Nieuws Marketing
Scoren tijdens Black Friday 2019? Zo win je sceptici voor je
Het staat bij retailers met dik rood omcirkeld in de agenda: Black Friday 2019. Komende vrijdag is het zo ver en kan er een stevige omzet worden gegenereerd. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten is echter sceptisch over Black Friday en een derde associeert het met misleiding, zo blijkt uit onderzoek van vergelijkingswebsite Kieskeurig.nl onder 5.200 consumenten. Om deze uit Amerika overgewaaide feestdag evengoed te kunnen benutten als ondernemer, hebben we een aantal tips voor je.
Laatste update: 29 november 2019 07:30

Foto: ANP
,,Onze tip aan winkels is om onzekerheid weg te nemen over misleiding door transparant te communiceren over de prijzen.” Dat zegt Frank Kesteren als marketeer bij Kieskeurig.nl. ,,Laat zien dat een aanbieding ook een echte aanbieding is.” Hij adviseert het omdat 30 procent van de sceptici die vorig jaar niets kocht tijdens Black Friday, de dag associeert met een misleidend koopfestijn. 35 procent verdenkt winkels ervan te sjoemelen met prijzen en kortingen en 1 op de 5 tegenstanders van de koopdag is zelfs voor complete afschaffing. Voor eerlijke ondernemers valt hier een slag te slaan.
Nepwebshops
De online vergelijker geeft consumenten mee om tekenen te herkennen van nepwebshops. Kromme vertalingen, ongekend hoge kortingen en pressiemiddelen zijn onderdelen die vraagtekens moeten doen oproepen. Ook het ontbreken van wettelijke gegevens en een keurmerk is een teken aan de wand.
Lees ook: Patrick Wessels over Black Friday: het fenomeen, de gekte, de naam
,,Het is aan de webshop om er voor te zorgen dat consumenten niet gefrustreerd raken. In het voortraject dienen shops rekening te houden met een goede consumentenscore. 40 procent geeft aan dat belangrijk te vinden. Duidelijkheid over de levertijd is ook belangrijk voor hen. Waar consumenten gefrustreerd over raken zijn producten die toch niet op voorraad blijken te zijn en het uitblijven van een bevestigingsmail of track & tracé nadat zij besteld hebben.”
Niet gecharmeerd van Black Friday
In totaal blijkt ruim 40 procent van de 5.200 bevraagden niet gecharmeerd van de ‘feestdag’. Daarnaast zijn er ontzettend veel mensen die überhaupt nog nooit van de voordelige vrijdag te hebben geproefd. ,,Als we kijken naar 2018, dan geeft ruim 75 procent aan dat zij in 2018 geen aankoop tijdens Black Friday hebben gedaan. En ook voor 2019 geldt dat consumenten er nog niet echt voor warm draaien. Bijna 50 procent zegt nog niet te weten of zij een product tijdens Black Friday 2019 gaan kopen. Dat is toch een vrij grote groep.”