Nieuws Groei

Coworkparadise: ondernemers leren van ondernemers tijdens inspiratiemaand op Bali

‘Rasondernemers’ noemen Lars Blokdijk (26) en Michael Tesselaar (27) zichzelf. De jonge ondernemers hebben allebei hun eigen bedrijf. Daarnaast organiseren zij sinds 2015 onder de naam Coworkparadise inspiratiemaanden op Bali voor ambitieuze ondernemers met een omzet van minstens €250.000.

Linda Roos | Foto's: uit eigen archief 31 augustus 2017

Coworkparadise01

In Nederland runnen Blokdijk en Tesselaar allebei een succesvol bedrijf. Blokdijk is met twee compagnons eigenaar van Vertellis. Tesselaar runt Mijncadeau.nl. Onder het genot van een biertje bespraken de ondernemers tweeënhalf jaar geleden hun dromen en ambities: hoe geweldig zou het zijn als je een groep ambitieuze ondernemers bij elkaar brengt op een fantastische plek als Bali, om van elkaar te leren hoe je die volgende, succesvolle stap zet?

En dat niet alleen: dat deze ondernemers je betalen om met je mee te mogen?

Droomproject

Zo ontstond Coworkparadise: een project waarin ambitieuze ondernemers een maand lang met elkaar optrekken, ervaringen delen en met nieuwe kennis en inspiratie naar huis gaan.

Het programma bestaat uit diverse workshops van succesvolle ondernemers, coaching- en brainstormsessies, yoga, meditatie en tripjes naar nabijgelegen, paradijselijke plekken. De ondernemers verblijven in een luxueuze villa, dus even bijkomen aan de rand van het zwembad of in de spa behoort ook tot de mogelijkheden.

De kosten? De twee ondernemers vragen €3795,- voor de hele maand, exclusief vluchten. Het meest waardevolle van de retraite is volgens Tesselaar dat je je als ondernemer omringt met mensen die op hetzelfde niveau zitten. Hierdoor kun je sparren op hoog niveau en doe je in een maand tijd waardevolle, duurzame connecties op.

Ambities

Coworkparadise is naar eigen zeggen een ‘droomproject’. ,,We wilden omringd zijn met mensen met grote ambities, de wereld rondreizen en de vrijheid die we als ondernemer hebben optimaal kunnen benutten”, vertelt Tesselaar.

De jonge ondernemers besloten het simpel aan te pakken. Het idee was er, al gauw volgde een website. ,,We zijn presentaties gaan geven over onze plannen, bijvoorbeeld bij Hackers & Founders in Amsterdam. Omdat we het liefst ondernemers wilden aanspreken van over de hele wereld, hebben we vooral Facebook-campagnes gericht ingezet.”

Persoonlijke groei

De eerste editie was een succes, maar had naar eigen zeggen beter gekund. ,,We hadden toen nog geen omzetrichtlijn voor de deelnemers bepaald. Daardoor merkten we al gauw: met iedereen is het ontzettend leuk. Maar we leerden het meest van de ondernemers die al veel verder waren dan wij. Dat was voor onze persoonlijke groei heel interessant.”

Plotseling bleken Blokdijk en Tesselaar omringd met ondernemers die vijfhonderd man in dienst hebben, mensen hebben moeten ontslaan en een miljoenenomzet draaien. Dat is het echte werk.

Succesverhalen

Van deelnemers krijgen zij voornamelijk positieve geluiden te horen. Voor Blokdijk en Tesselaar geldt hetzelfde: ook zij halen er elke keer heel veel uit. Bijvoorbeeld als de Finse Pekka J. Mattila met hen meegaat. Pekka is co-founder van Digivallankumous.fi en verkoopt onder meer online cursussen via Facebook. Van deze succesvolle ondernemer leren Blokdijk en Tesselaar alles over hoe je succesvolle Facebook-campagnes kunt draaien.

,,We leerden om in de psychologie van onze klanten te duiken, waardoor onze eigen bedrijven in een keer heel hard zijn gegroeid." Blokdijk heeft met zijn bedrijf Vertellis bij de lancering 30.000 spelletjes verkocht, in maar liefst drie maanden tijd. ,,En dat alleen maar met behulp van Facebook-ads.”

Afgelopen februari draaide Tesselaar met Mijncadeau.nl binnen een maand een ton omzet – ook door middel van advertenties op Facebook.

Locatieonafhankelijk

Andere ondernemers vertellen gelijksoortige succesverhalen na hun deelname aan Coworkparadise. De Belgische Nicolas Jacobeus, eigenaar van Belighted, heeft op het moment dat hij meegaat vijftien man in dienst, waarmee hij websites en apps ontwikkelt.

,,Hij wilde dolgraag meer reizen, maar durfde zijn team niet achter te laten. Hij had het idee dat hij nog niet eens een week weg kon blijven en verzon altijd wel een excuus. Belangrijke vergaderingen, deals sluiten met klanten, ga zo maar door”, legt Tesselaar uit.

Voor Jacobeus was Coworkparadise een flinke stap buiten zijn comfortzone. ,,Hij moest zijn bedrijf een maand ‘achterlaten’. Uiteindelijk bleek dat hij helemaal niet zo onmisbaar was; zijn taken werden juist heel goed en zorgvuldig overgenomen. Daarnaast werkte hij veel effectiever dankzij het tijdsverschil: de eerste vijf uur van de werkdag kwam er nog geen mail binnen en lag er daardoor geen afleiding op de loer.”

Na zijn deelname aan Coworkparadise besloot de Belgische ondernemer om echt met zijn laptop alleen op reis gegaan. ,,Dat ging zo goed dat hij inmiddels een kantoor in Tunesië heeft. In drie maanden tijd heeft hij zes developers aangenomen om daar een nieuwe markt aan te boren.”

Met Coworkparadise verdienen de initiatiefnemers inmiddels ook. De omzet vorig jaar kwam neer op zo’n 64.000 dollar. Daarnaast groeien hun eigen bedrijven hard: Tesselaar ziet de omzet van vorig jaar (€250.000) dit jaar waarschijnlijk stijgen naar een bedrag tussen de €300.000 en €400.000.

Exclusiever

Hoe ziet de toekomst van Coworkparadise eruit? Regelmatig worden de initiatiefnemers benaderd om samenwerkingen aan te gaan en het concept verder uit te breiden. ,,Dat willen we juist niet. We willen het veel exclusiever maken dan het nu is. We houden het liever bij twee keer per jaar, omdat we het zo vet vinden om zelf steeds mee te gaan”, legt Tesselaar uit. ,,Daarom willen we de omzetrichtlijn steeds verder ophogen, ooit richting de miljoenen.”

Veel deelnemers draaien al een miljoenenomzet. Zo ging er bij de laatste editie een Italiaanse ondernemer mee die een omzet had van 100 miljoen euro. Ook zat er in diezelfde groep een ondernemer uit Roemenië die op 24-jarige leeftijd al een omzet draaide van 4 miljoen euro. ,,Als we de omzetrichtlijnen omhoog gooien is de voorwaarde natuurlijk wel dat wij dit eerst zelf moeten omzetten. Practice what you preach.”

Wil jij jouw bedrijf harder laten groeien?

Tesselaar noemt de drie beste tips die hij van ondernemers tijdens Coworkparadise geleerd heeft.

  1. Denk groter. ,,Succesvolle mensen doen iets wat de ‘gewone’ ondernemer meestal niet durft: zodra ze merken dat iets werkt, gaan ze er volledig voor. Dus niet met tien euro extra investeren, maar met duizend euro. Sneller schalen, sneller schakelen.”
  2. Netwerken. ,,Er zijn mensen met ons mee geweest uit zestien verschillende landen, waardoor we op onze leeftijd al een groot wereldwijd netwerk hebben opgebouwd. Dat geeft ons weer zoveel kansen, welke kant we ook opgaan met onze carrière.”
  3. Nooit meer alleen. ,,Blokdijk zei laatst: ‘Ik zal nooit meer een bedrijf alleen starten. Samen weten we zoveel meer.’ Je hebt binnen een bedrijf verschillende mensen nodig die elkaar aanvullen. Als je de juiste mensen bij elkaar zoekt, groeit je bedrijf altijd sneller.”

We willen de omzetrichtlijn steeds verder ophogen, ooit richting de miljoenen.

Michael Tesselaar, mede-oprichter Coworkparadise