Mobiliteit

Klassieker in plaats van Tesla? De e-Porsches uit Helmond zijn wereldhit

Martijn van Dijk van Voitures Extravagant, dat Porsches ombouwt naar een elektrisch aangedreven auto. Foto: René Manders/DCI Media
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Voitures extravagant. ‘Bekt’ die naam wel voor een bedrijf dat Duitse, klassieke Porsches van het type 911 ombouwt tot elektrische sportwagens? Eigenaar Martijn van Dijk tegen het AD: ,,Nou… eh, die naam stamt nog uit de tijd dat ik dacht mijn Citroen DS - je weet wel, zo’n ‘snoek’ - te kunnen transformeren tot e-car. Maar daar is geen markt voor. Wie betaalt er nou 3,5 ton voor een elektrische Citroën? Voor Porsche ligt dat anders. Die kun je wél verkopen.”

Het gros van de 911’s die in Helmond worden omgebouwd komen uit Duitsland. Daar worden ze ontmanteld. Oude motor, uitlaat, kabels, benzinetank, stoelen, spiegels, alles, maar dan ook alles gaat eraf en eruit. Het kale koetswerk gaat in een chemisch bad, om smurrie, smeer, kit, rubberresten, de originele lak en de primer weg te halen.

Eén ding ontbreekt; een navigatiescherm. Dat zou teveel afbreuk doen aan het origineel. Een bescheiden standaardje voor een smartphone zit wél op het dashboard

Magneetmotor assembleren

Schade of ‘plekjes’ worden hersteld, er worden verstevigingen aangebracht voor het batterijpakket en doorgangen gemaakt voor zeven duimdikke kabels die straks door de auto lopen. Al met al zo’n dertig modificaties. De auto wordt opnieuw verzinkt, voorzien van bodembescherming, gespoten, de bekleding van de stoelen en de rest van het interieur worden vernieuwd. Klaar? Dan verhuist de body naar de Automotive Campus in Helmond.

Lees verder onder de advertentie

In Helmond wordt de permanente magneetmotor (met 3D geprinte koelribben) geassembleerd met onderdelen uit Duitsland, China, de VS, Oostenrijk en... uit Aarle-Rixtel. Met het nieuwe differentieel (de tandwieloverbrenging) gaat die achterin -dat hoort bij de 911 - samen met een deel van de accu’s. De rest van de accu’s gaat voor, in de kofferbak.

Lees ook: Meer dan 50 VW-busjes en Ford Mustangs: zo verovert Jeroen de verhuurmarkt voor oldtimers

Eén ding ontbreekt; een navigatiescherm

Wat krijg je verder voor 350.000 euro? Nieuwe kabelbomen, een boordcomputer, stuurbekrachtiging, airco en een retro ogende radio (maar wel digitaal). Een oude 911 heeft dat allemaal niet. Daarbij; vijf digitale klokken op het originele dashboard, andere schokbrekers, speciaal voor de e-Porsche ontwikkeld en regeneratieve remmen (rem-energie gaat terug naar de accu’s), stoelverwarming en cruise-control. Op het chassisnummer na is alles nieuw of gereviseerd.

Lees verder onder de advertentie

Eén ding ontbreekt; een navigatiescherm. Dat zou teveel afbreuk doen aan het origineel. Een bescheiden standaardje voor een smartphone zit wél op het dashboard.

Het bereik van de benzineversie is zo’n 500 kilometer, dat van de elektrische variant om en nabij 300 kilometer

e-Porsche laadt zijn 106 accu’s op voor 18 euro

Voor de statistici: een Porsche 911 met benzinemotor (vanaf 1964 tot 1989 werden er zo’n 150.000 gemaakt) gaat van 0 naar 100 km in ruim 9 seconden. De omgebouwde e-versie doet dat in nog geen vijf tellen. Eén tankbeurt voor de benzineversie kost al gauw zo’n 180 euro. De e-Porsche laadt zijn 106 accu’s (elk zo groot als een oude VHS-videoband) op voor 18 euro.

Het bereik van de benzineversie is zo’n 500 kilometer, dat van de elektrische variant om en nabij 300 kilometer. ,,Hangt ervan af, hoe ‘leuk’ wil je rijden”, weet Van Dijk. Een goed gerestaureerde 911 met verbrandingsmotor kost 250- tot 300.000 euro. De e-variant een ton meer.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Overstappen op elektrisch? 1 op 3 zakelijke rijders verwacht niet te kunnen afstappen van fossiele brandstof

Uitgekeken op Tesla

Waarom geen andere sportwagens ? Waarom worden enkel dit type Porsches omgebouwd? Van Dijk: ,,Dit is al moeilijk genoeg. En: naar dit type auto’s is vraag. Veel mensen - vaak vlotte ondernemers die geïnteresseerd zijn in technologie - vinden deze auto nog steeds héél mooi. Ze willen elektrisch rijden. Maar zijn uitgekeken op hun Tesla. Ze willen iets speciaals. En dat kunnen wij maken.”

Hoeveel elektrische Porsches gaan terug naar Duitsland? ,,Geen enkele. Auto’s uit de eerste serie van tien e-Porsches (elke auto is al voor de ombouw verkocht) gaan naar de VS, Dubai, Genève, en Monaco. Twee zijn er verkocht in Nederland. Nee; Duitsers lopen achter wat betreft elektrisch rijden. Dat zal ook nog wel even zo blijven.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Rijbewijs B niet meer genoeg voor zware elektrische bestelbus, gevolgen voor ondernemers