Innovatie

Webwinkel Vakdagen Summer Edition: na pandemie relevanter dan ooit

 
De vijftiende editie zou afgelopen januari plaatsvinden, maar moest worden uitgesteld naar januari 2022. Foto: Han Bosman, founder en CEO van Organisatie Groep Zuid.
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Het grootste e-commerce-event van de Benelux, de Webwinkel Vakdagen, heeft afgelopen veertien jaar telkens record na record gebroken. De vijftiende editie zou afgelopen januari plaatsvinden, maar moest worden uitgesteld naar januari 2022. Om in 2021 toch de digital commerce branche te kunnen bedienen, heeft de organisatie van de Webwinkel Vakdagen besloten een éénmalige Summer Edition te organiseren op 7 en 8 juli in Jaarbeurs Utrecht. Op een ruim opgezette beursvloer van maar liefst 35.000 m2 wordt de Summer Edition volledig corona proof neergezet.

Lees verder onder de advertentie

Het seizoen 2020-2021 gaat bepaald de boeken in als sensationeel. Niet in de laatste plaats bekeken door de bril van een e-commerce-marketeer. De cijfers zijn om te duizelen: consumenten hebben vorig jaar 26,6 miljard euro uitgegeven bij webshops, een stijging van 7 procent vergeleken met een jaar eerder. Het totale aantal online aankopen steeg met 27 procent naar 335 miljoen.

,,E-commerce heeft een stromachtige groei doorgemaakt mede doordat de wereld zo is opgeschud door de coronapandemie.”, benadrukt Han Bosman, founder en CEO van Organisatie Groep Zuid, de organiserende partij achter de Webwinkel Vakdagen. ,,Wat we ook hebben gezien, is dat partijen met weinig digitale ervaring zich snel moesten bekwamen in deze materie. Door de noodgedwongen coronasluiting werd het immers noodzakelijk om klanten die voorheen fysiek kwamen nu online te bedienen.”

Online bestelervaring

Het nieuwe normaal. Ook weer zo’n modewoord. In de context van e-commerce bestaat er een andere realiteit. Han Bosman signaleert dat veel partijen die kennis hebben gemaakt met de online kansen de neiging hebben om terug te vallen in oude patronen. ,,Nu de coronacrisis lijkt bezworen, en de samenleving stukje bij beetje weer open gaat, grijpen partijen terug op ervaringen uit de pre-corona-periode. Doorontwikkeling van de online klantrelatie wordt op een laag pitje gezet en juist dat is op dit moment een gemiste kans, te meer omdat consumenten met online-bestelervaring dit nieuwe patroon willen vasthouden.”

Lees verder onder de advertentie

Digitale transformatie betekent voor bedrijven wezenlijk iets anders dan digitaal doen wat voorheen fysiek werd uitgevoerd. E-commerce is iets anders dan een website met een bestelknop. Han Bosman: ,,Bedrijven die de digitale omslag ondergaan, realiseren zich dat data op alle niveaus bij je organisatie binnen kan komen. Verkoop is geen lineair proces, zoals verkoop in de fysieke winkel, maar een accumulatie van een tal van contactpunten met de eindgebruiker.”

De Webwinkel Vakdagen is een instituut

Oscal Diele, CEO van Flinders Design

Relevanter dan ooit

Wat dit vooral betekent, is dat de Webwinkel Vakdagen na de coronapandemie relevanter zijn dan ooit. Wie de vakbeurs kent, weet dat deze zich traditioneel afspeelt in hartje winter, eind januari. De vijftiende editie stond ook begin dit jaar gepland, maar werd net als veel andere events afgeblazen door de coronaperikelen. ,,Gezien de actualiteit en de enorme turbulentie in de e-commerce-wereld wilden we echter niet wachten tot januari 2022 om de markt te bedienen. Er bestaat een forse informatiebehoefte op dit moment, juist bij partijen die door de coronapandemie kennis hebben gemaakt met de kansen van e-commerce.”

Om partijen juist nu te ondersteunen in hun digitale ambities, wordt de Webwinkel Vakdagen Summer Edition gehouden op 7 en 8 juli – uiteraard in een aangepaste opzet. De vakbeurs kenmerkt zich door de unieke combinatie van beursvloer en hoogwaardig lezingenprogramma. Dat is tijdens de Summer Edition niet anders. Naast talloze aanwezige exposanten op het gebied van e-commerce, worden de laatste trends en interessante casestudies gedeeld in maar liefst acht lezingenzalen. Net zoals altijd biedt de beurs dus een compleet overzicht van oplossingen die je nodig hebt voor (blijvend) online succes. Uiteraard wel op een veilige manier en volgens de richtlijnen van het RIVM.

Ankerpunt

Bosman is verheugd dat er ruimte bestaat voor een zomereditie van de Webwinkel Vakdagen. Dit ankerpunt voor de e-commercewereld geeft de mogelijkheid aan belangstellenden om zich breed te laten informeren over de online actualiteit, waarbij een breed scala aan onderwerpen aan de orde komt. Dat kan van doen hebben met marketing, betaalmogelijkheden, enzovoorts. ,,Ik haal graag een citaat aan van Oscal Diele, CEO van Flinders Design. Die zegt: ‘De Webwinkel Vakdagen is een instituut’.”

De Webwinkel Vakdagen Summer Edition is extra ruim opgezet met brede gangpaden, ruim opgezette stands en lezingenzalen. Hiermee voldoet het aan de protocoleisen voor zakelijke bijeenkomsten, waardoor deze vakbeurs wordt aangemerkt als doorstroomlocatie. Dit betekent bovendien dat een test- of vaccinatiebewijs bij binnenkomst niet nodig zijn. Het is zaak om je op tijd aan te melden, want er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Bezoek is gratis, tickets zijn te verkrijgen via summeredition.nl