Statistisch gezien krijgen automobilisten op maandagochtend het vaakst te maken met autopech. Dat blijkt uit gegevens van de ANWB Alarmcentrale. In de winter hebben de gele busjes van de Wegenwacht het zelfs nog drukker op de eerste werkdag van de week, omdat dalende temperaturen en vorst extra roet in het eten gooien. ,,Je kan zeker spreken van een ‘Gele Maandag’, want op die dag hebben we het in de winter inderdaad drukker dan normaal”, bevestigt Paul van Tongeren.
De 49-jarige Wegenwacht heeft met zijn bijna vijfentwintig jaar ervaring heel wat winters voorbij zien komen. In die tijd verzamelde hij veel kennis over autopech, maar hij weet ook als geen ander wat je zelf kunt doen om problemen met je auto of bedrijfsbus te voorkomen in de winter. Daarom volgen hier de beste tips voor een probleemloze start op elke werkdag.
Accu’s sneller leeg
Dat veel zakelijke rijders vlak na het weekend te maken krijgen met autopech, heeft te maken met accu’s die in de winter sneller leeg raken. ,,Naar verhouding staan veel zakelijk gereden auto’s en bedrijfsbussen vaker stil op zaterdag en zondag. Als een auto stil staat, wordt de accu niet opgeladen door de dynamo, maar loopt hij juist langzaam leeg. In de winter heb je lagere temperaturen en gaat dat nog sneller, terwijl er vanwege de kou juist een hogere startkracht nodig is.”
Een lege accu is deels te voorkomen door wat vaker met je bedrijfswagen te rijden in het weekend, zodat de batterij blijft opgeladen. Maar rustiger starten helpt ook, legt Van Tongeren uit: ,,Zeker als het vriest, heb je te maken met een steenkoude accu. Die vindt het niet fijn om meteen aan de bak te moeten.” Daarom is het verstandig om de accu als het ware ‘wakker’ te maken: ,,Zet eerst het contact van de auto aan en laat de systemen even opwarmen. Zo kan je de koplampen alvast aanzetten vóórdat je de auto start; daardoor warmt de accu iets op en dat is goed voor zijn levensduur.”
De ruitenwissermotor of onderdelen zoals regeleenheden en computers houden niet van nattigheid. Dat kan ongelofelijk snel voor problemen zorgen, ook bij jonge auto’s
Paul van Tongeren, ANWB Wegenwacht
Je kunt ook zelf merken hoe ‘gezond’ de accu nog is, legt Van Tongeren uit. ,,Let bijvoorbeeld op het start/stopsysteem van je auto. Als dat het vaker niet doet dan wel, kan dat een teken zijn dat de accu zijn beste tijd heeft gehad.” Mocht je toch twijfelen over de staat van de accu, dan mag je als lid van de Wegenwacht altijd bellen voor een gratis accucheck. ,,Dan kom ik of een van mijn collega’s even langs en meten we de accu door. Als hij slecht begint te worden, kunnen we hem preventief vervangen. Het is sowieso goed om dat om de 5 à 6 jaar te doen.”
Wil je weten welk Wegenwacht-pakket het beste past bij jouw bedrijf? Op de website van de ANWB vind je een handige keuzehulp, die je soepel begeleidt naar de juiste keuze.
Hou de boel schoon
Verder is het verstandig om je auto of bestelbus, met name in de winterperiode, netjes schoon te houden. Dat lijkt een open deur, maar Van Tongeren ziet het juist het najaar nog veel fout gaan. ,,Denk aan een motorruimte die vol ligt met bladeren. Laatst kwam ik er eentje tegen in Wassenaar: daar lag wel tien centimeter aan troep op. Dat wil je voorkomen, want door vuil krijg je verstoppingen en vocht op plekken waar je dat niet wilt.”
Vochtige elektronica is volgens de Wegenwacht vragen om problemen. ,,Dan krijg je bijvoorbeeld gedoe in de zekeringkast, waardoor functies uitvallen. Maar ook de ruitenwissermotor of onderdelen zoals regeleenheden en computers houden niet van nattigheid. Dat kan ongelofelijk snel voor problemen zorgen, ook bij jonge auto’s. Dus zorg dat de boel daar schoon blijft.”
Deze tip geldt overigens niet alleen voor de motorruimte en de afvoergootjes onder de voorruit. Zo loont het ook om je ramen extra vaak schoon te maken in de winter. ,,Ruiten die netjes schoon zijn aan de binnenkant, hebben minder snel last van condens. Daardoor heb je sneller beter zicht in de auto en dat komt niet alleen je eigen veiligheid ten goede, maar ook die van andere weggebruikers.” Bovendien is het slim om de juiste ruitenwisservloeistof in je auto te doen. Kies voor de blauwe versie: die is voorzien van antivries waardoor de vloeistof bruikbaar blijft bij lage temperaturen.
Elektrisch? Vaker laden!
Voor zakelijke rijders met een elektrische auto (of bestelbus) raadt de ANWB aan om zo veel mogelijk dagelijks te laden. Net als bij de 12-volt accu hebben lagere temperaturen een negatieve invloed op de prestaties van het batterijpakket. Daardoor kan je te maken krijgen met een actieradius die duidelijk kleiner is.
Daarnaast heeft Paul van Tongeren nog een goede tip voor elektrische rijders: ,,Zorg dat de laadkabel altijd schoon en droog is. Controleer dit elke keer voordat je de kabel in de laadpaal prikt, want hij kan daadwerkelijk in het laadpunt vast vriezen.” Bij een elektrisch laadpunt is het niet handig om er lauw water over heen te gooien om de boel te ontdooien. Dan kan je beter de Wegenwacht bellen. ,,Als je thuis bent bij je eigen laadpaal, kun je voorzichtig proberen om de stekker met een haarfohn te verwarmen, maar ga er niet aan rukken want daar gaat het kapot van. Bij een openbare laadpaal moet je eerst met de beheerder bellen, dan komen wij in de meeste gevallen helpen door de kast open te maken en hem vanbinnen te ontgrendelen.”
Dat is wat mij betreft ook de charme van ons vak; door weer en wind klaar staan voor onze klanten. Ik vind het heerlijk, laat die Gele Maandagen maar komen
Paul van Tongeren, ANWB Wegenwacht
Wel of geen winterbanden
Zeker in het segment van de bestelbusjes zie je steeds vaker dat nieuwe modellen rond rijden op ‘vierseizoenenbanden’. Deze zogenoemde ‘allseason-banden’ combineren de eigenschappen van zomer- en winterbanden en zorgen er – in theorie – voor dat je nooit meer hoeft te wisselen tussen twee sets banden. ,,Mijn gele Volkswagen Transporter rijdt tegenwoordig ook op vierseizoenenbanden”, beaamt Paul van Tongeren. ,,Voor de meeste omstandigheden in Nederland is dat prima, zeker omdat dit type band in winterse situaties beter presteert dan menig zomerband.”
Zit je écht veel op de weg? Dan is het volgens Van Tongeren toch beter om te kiezen voor goede winterbanden. ,,Zeker wanneer je op sneeuwdagen niet thuis kunt blijven maar echt naar die ene klus moet, is winterrubber toch wel onontbeerlijk. Je remweg wordt korter en zeker op sneeuw blijft je auto beter bestuurbaar. En ook als je vaker Europa in gaat en op hogere snelheden rijdt, is het zeker aan te raden om winterrubber te kiezen.”
Let in landen zoals Duitsland bovendien extra goed op het profiel van je winterbanden, waarschuwt de Wegenwacht. ,,In Nederland worden ze nog goedgekeurd als er meer dan 1,6 millimeter loopvlak over is, maar in de Alpenlanden worden ze vaak al niet meer als winterband gezien zodra het profiel minder is dan 4 millimeter. Als er dan iets gebeurt in winterse omstandigheden, dan kan jij volgens de lokale wet verantwoordelijk worden gehouden voor een ongeval.”
Topdrukte komt er aan
De Wegenwacht staat ook de komende winter op volle kracht klaar om de zakenauto’s en bestelbussen van Nederland mobiel te houden. ,,Hoewel pech onderweg nooit leuk is voor onze klanten, verheug ik me nu alweer op de topdrukte die ontstaat als het straks ineens keihard begint te vriezen of sneeuwen”, blikt Paul van Tongeren vooruit. ,,Dat doet me denken aan een jaar of zeven geleden: toen begon het ineens gigantisch te sneeuwen. Dan begin je om half zeven ’s ochtend en ben je tot laat in de avond in de weer om mensen te helpen.”
De voorraad in zijn eigen bus is aangevuld met extra antivriesmiddel en accu’s, er liggen warme kleden in de Transporter en Van Tongeren zorgt dat hij zelf de juiste warme kleding draagt in de winter. ,,Wij moeten in de winter zeker harder aan de bak, maar daar doen we het juist voor. Dat is wat mij betreft ook de charme van ons vak; door weer en wind klaar staan voor onze klanten. Ik vind het heerlijk, laat die Gele Maandagen maar komen.”