Om de koe meteen bij de horens te vatten: officieel gaat het zelfs om 17 nieuwe lichte bedrijfswagens. Immers, wat voor ons Opel is, heet in bijvoorbeeld Groot-Brittanië Vauxhall. Deze rechts gestuurde variant krijgt net zoals zijn links gestuurde concerngenoten een totaal nieuwe lichte bedrijfswagenlijn in het compacte, midden en grote segment.
Opel Rocks Cargo
Zitten we op vijftien. Nummers zestien en zeventien zijn de Cargo-versies van de aaibare en elektrische Opel Rocks en Citroën Ami, bedoeld voor de ‘last mile solutions’ in zero emissiezones. Door de rechterstoel te verwijderen, is er meer ruimte aan boord van de ultrakleine Cargo’s. Goed voor de pizzabezorger, bakker of handig ingerichte klusser. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Voor alle duidelijkheid: alleen de Opel Rocks is voorzien voor Noord-Europa. De Ami blijft voorlopig, zoals ook met de personenvariant, liever in het zuiden.
Met de nieuwe lijn werkt Stellantis verder aan het eigen plan uit 2021, Dare Forward 2030
Twaalf bedrijfswagen in een klap
Terug naar de grote klapper: de twaalf bedrijfswagens. Het zijn de opvolgers van de al bestaande versies in de compacte, midden en grote segment, maar dan volledig vernieuwd en verder geprofessionaliseerd om nog beter in de bedrijfsvoering van hun eigenaren te worden opgenomen. Stellantis spreekt daarom over de nieuwe Pro One bedrijfswagens: Citroën Berlingo, Jumpy en Jumper; nieuwe Fiat Professional Doblò, Scudo en Ducato; nieuwe Opel (Vauxhall) Combo, Vivaro en Movano; nieuwe Peugeot Partner, Expert en Boxer.
Nummer 1 wereldwijd
Met de nieuwe lijn werkt Stellantis verder aan het eigen plan uit 2021, Dare Forward 2030. In negen jaar tijd een verdubbeling van de winst, iets waaraan de lichte bedrijfswagens voor minstens een derde aan moeten bijdragen. In dit plan is tevens de ambitie benoemd om in 2027 wereldwijd nummer 1 te zijn in bedrijfswagenland. In Europa en Zuid-Amerika heeft Stellantis die positie al in handen, in de regio Midden-Oosten-Afrika en de regio Noord-Amerika is nog werk aan de winkel. Hier bezet het merk respectievelijk de tweede en derde plek.
Eerste testritten
Om de eerste plaatsen vast te houden en vanuit de andere plekken omhoog te klimmen, is bij de nieuwe bedrijfswagens veel aandacht besteed aan zaken zoals veiligheid en comfort. Zoals tijdens de eerste testritten in Rüsselsheim werd bevestigd, zit het met het rijderscomfort meer dan snor. De gereden bedrijfswagens, in elk segment hebben we er een paar aan de tand gevoeld, voelen wat rijden en zitten betreft niet anders dan een prettige luxe personenwagen. Je hebt alleen wat meer volume achter je hangen als bestuurder.
Veel veiligheidssystemen
Ook op veiligheidsgebied ontlopen de bedrijfswagens hun luxe broeders niet: afhankelijk van welk model en uitvering je kiest, zijn er tot 21 ADAS-systemen mogelijk, van achteruitrijcamera, rijstrookassistent (piept of stuurt bij als er zonder richtingaanwijzer over een streep op de weg wordt gereden) en adaptieve cruise control (houdt automatisch afstand tot een voorganger en past de snelheid daar op aan) tot traffic jam assist (zorgt ervoor dat de auto optrekt en stopt in een file). Om er maar eens een paar te noemen.
Historisch gezien
Waarom twaalf bedrijfswagens tegelijkertijd? ,,Citroën, Opel, Fiat en Peugeot hebben historisch gezien altijd eigen bedrijfswagens gemaakt en daarmee een eigen klantenbestand opgebouwd. Ondernemers en bedrijven met vaak meerdere auto’s van hetzelfde merk in het wagenpark of die een goede band hebben met hun merkdealer. Die band willen we graag behouden. Vandaar dat we bedrijfswagens voor elk merk presenteren. Elk met een aantal unieke kenmerken die passen bij hun eigen karakter”, zegt Luca Marengo, productverantwoordelijk voor de lichte bedrijfswagens van Stellantis wereldwijd.
De tweede generatie elektrische versies hebben een actieradius die tot wel 140 km groter is dan de vorige generatie
Praktisch nut
Technisch gezien ontlopen de verschillende bedrijfswagens elkaar niet, bekeken op het niveau van hun respectievelijke segmenten. Vooral op het gebied van praktisch nut zit je bij elk van de merken zeer goed. Qua laadvolumes bijvoorbeeld steken de Stellantis-merken de concurrentie naar de kroon. Maar ook op duurzaamheidsgebied zijn de nieuwelingen flink aangepakt, weet marketingverantwoordelijk voor lichte bedrijfswagens bij Stellantis, Silvia Rieger: ,,Alle modellen zijn leverbaar met een keuze uit dieselmotoren of elektrische aandrijving. De diesels zijn daarbij tot maar liefst zeven procent zuiniger dan hun voorganger. De tweede generatie elektrische versies hebben een actieradius die tot wel 140 km groter is dan de vorige generatie. En dan komen dit jaar ook de waterstofversies nog op de markt (zie ook artikel Waterstof als derde optie bij Stellantis, red.) waarmee we nog meer duurzame keuze bieden aan de ondernemers”.
Volgens Stellantis Nederland is er genoeg productieruimte om het kenteken voor 1 januari 2025 aan te vragen
Geprofessionaliseerd
We schreven eerder al ‘verder geprofessionaliseerd’. Niet alleen gaat het dan over volume, duurzaamheid en eigen karakter, ook op telematicagebied hebben de nieuwelingen veel te bieden. Alle versies zijn honderd procent ‘connected’: service-updates gaan deels via mobiel internet (OTA: over the air) wat bezoekjes aan de dealer scheelt. Daarnaast biedt Stellantis zakelijke servicepakketten, Mobilisights en Free2move, om het fleet- en taakmanagement te integreren in de auto. Ook heeft de fabrikant alles rondom conversie van auto’s in eigen huis. Van om- en opbouw volgens klantspecificaties tot bedrijfsbestickering: indien gewenst kan de ondernemer kiezen voor een ‘one stop shop’.
Voor eind 2024 rijden?
De nieuwe lijn bedrijfswagens zal vanaf nu de dealers binnendruppelen. Bestellen kan in elk geval al. Volgens Stellantis Nederland is er genoeg productieruimte om het kenteken voor 1 januari 2025 aan te vragen en zo nog te profiteren van bijvoorbeeld de BPM-vrijstelling en de uitstelregeling voor Zero Emissiezones. Mits je er op tijd bij bent. Meer weten? Klik dan door naar de respectievelijke bedrijfswagenpagina’s van Citroën, Fiat, Opel en Peugeot.
Lees ook: Uitbreiding op elektrisch bedrijfswagenaanbod: Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes