De Pink Lady uit Australië, de Braeburn uit Nieuw-Zeeland; in de schappen van de supermarkt tref je naast de populaire Elstar van Nederlandse bodem veel buitenlandse appels aan en dat zit fruittelers soms dwars. Het zijn allemaal harde, zoete, knapperige appels. ,,Maar in Nederland hebben we te weinig zonuren om die appels hier te kunnen telen’’, zegt fruitteler Mark Vernooij (30) uit Cothen. ,,Dus hebben wij bij onze organisatie FruitMasters in Geldermalsen de koppen bij elkaar gestoken om een concurrerend appelras te ontwikkelen dat wij zelf kunnen telen en waarmee we de strijd kunnen aangaan met al die buitenlandse appels.”
Zoet, fris en knapperig
Uitgangspunt was dat die nieuwe appel net als de Pink Lady zoet, fris en knapperig moet zijn, er aantrekkelijk uitziet en natuurlijk niet te duur is. Uiteindelijk rolde daar de Tessa uit, een knalrode appel waar je deze dagen niet omheen kunt in de supermarkt. ,,De appel ziet er met zijn knalrode kleur fantastisch uit. Grappig, dat de Italiaanse veredelaar zegt dat de appels een ‘Ferrari-rode blos’ op de wangen hebben.’’
Vernooij is een van de geselecteerde fruittelers die het nieuwe appelras mogen telen. Op zijn bedrijf dat hij samen met zijn vader Jos (60) in het Utrechtse dorpje Cothen runt, plantte hij anderhalve hectare in met Tessa. Supermarkt Jumbo kreeg de alleenverkoop. Het gevolg is dat de appels op televisie in commercials worden aangeprezen met Vernooij in de hoofdrol.
Smaak van ver weg
,,Kennelijk heb ik acteertalent’’, lacht hij. ,,Een hartstikke leuke en unieke ervaring. Een filmploeg van wel dertig man is een dag lang bezig geweest toen we aan het plukken waren. Tot in de perfectie moesten de opnames in veel verschillende varianten kloppen. Best wel bijzonder dat Tessa nu te zien is op tv. Nee, Elstar zal nooit in zulke commercials te zien zijn want die appel is overal te koop. Leuk ook zoals reclamemensen denken. Ze noemen Tessa een appel met de smaak van ver weg, maar wel zonder reiskosten.’’
Vernooij geniet van de talrijke reacties op de gloednieuwe appel. Cothenaren zijn trots dat hun dorp stevig op de kaart wordt gezet als fruitteeltdorp. ,,Bij de bakker in Wijk bij Duurstede herkennen mensen me. Hé, jij bent toch die fruitteler van televisie, zeggen ze.”
Wat gebeurt er in de supermarkt
Maar belangrijker is wat er in de supermarkt gebeurt, vindt Vernooij. ,,Leuk om te zien hoe vaak mensen Tessa pakken. Al moeten we nog wel even afwachten of de consument dol blijft op Tessa als de kennismakingsprijs van anderhalve euro per kilo omhoog gaat. Maar de tendens is hoopvol. Steeds meer mensen kiezen voor Hollandse producten.’’
Bas van Beek van Jumbo Wijk bij Duurstede bevestigt dat de verkoop in zijn winkel goed loopt. Jumbo Nederland laat weten dat de verkoop van de appel naar verwachting tot in april loopt. ,,Het vakmanschap van de telers draagt bij aan de smaak en kwaliteit van de appel. Met een recordoogst zijn er dit jaar 1,1 miljoen kilo appels beschikbaar. Het is de bedoeling om de Tessa op termijn het hele jaar aan te kunnen bieden.”
Vernooij heeft 17 hectare appels en 10 hectare peren. ,,Mijn pa teelde al appels in de tijd van de hoogstambomen. Nu geniet hij van de laagstammen. De hagen met struiken worden steeds smaller. Daardoor hangen de appels perfect in het licht. Goed voor de kleur en smaak. We denken er nu al aan dat de appels over enkele jaren door een robot geplukt gaan worden. Snoeien hoeft dan ook niet meer met de hand. Het wachten is op een machine die dat werk ons uit handen neemt.’’
Reageren? Brieven kunnen naar onze lezersredactie, (met voor-, achternaam en adres (dit laatste niet voor publicatie). Een lezersbrief is max. 150 woorden en kan worden ingekort. Anonieme brieven plaatsen we niet.