaanse mode-award in de wacht sleepte voor een probleemoplossend hengsel voor mannentassen. Er gloorde daardoor succes in de Verenigde Staten. Haar moeder werd echter ernstig ziek waardoor ze die kans heeft laten varen.

Carolina Riffi Ollite

Eigenaar Calina Inc, Carat23 en bedenker Statementbag

Carolina Riffi Ollite is al ruim twaalf jaar actief als ondernemer. Met het modeagentschap Calina Inc helpt zij ontwerpers aan producenten te koppelen. Ze helpt bij het creëren van websites/webwinkels en/of lookbooks en denkt mee over export/marketingplannen. Carat23 is de naam van haar bedrijf achter de tassen voor mannen en vrouwen. Riffi Ollite studeerde International Business & Languages met communications & public relations in Amsterdam als afstudeerrichting.

Statementbag: het geheim zit 'm in het bijzondere hengsel

Terug naar het nu. Naar het moment waarop het allemaal draait om een damestasje met een handig hengsel. Het idee van Riffi Ollite is ontstaan nadat ze zich realiseerde dat ‘de clutch’ eigenlijk heel onhandig is. Dit vaak stijlvolle tasje zonder hengsel dragen vrouwen een hele avond bij zich waardoor ze de handen geen moment vrij hebben. Door er een rond hengsel aan te bevestigen die bestaat uit een gesloten lus, kan het eenvoudig om de pols worden gedragen.

De tas is daardoor in één beweging te openen om er op overzichtelijke wijze make-up uit te pakken. ,,Het silhouet is hetzelfde als dat van een diamant. Een rock. Mijn moeder noemt mij zo sinds we in deze moeilijke tijd zitten. Om mijn maatschappelijke steentje in dit corona-tijdperk bij te dragen, heb ik ook een kleine versie ontwikkeld als give-away aan mensen die het écht verdienen.”

Amsterdamse ontwerper dragons den koers mega doorbraak 1 1

Rol van investeringsgeld belangrijker dan vooraf gedacht

Het concept leverde een ja-woord op van Perridon en Yip. En blijdschap bij Riffi Ollite, in eerste instantie omdat ze dolgraag gebruik wil maken van de kennis en ervaring van deze topondernemers. Hoewel het inmiddels door raad en daad is gebleken dat dit inderdaad veel waard is, wist ze toen nog niet dat hun 50.000 euro een bijzonder belangrijke rol zou spelen in het productieproces van de Statementbag.

Trump zette door coronavirus streep door cruciale Fashion Week Los Angeles

,,Ik zou in maart van dit jaar met de Statementbag verschijnen op de Fashion Week in Los Angeles. Daar zou de lancering plaatsvinden met een eigen show. Ik was al langs de retailers gegaan en iedereen was enthousiast. Met de inkomsten van de pre-orders zouden we de productiekosten kunnen betalen, totdat Trump een streep door de Fashion Week zette wegens de coronacrisis.”

"We zijn nu een maand met elkaar aan het ondernemen en ik heb geleerd dat ik groot moet leren denken. Ik moet weten waar ik over 5 jaar wil staan met mijn bedrijf"

Carolina Riffi Ollite, eigenaar Calina Inc en bedenker Statementbag

De tassen zouden worden geproduceerd in Italië, maar omdat het coronavirus daar eveneens flink heeft huisgehouden, ging ook daar een streep doorheen. ,,De Statementbag is tijdens de laatste Oscar Awards in Los Angeles gedragen door de bekende rapper Eve en actrice Harley Quinn Smith. Daardoor heeft de tas gelukkig wel al vol in de schijnwerpers gestaan en dat heeft eraan bijgedragen dat ik weer ben genomineerd voor een award in Amerika (The Now Best Handbag in Overall Style and Design, red.). Ik heb dus opnieuw de kans om de grote inkopers daar te laten zien wat ik heb.”

Riffi Ollite: 'Klaar voor Amerika. Deze kans ga ik wél pakken'

,,We zijn daardoor wel genoodzaakt om hier in Nederland te produceren. Goed voor de afkomst van het product, het is alleen wel een stuk kostbaarder. We hebben al een waardevolle samenwerking met een goed atelier, maar er moest geïnvesteerd worden in materialen uit Nederland en een extra stansmachine. Daar kwam het geld van de investeerders van Dragons’ Den ontzettend goed van pas. We hebben de productie inmiddels rond en zijn klaar voor Amerika. Deze kans ga ik wél pakken. Nu is mijn moment.”

Dragons' Den-investeerders: 'Groot leren denken, vooruit denken'

Het geld is nuttig besteed, maar wat heeft Riffi Ollite tot nu toe opgestoken van de Dragons? ,,We zijn nu een maand met elkaar aan het ondernemen en daarin is het mij duidelijk geworden dat ik groot moet leren denken. Ik moet vooruit denken en weten waar ik over vijf jaar wil staan met mijn bedrijf. Kijk je naar wat nu nodig is, dan adviseerden ze mij de prijs van de tas te verlagen. Maar ik krijg ook hun persoonlijke meningen over de tassen. Plus de meningen van hun vrouwen. Perfect! Zij behoren tenslotte tot de doelgroep en dus weet ik precies wat er gevraagd wordt.”

,,Daarnaast ben ik niet zo van de financiën. Ik heb een accountant, maar het is fijn als ervaren mannen als Michel en Won ook eens meekijken zodat ik met hen kan sparren. En ze zorgen ervoor dat ik gefocust blijft. Ik heb wel acht ideeën voor nieuwe lijnen, maar zij hebben mij op het hart gedrukt dat we ze één voor één moeten doen. Hun ervaringen zijn goud waard. Deze mannen hebben allebei van niets iets gemaakt en dat is precies waar ik nu ook mee bezig ben.”

Dragonsden televisie

In Dragons’ Den krijgen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans om hun eigen bedrijf te pitchen aan vijf van de meest succesvolle zakenmensen van ons land. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met hun eigen geld.

Dragons’ Den is te zien op zondag om 21.30 bij WNL op NPO1 en op NPO Start.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.