Volgenshet CBS zijn er sinds 1 januari van 2022 58 procent meer elektrischebestelbussen (en hybride) op kenteken gezet dan in 2021. Dat klinktals een enorme hoeveelheid, maar in verhouding tot het totaal aantalbestelbussen die in Nederland rondrijdt blijft het een druppel op eengloeiende plaat. In totaal zijn er 9.900 elektrische bestelbussengeregistreerd, slechts 1,4 procent van het totale wagenpark.
Datbetekent logischerwijs dat 98,6 procent van de bestelbussen niet elektrisch is,terwijl het in 2025 voor zakelijk vervoer wettelijk verplicht is omuitstootvrij de binnenstad in te rijden. Daartoe zijn of wordenzero-emissiezones in het leven geroepen. 28 Nederlandse gemeentenhebben reeds bepaald wat die zone gaat zijn. Waarde gebieden komen kun je bekijken op opwegnaarzes.nl/bedrijven.
Lees ook: Vonhof: 'Maatwerk en goede alternatieven zijn nodig om mkb te helpen verduurzamen'
Hetis niet dat ondernemers niet graag zouden willen overstappen. Zijzeggen zich juist bewust te zijn van het feit dat klanten verwachtendat zij hun foodprint reduceren. Onlangsgaf pakketbezorger DHL aan dat zij voor het einde van 2022 de helelast mile in Nederland fossielvrij willen maken. De last mile is delaatste fase van het leveringsproces, waarbij het pakket het magazijnverlaat en bij de klant aankomt. DHL zet al flink in op elektrischvervoer maar gebruikt ook voertuigen die op HVO-100 diesel rijden.Deze brandstof reduceert de co2 uitstoot tot 90 procent.
Lees ook: Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?