Nieuws Marketing

Poolse goulash en augurken in vernieuwde Jumbo Deventer

Slechts 0,6 procent van de Deventer bevolking is Pools. Speciaal voor hen is er een 'Poolse meter' in de verbouwde Jumbo aan het Boreelplein, schrijft De Stentor.

Rudi Hofman | Foto: Ronald Hissink 2 februari 2017

Klanten met belangstelling voor het Poolse assortiment in de gisteren heropende Jumbo aan het Boreelplein moeten de eerste keer flink zoeken. Te meer doordat een verwijzing met een bordje 'Polski' nog ontbreekt.Filiaalmanager Sebastiaan Tutert kent de nieuwe indeling van de verbouwde supermarkt op zijn duimpje en loopt zonder aarzeling naar het schap met Poolse producten toe. Op de vraag waarom hij hiertoe heeft besloten, antwoordt Tutert: ,,We hebben een ontzettend gemêleerd publiek, variërend van studenten tot zakenlieden en ook Poolse werklieden. Met deze 'Poolse meter' mikken we vooral op deze groep klanten.'' Het aanbod bestaat onder meer uit makreel, soep, goulash, augurken en Pools bier.

Specialiteiten

Deventer heeft 585 geregistreerde burgers van Poolse komaf, goed voor 0,6 procent van de totale bevolking. De vernieuwde Jumbo is niet de enige plek waar zij terechtkunnen voor Poolse producten. Aan de Boxbergerweg zit al jaren een Poolse specialiteitenwinkel. Aldona Kolacz, de 53-jarige eigenares van de Patelnia.nl aan de Boxbergerweg, schrikt geenszins van het nieuws over het Poolse schap in de Jumbo. ,,Een aantal jaar geleden had de Plus aan de Beestenmarkt dit ook en daar zijn ze er al vrij snel weer mee gestopt.''Kolacz opende haar zaak in 2008. De laatste jaren ziet zij vooral het aantal bestellingen via de website groeien. Van de klanten in de winkel is, zo schat zij, 70 procent Pools. Ze is niet bang dat Jumbo haar veel klanten gaat afsnoepen: ,,Ik onderscheid me met producten zoals Poolse vleeswaren en Pools brood die je elders in Nederland niet kunt kopen.''