Aangeboden door Rabobank

Branded Content Groei

Mirelle Pennings (Rabobank) over Sterke Schakels: ‘Als coöperatieve bank steunen wij innovatie in bedrijfsketens’

Voor veel ondernemers was de coronacrisis een zware tijd, maar door slimme samenwerkingen in bedrijfsketens hebben velen er toch het beste van weten te maken. Rabobank steunt deze ‘sterke schakels’ met een campagne gericht op duurzame groei. ,,Dit hoort bij onze coöperatieve rol.”

Jeroen Mirck 7 september 2021

Mirelle Pennings AH 52 kopie 1

Mirelle Pennings, directeur Commercial Banking bij Rabobank: ,,Goed voorbeeld doet goed volgen.” Foto: Anneke Hymmen

Mirelle Pennings heeft enorm veel respect en waardering voor ondernemers die in de afgelopen tijd met creativiteit en wilskracht het hoofd boven water hebben weten te houden. Zelf wil ze zich absoluut geen ondernemer noemen, maar als directeur Commercial Banking bij Rabobank heeft ze in de afgelopen jaren wel heel veel ondernemers gesproken en geadviseerd. ,,Van financiering tot pensioen, van overnames tot internationale groei”, vertelt ze. ,,Voor kleine bedrijven ziet een financiële planning er heel anders uit dan voor grote organisaties met een jaaromzet van 250 miljoen euro, maar de bijdrage van het mkb aan de Nederlandse economie mag niet worden onderschat. Zij kregen het bovendien het hardst voor de kiezen in deze bijzondere crisis.”

Sterke Schakels

Pennings kijkt verder dan de coronacrisis alleen. ,,Ondernemers kregen ook te maken met impactvolle thema’s als duurzaamheid, energie, digitalisering en groei. Dat vergt allemaal flexibiliteit en vindingrijkheid. Terugkijkend valt echt op hoeveel kracht er in bedrijven zit, zeker bij het zoeken naar ideeën en samenwerkingen om tot nieuwe kansen te komen. Ondernemers realiseren zich dat problemen niet in je eentje op te lossen zijn en handelen daar ook naar. Het houdt daarbij niet op bij de grenzen van jouw sector. Door de hele bedrijfsketen heb je schakels die elkaar hard nodig hebben om succesvol te zijn. Wij zien die samenwerkingen steeds vaker ontstaan en willen ze in het zonnetje zetten.”

"Wat leer je als ondernemer van sterke schakels?"

Mirelle Pennings, directeur Commercial Banking Rabobank

Zo is de campagne ‘Sterke Schakels’ ontstaan. ,,Rabobank is een coöperatieve bank en dat dragen we actief uit in ondernemers-community’s”, zegt Pennings. ,,Kennis van sectoren en relaties in de keten zijn enorm belangrijk. Alle ondernemers in een bedrijfsketen kunnen veel van elkaar leren. Daarom willen we de goede voorbeelden uitlichten en nieuwe samenwerkingen tot stand brengen.”

Ellen Hoog en Naomi van As

Aanjagers van de campagne ‘Sterke schakels’ zijn de twee voormalige hockeyinternationals Ellen Hoog en Naomi van As, die samen een sportieve kledinglijn voor meiden op de markt hebben gebracht, onder de merknaam E&N. ,,Twee vrouwen met een echte winnaarsmentaliteit, die ook van hun ondernemerschap een succes willen maken”, aldus Pennings. ,,In een reeks video’s gaan ze langs bij kenmerkende samenwerkingen. Hamvraag daarbij is wat die sterke schakels nou eigenlijk opleveren en wat je er als ondernemer van kunt leren.”

Als coöperatieve bank met sterke regionale wortels wil Rabobank eraan bijdragen dat bedrijven samen sterker staan. Pennings: ,,Wij voelen de verantwoordelijkheid om de welvaart te verbeteren. Overal is het ondernemersklimaat anders: Amsterdam is onvergelijkbaar met Zuid-Limburg of ‘brainport’ Eindhoven. Samenwerking kan er dus ook overal anders uitzien. Ellen en Naomi zijn bij uitstek de personen om dit soort allianties en innovaties te belichten: ze zijn leergierig en staan open voor ideeën en verandering.”

"We zijn het als coöperatie aan onze stand verplicht om een rol te willen spelen bij het uitdragen van goede ontwikkelingen. We willen ondernemerskracht maximaal stimuleren”

Mirelle Pennings, directeur Commercial Banking Rabobank

Week van de Ondernemer

Uit alle inzendingen wordt tijdens de Week van de Ondernemer in november een jaarwinnaar gekozen door een deskundige jury. ,,Goed voorbeeld doet goed volgen, dus gaan we dit initiatief echt in de schijnwerpers zetten”, zegt Pennings. ,,We zijn het als coöperatie aan onze stand verplicht om een rol te willen spelen bij het uitdragen van goede ontwikkelingen, zodat we ondernemers faciliteren en van elkaar laten leren. We willen ondernemerskracht maximaal stimuleren.”

Zoektocht Sterke Schakels

Als ondernemer wil je je bedrijf natuurlijk zo sterk mogelijk maken. Samenwerken met andere ondernemers speelt daarbij een belangrijke rol. Tophockeysters en nu startende ondernemers Ellen Hoog en Naomi van As bezochten verschillende succesvolle ketens. Wie zijn die sterke schakels? Bekijk hier alle video's.