InnovatieGroei

Jacco (33) zette zijn eigen bedrijf op: ‘Die eerste factuur die ik uitstuurde, dat voelde wel heel speciaal’

Jacco weet inmiddels wat ondernemen is. Foto: Ricardo Smit.
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Jacco Verschoor weet wat ondernemen is, want zijn familie heeft ook een eigen bedrijf. De Gorcumer werkte bij dit bedrijf, maar het moest anders, vond hij. ,,Het ondernemen is me met de paplepel ingegoten. Ik ben op een gegeven moment uit het familiebedrijf gegaan, om te gaan werken bij een evenementenbureau. Ik stond op het punt om partner te worden, maar dit mocht na de besprekingen niet zo zijn. Toen speelde mijn jongensdroom weer op om voor mezelf te beginnen. Ook al is het een grillige tijd om in te starten en zeker in deze sector,” zegt hij in AD.

Advies- en organisatiebureau Creators of Live zag het licht. Hiermee biedt Verschoor ondersteuning aan organisaties op het gebied van evenementen en hij zet zelf evenementen neer. Dat laatste nog even niet, door corona, maar het adviesgedeelte loopt heel goed, zegt de dertiger.

,,Het kan om van alles gaan: advies en uitvoering van sales en marketing, projectmanagement voor andere evenementen en gastheerschap voor restaurants en hotels. Ik vind het geweldig om voor mezelf te werken. Je moet er wel lef voor hebben en je moet heel groot durven dromen, denk ik. Mijn doel is namelijk internationaal evenementen organiseren.”

Lees verder onder de advertentie

Samen naar festivals en congressen

,,Ik wil de zintuigen prikkelen en activeren om de bezoeker te verbinden aan het merk of de organisatie. Zo zou ik congressen uit het suffe standaard format willen halen door er meer een festival van te maken. De trend wordt intiemer en exclusief beleven met elkaar. Samen beleven en exclusieve momenten creëren: daar gaat het mij om. Creators of Live is geen reisbureau; het gaat echt om het evenement en de beleving zelf.”

Het eerste moment dat ik een factuur uitstuurde, dat was heel speciaal. Ik heb dat geld zelf verdiend – van die gedachte word ik heel blij!

Jacco Verschoor, eigenaar Creators of Live

Er kwam best wat kijken bij het opzetten van een eigen bedrijf, merkte Verschoor. ,,Zoals de administratie – ik ben heel slecht met cijfers, maar daar heb ik iemand voor gevonden. Ik ben een creatieve ondernemer, dus dat soort zaken vind ik moeilijk. Maar dat waar ik geen verstand van heb, besteed ik gewoon uit. Je moet jezelf kennen als ondernemer: wat zijn je kwaliteiten en valkuilen? Mede daarom heb ik een businessplan gemaakt en heb ik een investeerder gevonden.”

Heerlijk: van dag tot dag je eigen agenda te bepalen

Toen de praktische zaken eenmaal geregeld waren, kon de ondernemer zich helemaal focussen op zijn bedrijf. Gelukkig, want hij vindt het fantastisch om te ondernemen. ,,Door de vrijheid die je hebt om van dag tot dag je eigen agenda te bepalen. Dat geeft je de mogelijkheid om andere zaken te ontdekken. Ik leer van ieder moment en haal veel positieve energie uit mijn bedrijf.”

Lees verder onder de advertentie

,,Zoals de pitch die ik gehouden heb voor mijn investeerder: dat was best spannend, want we kenden elkaar niet. Bijzonder dat iemand in je gelooft en wil investeren in een nieuw bedrijf. En het eerste moment dat ik een factuur uitstuurde, dat was heel speciaal. Ik heb dat geld zelf verdiend – van die gedachte word ik heel blij!”

Oude evenementenconcept veranderd naar iets eigentijds

Iets anders waar Verschoor blij van wordt, is duurzaamheid. Een belangrijk onderdeel van Creators of Live. ,,Bij de evenementen die ik ga doen – voor april staat er een evenement in mijn agenda – heb ik oog voor duurzaamheid. Op de locatie waar het evenement wordt gehouden, kijk ik wat daar aan duurzaamheid gedaan wordt, verder zijn de uitnodigingen digitaal zodat het papier scheelt en gebruik ik wel papier, dan is dit gerecycled.”

,,Daarnaast wordt iedere bezoeker gevraagd om CO2 te compenseren. Plus: de catering die over is, gaat naar Good to Go, dat voedselverspilling tegengaat. Dit zijn heel toffe dingen om mee bezig te zijn. Zo kijk ik hoe het oude evenementenconcept veranderd kan worden naar iets eigentijds.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Zo transformeer je succesvol een evenementenbedrijf tot hybride platform