InnovatieGroei

Onderwijsstartup Lesloods staat voor de vraag: doorpakken of niet?

 
Jeffrey Otte pitcht zijn Lesloods bij Roland Tameling tijdens De Ondernemer Live XL. Foto: Ruud Voesters
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Wat begon als een opdracht van school,werd een serieus bedrijf. Acht studenten van diverse opleidingen aan de Hogeschool vanZeeland in Vlissingen zochten een mooi cijfer voor deopdracht en vonden die in huiswerkbegeleiding. Dat werd uiteindelijkde Lesloods.

Lees verder onder de advertentie

Een van die acht initiatiefnemers isJeffrey Otte. Bij De Ondernemer Live XL legt hij in gesprek met Roland Tameling uit: ,,De hogesschool (HZ University of Applied Sciences, red.) heeft ons samengebracht ingroepjes, zonder dat we elkaar kenden. Het idee was een gat in de markt te vinden en daar een project van te maken. Op de markt van Vlissingen dedenwe onderzoek: welk probleem bestond er waar we een oplossing voorkonden zijn? Het bleek dat corona voor veel leerachterstand hadgezorgd bij middelbare scholieren. Daar kunnen we wel wat mee,dachten we.”

Lesloods was geboren. Het is eenplatform dat studenten van de hogeschool als huiswerkbegeleiders wilkoppelen aan middelbare scholieren met leerachterstand. ,,Natuurlijkzijn er meer huiswerkbegeleiders aan het werk. Maar wij onderscheidenons doordat we zelf ook nog student zijn. Soms zijn we maar vijf jaarouder dan de leerlingen die we begeleiden. Dat maakt de afstand kleiner. We snappen veel beter hoede leerling werkt en denkt dan oudere leraren. We merken ook dat ernog steeds contact is als de begeleiding is afgelopen. Dan vragenleerlingen advies over naar welke school ze zouden moeten voor hunvervolgstudie. Dat platformidee is wel uniek.”

Docenten krijgen betaald in studiepunten

Ook het businessmodel is concurrerend. Studenten krijgen een beloning in geld, maar vooral in studiepunten. Otte: ,,Zo kunnen wij de prijs ook laag houden. Voor mensen die dan nog te weinig geld hebben, springt de overheid in Zeeland in.”

Lees verder onder de advertentie

Doordat de begeleiding hoofdzakelijk online plaatsvindt, ligt een landelijk bereik binnen de mogelijkheden. ,,Natuurlijk zijn we regionaal begonnen. Vooral omdat we eigenlijk meteen hier in Vlissingen publiciteit krijgen. Maar je kunt gewoon via de site een leervraag bij ons neerleggen. Dat de docenten in Vlissingen studeren, maakt dan geen verschil," zegt Otte.

Het eerste jaar was een knaller voor de Lesloods. Naast de acht initiatiefnemers werkten nog wel 20 studenten als begeleider en hadden klanten te over. In de vakantie is dat teruggelopen. ,,Van de oorspronkelijke acht zijn er nog twee over. Ook het aantal begeleiders is afgenomen, maar dat trekt wel weer aan als school weer is begonnen. Daar maak ik me geen zorgen over. Wel moet ik voor mezelf uitzoeken wat ik met Lesloods wil. De kansen zijn er en ondernemen vind ik prachtig. Maar ik doe Sportkunde en daar heb ik niet voor niets voor gekozen. Daar wil ik ook iets mee.”