Nieuws Groei

Hoe ‘supermarkt voor de boer’ uitgroeide tot multinational

De ‘supermarkt voor de boer’ uit Bladel is uitgegroeid tot een multinational met een wereldwijde missie. Door te helpen dierziektes te voorkomen, wil The Schippers Group de volksgezondheid dienen.

Peter Scholtes (ED) 19 oktober 2021

Schippers group hygiene boeren groei

Directieleden Guus, Harrie en Mark Schippers (van links naar rechts) in het deels geautomatiseerde nieuwe distributiecentrum van The Schippers Group in Hapert. Foto: Kees Martens/DCI Media

Het niet te missen nieuwe complex aan de A67 bij Hapert maakt het in één klap duidelijk. Het familiebedrijf van Guus, Harrie en Mark Schippers is uitgegroeid tot een onderneming van formaat. The Schippers Group staat er op de gevel van de vrijdag 15 oktober officieel te openen nieuwbouw. MS Schippers, de naam waarmee het vanuit Bladel furore maakte als toeleverancier van de veehouderij, dekt de lading niet meer. De ‘supermarkt voor de boer’ zoals MS Schippers zichzelf omschrijft heeft zich breed ontwikkeld.

Hygiënisch werken in stallen

Het HyCare concept voor producten en diensten voor hygiënisch werken in stallen is verheven tot een missie. Schippers voert een strijd tegen gebruik van antibioticum in de veehouderij. ,,Bacteriën worden resistent voor antibiotica. Over dertig jaar is dit volgens de wereldgezondheidsorganisatie WHO de grootste bedreiging voor de volksgezondheid”, legt Guus Schippers uit. De veehouderij is volgens Schippers verantwoordelijk voor 80 procent van het wereldwijde gebruik van antibioticum. De sleutel ligt in handen van de boeren. ,,Door hygiënisch te werken. Als je dierziektes kunt voorkomen is geen antibioticum nodig.”

Lees ook: Even sparren met… Won Yip. Zo start je in het buitenland

Wereldwijde leverancier aan boerenbedrijven

Het is een wereldwijd thema. Dat treft, want Schippers is zich van een Europese speler tot wereldwijde leverancier aan boerenbedrijven aan het ontwikkelen. De drie zoons van oprichter Martien Schippers hadden al snel in de gaten dat ze voor groei van het bedrijf in het buitenland moesten zijn. ,,Toen we 25 jaar geleden als twintigers het bedrijf overnamen waren we alleen in Nederland en België actief. Als we iets willen bereiken, moeten we de wereld in, dachten we.”

Guus (53), Harrie (53) en Mark (52) staan nu aan het hoofd van een bedrijf van meer dan 470 medewerkers en omzet van bijna 150 miljoen euro, schrijft het Eindhovens Dagblad. Het heeft vestigingen in twaalf landen, vooral in West-Europa en ook in Canada. In Rusland, Brazilië en de Filippijnen heeft het concern samen met partners bedrijven opgezet. The Schippers Group verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen, vaak via dealers.

Coatings voor schone stallen

De focus ligt steeds meer op hygiëne. Het assortiment bevat onder meer producten voor ongediertebestrijding en desinfectie, maar ook coatings die het schoonmaken en -houden van wanden en vloeren van stallen vergemakkelijken. Het bedrijf produceert bijna de helft van de 15.000 verschillende producten in de eigen fabrieken. In Bladel worden jaarlijks 150 miljoen oormerken gefabriceerd. Ook in België, Rusland en Canada staan productiebedrijven voor met name hygiënemiddelen. De eigen producten worden onder de merknaam MSGold op de markt gebracht.

Lees ook: Expert Floris Hülsmann (Namarama): 'Meerwaarde merknaam wordt enorm onderschat'

Een deel van de specialistische producten voor bijvoorbeeld schoon water, coating en biologische bestrijding betrekt de groep van bedrijven waar het financieel in participeert. ,,Bijvoorbeeld Agro Pest Control, dat sluipwespen inzet voor biologische vliegenbestrijding. Wij zorgen voor het exporteren van dit soort producten.” Om de veelal via de webshop van MS Schippers bestelde producten soepel bij de klanten af te leveren, is in het nieuwe complex in Hapert ook een - deels geautomatiseerd - distributiecentrum van 30.000 vierkante meter ingericht. Op het Kempische Bedrijvenpark heeft het bedrijf eindelijk de gewenste ruimte. Twintig jaar geleden moest het noodgedwongen voor de bouw van het distributiecentrum uitwijken naar Lommel.

Klantenbestand van 250.000 tot 300.000 veehouders

Op de hoofdlocatie in Hapert komen ook een kennis- en innovatiecentrum en ruimten voor start-ups. ,,Start-ups kunnen ons helpen nieuwe oplossingen te vinden. Dat doen we ook om innovatief bezig te blijven”, stelt Schippers. Het aantal eigen medewerkers dat zich richt op onderzoek en ontwikkeling is in de afgelopen jaren gegroeid van een handvol tot zo’n 25.

Lees ook: Techleap.nl: ‘Nederlandse ondernemer is niet ambitieus genoeg’

In Bladel heeft Schippers drie proefboerderijen, waar het HyCare-concept wordt getest en gedemonstreerd voor het houden van varkens, rundvee en pluimvee. Veehouders van over de hele wereld komen naar de regio om kennis op te doen van de producten van Schippers. In het klantenbestand staan tussen de 250.000 en 300.000 veehouders, waarvan zo’n 50.000 actieve kopers.

Voor verdere uitbreiding van de wereldwijde clientèle richt het bedrijf zich op zes regio’s: Azië, Afrika, Noord-Amerika, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Europa. ,,In Nederland is al veel bereikt dankzij de veehouders. Hier is het gebruik van antibiotica met zestig procent gereduceerd. De Nederlandse boeren lopen wereldwijd voorop. In landen in Afrika en in China staan ze nog aan het begin. Ook binnen Europa is nog veel potentieel.”

"Gezien de toename van de wereldbevolking, de wereldwijde welvaart en de grote mate waarin vlees onderdeel is van de eetgewoonten voorzien we voorlopig alleen maar groeicijfers"

Guus Schippers, The Schippers Group

Schippers beseft dat gezien de inperking van de ruimte voor boerenbedrijven in Nederland de groei per definitie in het buitenland moet worden gezocht. De voorziene verdere toename van de wereldbevolking is voor het familiebedrijf goed nieuws. Om miljarden mensen extra te kunnen voeden, zal wereldwijd meer landbouw nodig zijn. ,,En dat zal op de HyCare-manier moeten. Stallen zullen groter en efficiënter zijn. De megabedrijven die ontstaan zullen hygiënisch moeten werken. Als daar een ziekte uitbreekt zijn de gevolgen voor het bedrijf vernietigend.”

Veranderend consumentengedrag bedreiging?

Staan alle seinen op groen voor The Schippers Group? Of zijn er ook bedreigingen? De trend om meer vegetarisch te eten bijvoorbeeld? ,,Het is in ontwikkelde landen voor veel mensen een reëel alternatief voor dierlijk eiwit. Als landen zich ontwikkelen dan stijgt daar in eerste instantie de vleesconsumptie. Gezien de toename van de wereldbevolking, de wereldwijde welvaart en de grote mate waarin vlees onderdeel is van de eetgewoonten voorzien we voorlopig alleen maar groeicijfers.”

Hoe beleven vader Martien en moeder Maria de stormachtige ontwikkeling die het in 1966 opgerichte bedrijf heeft doorgemaakt? ,,Met trots denk ik wel”, zegt Guus Schippers.

Lees ook: Het Groeicollege: Kees de Jong geeft advies hoe bij te leren als ondernemer

Drie-eenheid als broers

Als broers vormen ze een drie-eenheid. De taken zijn simpel verdeeld. Harrie is verantwoordelijk voor de productie, Guus voor de participaties in andere bedrijven en Mark voor MS Schippers. De neuzen staan dezelfde kant op. ,,Hoe we zoveel hebben kunnen investeren in de afgelopen jaren? Door flink te werken.” Onderling is een afspraak gemaakt: ,,Alles wat we verdienen investeren we terug in het bedrijf.”

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws