InnovatieGroei

Uitgaven aan radioreclame hoger dan voor coronapandemie

uitgaven aan radioreclame hoger dan voor coronapandemie
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

Vlak na de uitbraak van de coronapandemie schortten veel bedrijven uit voorzorg hun niet-noodzakelijke uitgaven op, waardoor ze veel minder geld besteedden aan reclame. Maar nadat de economie herstel had getoond, stegen ook de advertentie-uitgaven weer.

Het grootste deel van de reclame-uitgaven kwam vorig jaar nog altijd voor rekening van radiospotjes op traditionele zenders. Hier ging 188,6 miljoen euro aan op, 21 procent meer dan in 2020.

Audio en De Ondernemer is een match: we maken podcasts (ook voor commerciële partners), live online radio op New Business Radio en hebben met de text-to-speech-techniek smart speakers omarmd. Lees hier bijvoorbeeld alles over ons nieuwe radioprogramma:Remy Gieling presenteert nieuw radioprogramma De Ondernemer

Lees verder onder de advertentie

Digitale audioreclame groeide het hardst. Het gaat bijvoorbeeld om reclames op radiozenders die alleen online actief zijn. Omdat die vaak een specifieke doelgroep hebben, kunnen adverteerders hier ook gerichter te werk gaan. De uitgaven aan digitale audioreclame bedroegen vorig jaar 7,8 miljoen euro. Dat is volgens Audify, het voormalige Radio Advies Bureau, ruim een verdubbeling van de 3,3 miljoen euro in het voorgaande jaar.

Bedrijven betaalden ook meer voor reclame-uitingen die niet in spotjes aan bod komen, maar in bestaande programma's zijn verwerkt. De uitgaven aan deze non-spotreclames stegen vorig jaar met een kwart tot 13 miljoen euro.

Lees ook: De Radiofabriek maakt van podcast verbindende factor, tijdens en na corona

Lees verder onder de advertentie