Innovatie

Veldhoven is niet alleen ASML: ook Morphotonics gaat groot worden

Tests in een cleanroom van Morphotonics met een dunne glasplaat met verschillende lens-structuren. Morphotonics
Morphotonics
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Want daar, in Veldhoven, kunnen ze een triljoen minuscule lensjes afdrukken op een ultradunne laag van één vierkante meter groot. ,,Wereldwijd zijn we het enige bedrijf met deze technologie”, zegt medeoprichter en directielid Jan Matthijs ter Meulen op ED.nl.

Na tien jaar wil het bedrijf zijn voorsprong verzilveren. De massamarkt voor toepassing van de technologie komt eraan, is de overtuiging. De nanostructuren met lensjes die de machine van Morphotonics in een soort laklaag aanbrengt, zorgen voor een 3D-effect op de beeldschermen van tablets en smartphones. Ook kunnen laagjes worden geproduceerd die projectie van tekst of afbeeldingen mogelijk maken in speciale brillen, voor zogenoemde augmented reality.

Om te kunnen opschalen, is het bedrijf bezig met een financieringsronde die meer dan 10 miljoen dollar moet opleveren. Ruim de helft daarvan is inmiddels opgehaald bij bestaande investeerder Innovation Industries en nieuwe geldschieters BOM en 3M. Met Hugo da Silva is een nieuwe algemeen directeur aangetrokken. Het bedrijf wil gefaseerd groeien van nu 37 naar vijftig tot zeventig medewerkers in de komende jaren. ,,We gaan talent aantrekken om verder aan het team te bouwen”, zegt Da Silva, geboren Braziliaan en eerder werkzaam voor onder meer Philips, Dow Chemical en DSM.

Lees verder onder de advertentie

Hij heeft tot taak om de strategie uit te zetten en de verkoop aan te jagen. ,,We hebben de basistechnologie en het geld. Veel klanten zitten in de pijplijn. We verwachten dat klanten meerdere machines gaan aanschaffen”, stelt commissaris Gerrit van der Beek.

De indirect uit Philips voortgekomen ‘nano-imprint’-technologie zou in veel sectoren kunnen worden toegepast, maar het Veldhovense bedrijf focust zich eerst op twee kernmarkten. In een kantoorruimte staat een tablet waarop beelden in 3D worden getoond. Morphotonics ziet een massamarkt ontstaan voor 3D-gaming op tablet en laptop. ,,Foto’s en filmpjes in 3D voor smartphones komen eraan. TikTok wil van 2D naar 3D voor filmpjes die gebruikers naar elkaar doorsturen.”

Operaties met speciale bril

Een tweede grote markt is volgens Da Silva in aantocht voor verbeterde varianten van de Google Glass-bril. ,,Proeven worden al uitgevoerd met operaties waarbij in een bril informatie zoals röntgenbeelden wordt geprojecteerd.”

Lees verder onder de advertentie

In de spoedposten van regionale ziekenhuizen verwacht hij binnen een jaar of vijf gebruik van dergelijke brillen voor patiënten die de Nederlandse en Engelse taal niet machtig zijn. ,,In zo’n bril kan de verpleging de vertaalde tekst zien van wat de patiënt zegt.” Morphotonics zit om tafel met zowel de producenten als de technologiemerken die de producten ontwikkelen en verkopen. ‘Grote jongens’, klinkt het. Namen mogen niet worden genoemd.

De Veldhovense machines kunnen een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van de massamarkten doordat ze op groot formaat de nanostructuren voor het 3D-effect kunnen afdrukken. Uit een grote glasplaat met het materiaal met lens-structuren kunnen op maat producten worden gesneden voor gebruik in bijvoorbeeld een smartphone. Dat brengt de kosten per telefoon omlaag.

Morphotonics opereert op een vergelijkbare wijze als grote buurman ASML. Productie van onderdelen voor de machines wordt uitbesteed aan veelal regionale toeleveranciers die ook in de keten van ASML zijn te vinden.

Lees verder onder de advertentie

Het kleine neefje van ASML

,,We zijn het kleine neefje van ASML”, zegt Ter Meulen met een knipoog. Bijzonder is nog dat Morphotonics is geselecteerd voor het coachingsprogramma Make Next Platform, waar naast ASML onder meer ook het Veghelse Vanderlande is betrokken. ,,Ze zien ons als een bedrijf met een groot perspectief, met een omzet van een half miljard euro. We proberen daar naartoe te groeien. We zullen zeker naar een omvang van tweehonderd tot vierhonderd medewerkers gaan.”

Ook in Europa wordt de potentie van Morphotonics gezien, zegt Van der Beek. Hij wijst op de subsidie van 2,5 miljoen euro die de Europese Innovatie Council heeft toegekend voor ontwikkeling van de technologie voor de augmented reality-brillen. ,,Europa wil deze technologie houden en niet naar een ander continent laten verdwijnen.”

ED20240930-0014 Veldhoven Morphotonics  Hugo Da Silva (nieuwe directeur) nav investeringsronde van 10 miljoen Hugo Da Silva, de nieuwe directeur van Morphotonics. Foto: Kees Martens/DCI Media/AD.
Hugo Da Silva, de nieuwe directeur van Morphotonics. Foto: Kees Martens/DCI Media/AD.
Lees verder onder de advertentie