AI is geen magische toverdoos en wie echt impact wilt maken, moet bij zichzelf beginnen. Het idee voor dit handboek ontstond uit de constatering dat, ondanks een algemene interesse in AI, veel organisaties moeite hebben de stap van abstractie naar actie te zetten.
Lees ook: Waarom generatieve AI het missende puzzelstukje is binnen automatisering
Dit boek dient als een brug voor die kloof, gericht op het transformeren van nieuwsgierigheid naar concrete strategieën die bedrijven competitief en relevant houden in het AI-tijdperk.
Het unieke aan het Handboek AI Strategie is de structuur die de kansen van AI benadert vanuit drie essentiële invalshoeken:
Hoe zet je AI in voor de organisatie: Het boek belicht hoe AI strategisch ingezet kan worden om je op lange termijn te onderscheiden van de concurrentie en competitief te blijven in een markt die razendsnel veranderd.
Hoe zet je AI in binnen verschillende teams: De vraag hoe AI ingezet kan worden bij de verschillende teams om de doelstellingen die er liggen beter te behalen. Of het gaat om finance, HR, marketing, sales, backoffice of een andere afdeling.
Hoe zet je AI in voor jezelf om beter en leuker werk te creëren: Hoe kan AI jou helpen om het werk dat je zelf vervelend, repetitief of tijdrovend vindt - slimmer en beter te doen. AI als individuele productiviteitsraket. Hiermee speel je direct tijd vrij dat je kunt besteden aan klanten of collega’s.
Mogelijkheden generatieve AI
Het Handboek AI Strategie staat vol met anekdotes en casestudies van Nederlandse voorlopers op het gebied van AI, zoals Picnic, KPN, en ANWB. Deze verhalen illustreren de diverse manieren waarop AI al wordt toegepast en bieden een bron van inspiratie voor ondernemers die op zoek zijn naar praktische voorbeelden van succesvolle integratie van AI in hun bedrijfsprocessen en bij het bouwen van nieuwe producten en diensten met behulp van AI.
Naast de traditionele kant van AI - de voorspellende modellen - verdiept Handboek AI Strategie zich bovenal in het vraagstuk welke mogelijkheden generatieve AI met zich meebrengt. Het kijkt daarbij niet alleen naar de geavanceerde chatbots als ChatGPT of Gemini, maar ook naar de mogelijkheden van taalmodellen om complex werk dat cognitief vermogen vraagt te ondersteunen en uiteindelijk te automatiseren.
AI snel en efficiënt toepassen
In een tijd waarin de adoptie van AI-technologieën in Nederland achterblijft, is het Handboek AI Strategie een dringende oproep tot actie. Het benadrukt de noodzaak voor ondernemers om niet alleen over AI te praten, maar het ook daadwerkelijk te integreren in hun strategieën en processen. Niet voor niets riepen onderzoekers van Google recent dat Nederland de boot dreigt te missen en daarmee tot 9 procent groei van het BBP in gevaar komt.
Willen we in de toekomst onze musea en ziekenhuizen betalen is het in een tijd van vergrijzing en een aanhoudende krappe arbeidsmarkt niet de vraag of we AI moeten toepassen, maar vooral hoe we dit snel en efficiënt kunnen doen.
Tot slot heeft het handboek ook oog voor de beperkingen en risico’s van de technologie - legt deze helder uit en geeft handvaten hoe hiermee om te gaan. Zowel praktisch als medewerkers die aversie hebben tegen verandering tot uitdagingen rondom ethiek en transparantie van de AI-modellen.
Lees ook: AI als middel voor eerlijk en verantwoord ondernemen
Voor ondernemers die niet alleen willen overleven maar floreren in het AI-tijdperk, biedt dit handboek een waardevolle bron van kennis en inspiratie. Het laat zien dat kunstmatige intelligentie, mits ethisch en slim ingezet, de sleutel kan zijn tot niet alleen een succesvolle onderneming, maar ook een meer menselijk bedrijfsleven.
Bestel het Handboek AI Strategie nu voor 34,95 en heb het deze week nog in huis.