HoeHollands zijn bedrijf en de producten ook zijn, alles begon allemaalin Australië. Daar was Meindert Wolfraad dertien jaar geleden nazijn studie commerciële werktuigbouwkunde blijven hangen. Aan deUniversity of New South Wales in Sydney studeerde hij Engels maarondervond al vrij snel dat het openbaar vervoer er niet zo efficiëntwas. Hij miste zijn fiets. ,,Die vrijheid om even de fiets te pakkenals je ergens heen wilt, zoals we in Nederland gewend zijn, had jedaar niet.”
Een Australische vriendin van Wolfraad suggereerde de naam Lekker. ,,Zij was vaak in Amsterdam geweest en zei: ‘You guys call everything lekker, the weather, food, girls… whatever!
Maar toenMeindert in Sydney op straat ging fietsen, iets wat daar nogalongebruikelijk was, kreeg hij toch veel positieve reacties. Eind 2009ging Wolfraad typisch Hollandse omafietsen importeren uit Taiwan endie via retailers en online verkopen. De merknaam voor zijn fietsenontstond ter plekke in de kroeg. Een Australische vriendin vanWolfraad suggereerde de naam Lekker. ,,Zij was vaak in Amsterdamgeweest en zei: ‘You guys call everything lekker,the weather, food, girls… whatever!’ Toen dacht ik: ja, dat iseigenlijk wel een mooie naam. Heel Nederlands en het past goed bijdie typisch Hollandse producten die we maken.”
Nummer 1in stadsfietsen in Australië
Er kwam alsnel veel verkeer op de site en de verkoop ging lopen, maar voor eenzwarte stalen omafiets was in Australië geen grote markt, merkteWolfraad. Toch wilde hij verder met zijn fietsenhandel. Daarvoormoest hij wel andere fietsen ontwikkelen omdat Australiërs gemiddeldwat kleiner zijn dan Nederlanders. Dus koos hij voor lichterealuminium fietsen die minder snel roesten door het zeeklimaat aande Australische kust en wat makkelijker tegen heuvels oprijden. Ookpaste hij de geometrie en de kleuren aan. Die transformatie werd hetbegin van een succesverhaal. ,,We zijn nu de nummer 1 instadsfietsen in Australië en te koop bij retailers in alle grotesteden daar,” constateert Wolfraad tevreden. Naast de eigen conceptstores in Melbourne en Sydney en de webshop worden de Lekker-fietseninmiddels verkocht in Nieuw-Zeeland, Singapore , de VS en Europa. Ookin Amsterdam bevindt zich een eigen brandstore annex showroom.
In 2013ging Wolfraad zich ook toeleggen op het maken van boten. Ook dat ideewerd down under geboren. ,,In Sydney zag ik in de baaien alleen maarspeedboten of boten met zo’n achterdek met een stoel waar je meegaat vissen. Iedereen ging altijd met die boten naar feestjes enbarbecues op de stranden. Maar feesten óp een boot deden ze niet.Sloepen waar je met veel mensen op kunt, zoals je die in deAmsterdamse grachten veel ziet, kenden ze daar niet. Dus ik nodigdeeen paar Australische vrienden uit om dat in Amsterdam eens mee temaken en toen waren ze om.”
Wolfraadliet vervolgens een aangepaste versie van zo’n sloep maken voorAustralië. ,,De golven zijn daar veel hoger en je kunt er niet met 7 kilometer per uur door de baai tuffen. Dan moet een boot licht van gewicht,supersnel en zeewaardig zijn. En heel blijven als je er een feestjeop geeft.”
Scheurenmet een sloep door Sydney Harbour
In 2014ging Wolfraad met zijn nieuwe Lekker-sloep als watertaxi in debaai van Sydney varen om zo naamsbekendheid te krijgen. De Damsko(straattaalnaam voor Amsterdam) zoals hij de boot noemde, haalde zo’n80 km/u. In Australië en Nederland, niet gewend aan zulke snellesloepen, werd hij voor gek verklaard.
,,Maar wij scheurden ermee doorde baaien van Sydney Harbour, gingen er de oceaan mee op en voerenover de Hawkesbury River waar mooie kliffen, stranden ennatuurgebieden zijn. Daar kun je alleen maar per boot komen en dat isdus voor veel mensen niet toegankelijk. Met onze sloep kan dat wel.Hoe bijzonder is dit om te delen met vijftien vrienden of passagiers.Ook kun je er achter wakeboarden en waterskiën. Zo krijg je een heelandere manier van recreëren met een boot dan volgas met 100 kilometer per uur eneen zwemvest om door Sydney Harbour te racen en daarna onhandig meteen aantal boten bij elkaar in een baai een feestje te bouwen.”
Bij de Hawkesbury River kun je alleen maar per boot komen en dat is dus voor veel mensen niet toegankelijk. Met onze sloep kan dat wel
Jachtontwerper Cor de Rover heeft geholpen bij nieuwe sloep
Van de Damsko, die in twee versies met verschillende motoren in Leimuiden wordt gebouwd, zijn er nu zo’n 160 verkocht in binnen- en buitenland. ,,Dat zijn echte day cruisers”, zegt Wolfraad.
,,Ons nieuwste model, de Lekker 41, is een echte weekender om met kleine gezelschappen op pad te gaan. Daar kun je ook op slapen, want er zijn twee grote bedden aan boord en je kunt er een stabilizer op aanbrengen zodat de boot rustiger ligt bij golfslag. Wij wilden de karakteristieke eigenschappen van de Damsko sloepen ook verwerken in deze grotere boot. Daarbij heeft jachtontwerper Cor de Rover ons geholpen. En elk hoekje aan dek is zo functioneel en effectief mogelijk ingericht. Maar ook het sociale aspect is heel belangrijk. Daarom heeft de cockpit vier stoelen en is er bijvoorbeeld een massagestoel aan boord. En een groot wijnrek, want ook bij deze boot staat het gezellig samen op het water zijn voorop.”