InnovatieGroei

Victor Knaap (ceo Media.Monks): 'Volgend jaar willen we groeien met een flexibele schil'

Victor Knaap toen hij in 2021 de Gouden Groeier Award in ontvangst nam. Dit jaar zat de ceo van Media.Monks ziek thuis. Archieffoto
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dat Media.Monks weer het snelstgroeiende bedrijf zou zijn kwam totaal onverwacht, ook voor Knaap.,,Ik had al een speech geschreven voor onze opvolger, om te vertellenwat je allemaal moest doen als snelste groeier. Toen bleek dat we hetweer zelf waren.”

Groei van 25 procent per jaar

In 2018 werd Media.Monks eenbeursgenoteerde onderneming. Wie de beurscijfers van het mediabedrijfover 2022 heeft gevolgd, zag inderdaad de award niet aankomen. Zegaan naar beneden. Maar het aantal landen waarin Media.Monks actiefis stijgt als een malle, net als het aantal medewerkers. ,,We zijninmiddels in 35 landen actief en hebben 9.200 mensen in dienst. Datis absurd, hè? Wegroeien ieder jaar met zo'n 25 tot 30 procent, maar de absolutecijfers nemen natuurlijk steeds meer toe.”

Lees ook: Media.Monks winnaar Gouden Groeier Award Top 250 Groeibedrijven

Lees verder onder de advertentie

Zelf houdt hij zich daar niet zo meebezig. Knaap: ,,Ik zit wel in het bestuur van het beursgenoteerdedeel van het bedrijf, maar ik richt me helemaal op de klant.Dat is mijn taak in het bedrijf. Als de koersen stijgen krijg ikcomplimenten, als ze dalen kritiek. Maar eigenlijk is mijn levenhelemaal niet veranderd.”

'Verhouding mens/omzet calibreren'

Toch heeft de internationale strategieMedia.Monks ooit gered, weet Knaap te vertellen. ,,Dat was in 2008,bij de bankencrisis. We hadden net een filiaal in Londen geopend.Onze business daalde dat jaar met een kwart, maar doordat weinternationaal waren gegaan werd dat volledig gecompenseerd.”

Voor komend jaar gaat Knaap het tochanders aanpakken, zo verklapte hij een deel van zijn in de prullenbakgesmeten speech. ,,Ik ben heel erg van het vooruit voetballen. Datligt in de aard van de groeier. Maar 2023 wordt een spannend jaar,zeker in een opportunistische business als de reclamewereld. Daaromis mijn tip om een flexibele laag om je bedrijf te bouwen, die kanmeebewegen met de pieken en dalen. Het wordt voor ons zaak om deverhouding tussen mens en omzet te calibreren.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Victor Knaap (MediaMonks): 'Vijf adviezen voor kwalitatieve digitalisering van de overheid'

Uitkijken naar alternatieve inkomstenbronnen

Dat doet Media.Monks niet vanuitpaniek, want er is nog geen signaal uit de markt gekomen dat hetminder zal gaan. ,,Nu ziet het er nog goed uit in de pijplijn, maarklanten geven slecht nieuws pas laat af. Het kan zijn dat je een dagvan tevoren pas van een klant hoort dat het moeilijk gaat worden.”

Kleinere bedrijven, die maar in eenland actief zijn, kunnen het best uitkijken naar alternatieveinkomstenbronnen. ,,Dat heeft ons immers in 2008 ook geholpen.”

Lees verder onder de advertentie

Bekijk onder het interview met Knaap. Deze start rond 1 uur en 29 minuten.

?t=5385

Lees verder onder de advertentie