Aangeboden door Havic
Branded Content Groei
Havic Kantoormeubelen wil met succesformule ook Duitsland veroveren
Een goede kantoorinrichting is een weerspiegeling van de visie en identiteit van een bedrijf: zo luidt het adagium van directeur Dries Wiendels van Havic Kantoormeubelen. Havic, met hoofdkantoor in Veghel, heeft het volledige traject in eigen hand. ,,Daardoor kunnen we de beste kwaliteit, een scherpe prijsstelling en een complete dienstverlening combineren. Klanten profiteren hier van’’, aldus Wiendels. Havic wil nu ook de Duitse markt veroveren.

Havic, in 2008 opgericht, beschikt naast het hoofdkantoor met magazijn in Veghel over vier showrooms: in Amsterdam, Gouda, Hilversum en een showroom in Breendonk (BE). Op de foto directeur Dries Wiendels en Thijs Claassen, partner bij Havic. Foto:VanAssenDelft
De succesformule van Havic bestaat uit een aantal facetten, zegt Wiendels. Zo heeft de kantoorinrichter een rechtstreekse samenwerking met vele producenten wereldwijd, elk met hun eigen specialisme. Havic beschikt over een eigen ontwerpteam dat kosteloos 3D ontwerpen voor klanten maakt. Ook belangrijk: de transparante werkwijze, door online te informeren over mogelijkheden en prijzen. Thijs Claassen, partner bij Havic: ,,Onze adviseurs helpen klanten vervolgens in een van onze showrooms met het selecteren van de best passende indeling, materialen en kleurcombinaties.’’ Havic beschikt bovendien over een eigen montageteam dat al het meubilair vakkundig installeert.
Succesformule
Al sinds de oprichting heeft Havic ervoor gekozen om niet samen te werken met groothandels, importeurs en agenten. Wiendels: ,,Wij zoeken wereldwijd de verbintenis met bedrijven waar we rechtstreeks mee schakelen. Het zijn stuk voor stuk bedrijven die iets heel goed kunnen: het ene bedrijf maakt kasten, een ander onderstellen of mooie stoffen. Wij willen alleen maar topkwaliteit. Al die verschillende elementen kopen we wereldwijd in. En daar kunnen we uiteindelijk complete interieurs onder eigen label mee maken.’’
De grens over
Havic, in 2008 opgericht, beschikt naast het hoofdkantoor met magazijn in Veghel over drie showrooms: in Amsterdam, Gouda en Hilversum. Ook heeft het bedrijf sinds een paar jaar een showroom in het Belgische Breendonk. Dat is een succes gebleken, aldus Wiendels. De kantoorinrichter zet zeer binnenkort ook voet aan de grond in Duitsland: Havic gaat op 1 januari 2022 live met een Duitstalige website. Wiendels: ,,We gaan een showroom openen in de regio Düsseldorf, de eerste collega’s zijn al aangenomen. Het zijn mensen die de Duitse markt goed kennen. Als het eenmaal loopt, willen we er ook een kantoor met magazijn openen. Mogelijk dat we daarna showrooms openen in onder meer Stuttgart en Frankfurt.’’
''De rollen zijn omgedraaid: een sollicitant kan vaak kiezen uit vijf meerdere bedrijven. Natuurlijk is salaris belangrijk, maar de bedrijfscultuur moet goed zijn en de werkomgeving prettig. En dat laatste, daar kunnen wij voor zorgen.’’
Werkomgeving als visitekaartje
Een werkomgeving moet natuurlijk functioneel en ergonomisch zijn, maar kantoorinrichting is veel meer dan een verzameling bureaus met stoelen waaraan gewerkt wordt. Claassen: ,,Een sfeervol ingericht kantoor is een visitekaartje van je bedrijf. Het MKB heeft toch moeite om personeel te vinden? Zorg er dan op z’n minst voor dat een sollicitant denkt: in dit kantoor zou ik wel willen werken.’’
Claassen raadt het eigenaren van bedrijven met een tekort aan personeel van harte aan: probeer eens met een neutrale blik naar de inrichting van je eigen kantoor kijken. ,,Is het een plek waar je zelf geïnspireerd van raakt? Is het sfeervol? Is het antwoord nee, dan zal een potentiële werknemer er net zo over denken. En is er werk aan de winkel. Je moet die sollicitant voor je winnen. De tijd dat je als bedrijf uit vijf meerdere kandidaten kunt kiezen, is niet meer. De rollen zijn omgedraaid: een sollicitant kan vaak kiezen uit vijf meerdere bedrijven. Natuurlijk is salaris belangrijk, maar de bedrijfscultuur moet goed zijn en de werkomgeving prettig. En dat laatste, daar kunnen wij voor zorgen.’’ Daarbij komt: in een inspirerende werkomgeving kunnen werknemers zich beter concentreren en is de arbeidsproductiviteit hoger.
Het moge duidelijk zijn: Havic Kantoormeubelen doet meer dan een bureau verkopen en monteren. Het bedrijf beschikt over een ontwerpteam dat een complete kantoorinrichting kan samenstellen. Daarbij gaat het dus niet alleen om meubilair, maar ook om wandbekleding, goede akoestiek en ergonomie. Van ontvangstruimte en kantoor en tot directiekamer en kantine: de interieurspecialisten adviseren op het gebied van de juiste meubelen, de indeling van de ruimtes en met de juiste kleurstelling die past bij het bedrijf.
NATO en Swiss Sense
Tot de klantenkring van Havic behoort een groot aantal aansprekende bedrijven, denk aan Swiss Sense, Hertog Jan, Whirlpool, Opel en Handelsbanken. Havic is bovendien de vaste leverancier van het hoofdkantoor van de NATO in België en meerdere Europese locaties van de Amerikaanse luchtmacht. Om misverstanden te voorkomen: de kantoorinrichter richt zich vooral ook op het MKB. Wie een beeld wil krijgen van wat het creatieve team van Havic allemaal kan: op de website staan foto’s en beschrijvingen van tientallen referentieprojecten. Wiendels: ,,Mede daardoor is onze website een belangrijke lead generator geworden.’’
De specialisten van Havic maken met alle liefde een compleet ontwerp in 3D, voor wie wil. Vrijblijvend, dus zonder kosten of verplichtingen. Wiendels: ,,We gaan uit van onze eigen kracht en proberen het interieur af te stemmen op de cultuur van het bedrijf. En dan hopen we dat geïnteresseerden ons de opdracht gunnen. Iedereen zal uiteindelijk merken dat onze dienstverlening verder gaat dan het monteren van een bureau.’’
''We gebruiken regelmatig stoffen die zijn gemaakt van gerecycled plastic, verder heeft al het hout het FSC keurmerk.''
Blue Room
De kantoorinrichting van Havic zelf – een working showroom waar alle 25 medewerkers een werkplek hebben - bestaat uit verschillende stijlen: het is dé manier om klanten die op bezoek komen te laten zien wat de kantoorinrichter allemaal kan. Eyecatcher is de blauwe vergaderruimte. Claassen: ,,Alles is blauw: de wanden, stoelen en vloer. We noemen het de Blue Room. Veel mensen reageren verbaasd, maar iedereen vindt het gaaf. Havic denkt graag out of the box. Natuurlijk kun je kiezen voor een grijs tapijtje, houten tafel en een zwarte stoel: we hebben het allemaal in het assortiment. Maar met de blue room laten we zien dat het ook anders kan. Wij vergaderen er elke maandagmorgen, het is een zeer inspirerende plek.’’
Ecologisch verantwoord
Last, but not least: Havic hecht zeer aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, beaamt Wiendels. ,,Met de recente Klimaattop in Glasgow is weer gebleken dat we op een andere manier moeten denken en werken. We werken alleen maar met fabrikanten samen die op ecologisch verantwoorde wijze produceren. We hebben ze ook allemaal bezocht om te zien hoe ze werken. We gebruiken regelmatig stoffen die zijn gemaakt van gerecycled plastic, verder heeft al het hout het FSC keurmerk. Onze adviseurs rijden in elektrische auto’s, het dak van onze nieuwe kantoor komt binnenkort vol te liggen met zonnepanelen. Duurzaamheid is een essentieel onderdeel van onze bedrijfspolicy.’’
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Havic. Kijk voor meer informatie op https://www.havic-kantoormeubelen.nl
Havic, in 2008 opgericht, beschikt naast het hoofdkantoor met magazijn in Veghel over vier showrooms: in Amsterdam, Gouda, Hilversum en een showroom in Breendonk (BE). Op de foto directeur Dries Wiendels en Thijs Claassen, partner bij Havic. Foto:VanAssenDelft