Nieuws Groei

Verum: jonge ondernemers Crispijn en Erik willen wereld aan hun ‘gezonde koffie’

In juli 2020 lanceerde Crispijn de Koning (25), samen met zijn compagnon Erik Messemaker (25), het door hen ontwikkelde alternatief voor koffie: Verum. Negen maanden later ligt het in cupvorm in een van Nederlands grootste supermarkten. Vanaf nu via de webshop en vanaf 20 april bij Jumbo.

Anke Derkse 15 april 2021

Crispijn de Koning (25, links) met compagnon Erik Messemaker (25), de ondernemers achter Verum.

Als notoire koffiedrinkers kwamen de jonge ondernemers erachter dat je minder goed slaapt en meer stress ervaart van al die cafeïne. Ze gingen op zoek naar een alternatief dat de koffiebeleving geen geweld aan zou doen, maar wel vele malen beter moest zijn voor je gezondheid. Het duo ging aan de slag met het mengen van allerlei planten, kruiden en vitamines en kwamen uiteindelijk tot de gewenste mix.

Het resultaat is een warme drank, verpakt in poedervorm in een sachet met een smaak die tussen koffie en cacao in zit. Maar de heren wilden het nóg beter maken. ,,We zijn op zoek gegaan naar nog meer de echte koffiesmaak én we wilden het in cups hebben”, schetst Crispijn de Koning de laatste ontwikkeling.

''We groeien liever vanuit onze eigen visie, dan dat we concessies doen voor het geld van een ander. We zijn nu echt aan het genieten van de groei''

Crispijn de Koning, Verum

Coronacrisis: van kantoor naar mensen thuis

Aanvankelijk was het plan om Verum te introduceren op kantoorlocaties. Maar ja, dat ging niet echt lukken in coronajaar 2020. ,,Je moet dan als ondernemer flexibel zijn en kansen zien, dus al snel hebben we de focus verlegd naar de mensen thuis. Dat doen we tot nu toe via onze eigen webshop en de vraag neemt alleen maar toe. Eind vorig jaar wilden we onze cups al introduceren, maar we merkten dat de mix geen constante kwaliteit had op dat moment. We hebben vervolgens nachten doorgehaald in onze Belgische productiehal en net zo lang geproefd en gemixt totdat we de perfecte en vooral constante samenstelling hadden. Tegelijkertijd zochten we naar een alternatief voor aluminium, zodat onze cups nu ook van biologisch afbreekbaar materiaal zijn. Beter iets later maar wel perfect introduceren, dan wat eerder en het net niet helemaal goed hebben.”

Geen geïnteresseerde investeerders met mooie bedragen

Zo snel groeien, vergt een behoorlijke investering zou je zeggen. In december hadden de heren dan ook gesprekken met diverse geïnteresseerde investeerders die aantrekkelijke bedragen ‘in de aanbieding’ hadden. Toch zijn De Koning en Messemaker met geen van hen in zee gegaan.

De Koning: ,,Nee, uiteindelijk hebben we ze allemaal afgewezen. Het voelde voor ons niet goed. Je levert toch altijd iets in van je eigenheid en dat wilden we niet. We besloten om het gewoon helemaal zelf te blijven doen en vooral op onze eigen manier.” Dat ze daarmee de goede beslissing hebben genomen, blijkt wel uit het feit dat er inmiddels een team van zes mensen werkzaam is voor Verum en dat er op dit moment alweer drie vacatures zijn. ,,We groeien liever vanuit onze eigen visie, dan dat we concessies doen voor het geld van een ander. We zijn nu echt aan het genieten van de groei.”

Van online naar Jumbo-supermarkt en het buitenland

De volgende stap voor Verum is de introductie bij een van ’s lands grootste supermarktketens, Jumbo. ,,We wisten hen ervan te overtuigen dat we een prachtig product hebben waar mensen van nu echt behoefte aan hebben. We beginnen in Amsterdam, omdat daar onze grootste doelgroep zit. Veelal mensen die bewust bezig zijn met voeding en lifestyle. Daar sluiten onze koffiecups naadloos bij aan. We zien dat aan de verkoop via onze eigen webshop die als een tierelier loopt sinds enkele maanden.” Naast de verkoopintroductie bij Jumbo Amsterdam, zal Verum eind mei online en in juni in de winkels van Holland & Barett in zowel Nederland als België verkrijgbaar zijn.

De ambities houden niet op bij het Nederlands taalgebied. ,,Op dit moment zijn we online al actief op de Duitse markt”, licht een ambitieuze De Koning toe, ,,en we zullen binnen een paar maanden in de Duitse retail in de schappen liggen. Onze aandacht voor dit jaar gaat verder uit naar de Scandinavische landen en naar Oostenrijk en Zwitserland. In al deze landen introduceren we Verum eerst online en aansluitend in de winkels.”

Lees ook: Hoe Rotterdamse ondernemer koffiewereld Frank & Fresh gaat veroveren

Nieuwe smaak moet de horeca gaan veroveren

De allernieuwste loot aan de Verumstam is een premium product waarmee Verum – straks – de horeca wil gaan veroveren. Deze Chai-variant is volgens De Koning echt een luxe drank. ,,De combinatie van online verkoop, retail én horeca is de gouden driehoek waar ik in geloof”, zegt De Koning. ,,Online ontwikkel je bekendheid, in de retail bereik je de consument en via de horeca bouw je je merk.”

Eerder had De Koning de startup Westlander Bier, dat hij na drie jaar verkocht. Op de vraag wanneer hij van plan is om Verum te verkopen, antwoord hij lachend: ,,Misschien is het wel andersom en kopen wij gewoon de rest van de koffiewereld op!” Aan ambitie geen gebrek dus.

Joni Hendrix had voor de podcastserie Startup Stories eerder dit jaar een interview met Crispijn de Koning. Beluister deze aflevering hieronder.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws