Actueel

‘Rijbewijsaanpassing overheid belemmert zero-emissie logistiek’

‘OM frustreert zero-emissie logistiek door aanpassing rijbewijsregels elektrische busjes’ Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft aangekondigd dat de huidige gedoogregeling, die het mogelijk maakt met een B-rijbewijs zwaardere elektrische bestelauto’s te besturen, slechts met zes maanden wordt verlengd, tot 1 juli 2024.

De aankondiging heeft geleid tot verontwaardiging bij vooraanstaande spelers in de transport- en logistieke industrie, waaronder Transport & Logistiek Nederland (TLN), Koninklijke RAI Vereniging, evofenedex, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), BOVAG, Koninklijke Bouwend Nederland, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland. Ze beschouwen deze korte verlenging als onacceptabel, omdat dit ernstige gevolgen heeft voor de sector.

Belemmering voor duurzame logistiek

De meeste bestuurders van elektrische bestelauto’s bezitten namelijk geen grootrijbewijs, wat nu nodig is om deze voertuigen te blijven besturen. Dit vormt een onnodige belemmering voor de ontwikkeling van duurzame logistiek en leefbare stadscentra. De invoering van nieuwe wetgeving om deze kwestie aan te pakken vergt minstens een jaar, en de huidige regeling eindigt al op 1 juli 2024, een te vroeg tijdstip volgens de mobiliteitssector.

Lees verder onder de advertentie

Met de huidige gedoogregeling kunnen bestuurders met een B-rijbewijs elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg besturen, zonder de verplichting van een C-rijbewijs, dat normaal gesproken vereist is voor voertuigen boven de 3.500 kg. Deze hogere gewichtslimiet is nodig om het extra gewicht van de batterijen te compenseren en het laadvermogen intact te houden. Het verlagen van het maximaal toelaatbare gewicht tot 3.500 kg zou bijna de helft van het laadvermogen kosten, wat de efficiëntie aanzienlijk zou beperken.

Sector wil verlenging gedoogregeling

Het proces om nieuwe wetgeving te introduceren duurt echter minstens een jaar. Het besluit van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) betekent dat de huidige vrijstellingsregeling per 1 juli 2024 zal eindigen, wat ertoe kan leiden dat ondernemers met duurzaamheidsambities gedwongen worden dieselbestelauto’s te gebruiken. Dit heeft ook gevolgen voor de verkoop van nieuwe elektrische bestelauto’s en vertraagt de verduurzaming van binnensteden en winkelgebieden.

Elisabeth Post, voorzitter van TLN, benadrukt: ,,Uit een pilot is gebleken dat deze bestelauto’s niet onveiliger zijn. Bovendien zijn ze allemaal goedgekeurd door de RDW. Sinds wanneer beslist het Openbaar Ministerie dan over veiligheid? Dit is echt omgekeerde wereld!” De sector pleit voor een verlenging van de gedoogregeling tot minstens 1 januari 2025 om de wetgeving bij te werken en elektrische voertuigen ook na die datum te blijven ondersteunen.

Lees verder onder de advertentie

Bedrijven zoals DHL kunnen investeringen ter waarde van 40 miljoen euro letterlijk aan de kant zetten, en we zijn niet de enigen

Honderden elektrische bestelauto’s aan de kant

Vervoerders en verladers hebben de afgelopen jaren miljoenen geïnvesteerd in elektrische bestelauto’s. Ze voelen zich nu in de steek gelaten door het ministerie I&W en het OM. Elektrische bestelauto’s worden doorgaans bestuurd door bestuurders met een B-rijbewijs, en er is al een tekort aan chauffeurs, dus het inzetten van bestuurders met een C-rijbewijs is onrealistisch. Bovendien is er ook een tekort aan chauffeurs met een dergelijk rijbewijs.

Als de huidige regeling per 1 juli 2024 wordt beëindigd, zullen bedrijven zoals DHL bijvoorbeeld gedwongen worden honderden elektrische bestelauto’s aan de kant te zetten. DHL leidt weliswaar chauffeurs op voor het behalen van een C-rijbewijs, maar deze chauffeurs zullen niet kiezen voor elektrische bestelauto’s. Roelof Hofman, coo bij DHL, zegt hierover: ,,Bedrijven zoals DHL kunnen investeringen ter waarde van 40 miljoen euro letterlijk aan de kant zetten, en we zijn niet de enigen. Wat nog teleurstellender is, is dat de overheid hiermee de energietransitie in de sector feitelijk belemmert.”

Lees verder onder de advertentie