Mobiliteit

Levenswerk van scooterondernemer Wesley spat uiteen door bromverbod: ‘Wat moet ik zonder diploma’s?’

Scootermonteur Wesley van der Horst moet misschien zijn werkplaats gaan sluiten vanwege brommerverbod in Nijmegen.
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

De eigenaar van Van der Horst Tweewielers, een scooterreparatiezaak in de stad, kan het bijna niet geloven. In 2028 zijn scooters, brommers en snorfietsen met een verbrandingsmotor nergens meer welkom in Nijmegen, is het plan. Alleen elektrische exemplaren zijn dan toegestaan. De voertuigen zijn te vervuilend, volgens het stadsbestuur, dat elektrisch vervoer wil stimuleren. De gemeenteraad moet nog groen licht geven voor het voorstel. Wél is zeker dat de ‘vieze’ exemplaren, van vóór 2011, in 2025 niet meer mogen in het Nijmeegse centrum, op campus Heijendaal en nieuwbouwwijk Hof van Holland.

Het bromverbod betekent een drama voor Van der Horst (33), zegt hij tegen het AD. De ondernemer runt al tien jaar een zaak, volledig gericht op onderhoud en reparatie van scooters. Hij vreest dat de handel wegvalt. ,,Elektrische scooters hebben amper onderhoud nodig. Is er iets mee aan de hand, pakt de importeur het op.”

Lees ook: Deelscooters van GO Sharing verdwijnen uit 32 van de 45 gemeenten

Lees verder onder de advertentie

Van der Horst kan niet zonder zijn werk. Al van kleins af aan heeft de getatoeëerde Nijmegenaar adhd. Het bezorgde hem leer- en concentratieproblemen. School maakte hij nooit af. Hij leefde ‘buiten de lijntjes’, zat soms niet op het rechte pad. Altijd was daar die grote passie, die hem houvast gaf: het sleutelen aan scooters.

Met het starten van een eigen zaak als hoogtepunt. ,,Het is mijn alles. Ik heb er hard voor gewerkt, zou niet weten wat ik anders moet. Juist hierin kan ik m'n ei kwijt. Diploma’s heb ik niet. Ik kan niet zomaar wat anders doen.”

'Begin met uitbannen bussen en vrachtwagen'

Het houvast dreigt weg te vallen. Terwijl de zaken zo goed gaan, met soms wel twaalf reparaties per dag. Dat het schoner moet, begrijpt hij wel. Niet-elektrische tweewielers op Nijmeegse fietspaden zijn volgens GGD-onderzoek verantwoordelijk voor 23 procent van de luchtvervuiling, en zo’n kwart van de benzeenuitstoot in de stad. Maar moet Nijmegen zó radicaal van scooters af, vraagt Van der Horst zich hardop af.

Lees verder onder de advertentie

,,Ik snap dat de gemeente tweetakten wil uitbannen. Dat zijn die vervuilende motoren met blauwe walmen. Maar over vijf jaar alléén elektrisch, gaat te ver. Begin ook eens met het uitbannen van bussen. En kijk eens naar vrachtverkeer.”

Lees ook: Raymon Pouwels (GO Sharing) in prestigieuze lijst Forbes ‘30 Under 30’: ‘Precies wat we willen bereiken’

'Omscholen naar elektrische scooters wordt probleem'

Wat hij in 2028 gaat doen als het bromverbod erdoor is? Hij weet het niet. ,,Wat moet ik zonder diploma's? Ik kan niet goed leren en ben geen schooltype. Me omscholen naar het elektrische wordt een probleem.”

Lees verder onder de advertentie