Wat maakt of doet je bedrijf? En sinds wanneer?
,,Er worden 27.000 bomen per dag gekapt voor de productie van toiletpapier. In 2017 bedachten wij: we gaan voor een duurzame rol van Europees gerecycled papier en met de nettowinst bouwen we toiletten in Ghana. Zo pakken we twee problemen tegelijkertijd aan. Vier jaar geleden sloegen we een nieuwe weg in: we gaan het eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld worden.”
,,We kopen bamboe op bij cacaoboeren van onder meer Tony Chocolonely. Dat is onkruid voor hen, dat idioot snel groeit. Zij moeten er vanaf. Omdat wij het opkopen, stijgt het inkomen van de boer. Van die bamboe maken we pulp, en van de pulp toiletpapier. Mensen moeten even wennen aan de kleur - ‘normaal’ papier wordt gebleekt, dat doen wij niet. We noemen de kleur ‘goud’, maar anders dan gerecycled het is echt superzacht voor je billen.”
Wat onderscheidt jou volgens jezelf van de concurrentie?
,,De impact die we maken, in Afrika. Met de opening van onze eigen fabriek in Ghana hebben we controle over de hele keten, van bamboeplant tot wc-rol. Daarbij creëren we werkgelegenheid en eerlijke inkomsten voor lokale boeren. En alle research die we hier in hebben zitten. We zijn achter de schermen al vier jaar aan het ontwikkelen, samen met TU Delft, met Wageningen, onze labs in Ghana en Rotterdam. We doen heel veel innovaties in hoe we het zo duurzaam mogelijk kunnen maken. Onze fabriek werkt op zonnepanelen, we werken met enzymen om ons papier te maken, zo min mogelijk chemicaliën. Ook in Nederland maken we impact: zo wordt ons inpakwerk gedaan door de sociale werkplaats in Diemen.”
Was je verrast door de nominatie?
,,Ik was wel een beetje overvallen. Ik was al genomineerd voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year en stond toen tegenover allemaal heel mooie bedrijven. Ik dacht dat ik kansloos was, maar ik won. Ik vind het fantastisch, zulke prijzen. Het is een fijne impuls.”
Bekijk hier: dit zijn alle 10 genomineerden van De Nationale Ondernemersprijs 2025
Waarom wordt 2025 voor jouw bedrijf een belangrijk jaar?
,,Deze maand gaat onze fabriek in Ghana draaien, waarin we de bamboe tot pulp vermalen. Die productielijn zit nu al vol. We hopen aan het eind van het jaar nog twee fabrieken open te hebben. De gesprekken lopen om het huismerk van Albert Heijn te worden. Dan bereiken we de massa, dat is een belangrijke stap.”
Hoe zie je de toekomst van jouw branche?
,,‘Goud’ toiletpapier wordt de nieuwe standaard. Iedereen zoekt naar duurzamere alternatief, zoals bamboe en olifantengras. Wij zijn de eerste die deze slag maken in Nederland en we inspireren ermee. We hebben nu zo'n driehonderd hotels, van Huis Ter Duin tot The Social Hub, die allemaal al over zijn op bamboe.”
Van wie heb je als ondernemer het meest geleerd?
,,Van iemand als Bram van Sunder, een van de jongste partners van accountantskantoor EY, die me bij veel zaken betrekt. Zo heb ik geleerd dat je elkaar als ondernemers moet helpen. Hoe vind je funding? Bart Lubbers van Fastned heeft daar veel ervaring in, dus via via heb ik zijn nummer gekregen en hem opgebeld. Hoe doe je dit, kun je me helpen? Als ondernemer moet je durven om hulp te vragen, en ook niet schromen om hulp te geven.”
Naam bedrijf: The Good Roll
Oprichtingsjaar: 2017
Vestigingsplaats: Weesp
Aantal werknemers 2024: 32 in Nederland, 150 in Ghana
Omzet: 500.000 euro per maand (eind 2024)