Mobiliteit

Topdrukte bij DAF: 'Wie in de eerste helft van dit jaar een nieuwe truck wil moet snel zijn'

DAF-topman Harald Seidel in de nieuwe elektrische truckassemblagefabriek van DAF in Eindhoven. Foto: ED/Rene Manders-DCI Media.
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Ook het marktaandeel in de Europese markt voor zware vrachtwagens was met 17,3 procent nog nooit zo hoog. ,,We hebben een fantastisch jaar achter de rug”, stelt topman Harald Seidel dan ook in het Eindhovens Dagblad.

DAF profiteert van de sterke marktvraag, die mede wordt gedreven door tijdens de coronajaren uitgestelde vervanging van vrachtwagens. De stijging van het marktaandeel in een jaar tijd van 15,9 naar 17,3 procent laat zien dat het daarnaast beter presteert dan de concurrentie. De nieuwe generatie trucks die het in 2021 presenteerde trekt nieuwe klanten aan, zegt Seidel.

De vraag is nog steeds heel groot. Wie in de eerste helft van dit jaar een nieuwe truck wil moet snel zijn

Harald Seidel, topman DAF

Productietempo DAF naar het recordniveau van in totaal 250 vrachtwagens per dag

Tot driemaal toe verhoogden de truckassemblagefabrieken in Eindhoven en het Britse Leyland vorig jaar het productietempo naar het recordniveau van in totaal 250 vrachtwagens per dag. ‘Uniek’ in de branche is volgens Seidel dat DAF ondanks de chip- en andere materiaaltekorten kon blijven produceren. Het was een bewuste keuze om desnoods ontbrekende onderdelen op een later moment te laten monteren.

Lees verder onder de advertentie

De president-directeur prijst de ‘creativiteit’ in het bedrijf om steeds binnen de leveranciersketen alternatieve oplossingen te vinden voor de tekorten. Van de lockdowns vanwege corona in China had DAF weinig last. ,,Maar daarvoor moet je wel voortdurend bij de les blijven.”

Lees ook: Chiptekorten of niet: DAF verhoogt vrachtwagenproductie naar 240 trucks per dag

Hogere productiekosten leiden niet tot een terugval van de orderinstroom

De materiaaltekorten ‘gaan meer naar een normale situatie’, constateert de DAF-topman. Onder invloed van de sterk gestegen energieprijzen en inflatie voeren leveranciers wel prijsverhogingen door. DAF ziet zijn eigen productiekosten ook oplopen. De vrachtwagens worden dus duurder? ,,Onze kostprijs is flink gestegen. Onze prijzen gaan ook omhoog”, bevestigt Seidel.

Lees verder onder de advertentie

Tot een terugval van de orderinstroom leidt dat volgens hem niet. ,,De vraag is nog steeds heel groot. Wie in de eerste helft van dit jaar een nieuwe truck wil moet snel zijn.”

DAF kan tegenover een hogere prijs een ‘heel aantrekkelijk aanbod’ stellen van een nieuwe truck met een veel lager brandstofverbruik en lagere CO2-uitstoot. ,,Wij maken van een uitdaging onze sterkte.”

Onverminderd hard bouwt DAF in de komende maanden zo’n 250 trucks per dag. Misschien zit er zelfs nog meer in het vat. ,,We bekijken of we er nog een tikje bovenop kunnen zetten. Dat zou kunnen gebeuren.”

Lees verder onder de advertentie

Bij klanten in heel Europa is veel belangstelling voor de elektrische trucks. Doel is er om er dit jaar honderden te maken

Harald Seidel, topman DAF

DAF wil in 2023 verder groeien naar een marktaandeel van 18 procent

De ambitie is om dit jaar verder te groeien, naar een marktaandeel van 18 procent. Verder wil DAF stappen zetten met de productie van elektrische vrachtwagens in de nieuwe fabriek in Eindhoven. De start daarvan staat gepland voor april. De productie van de testwagens verloopt volgens Seidel naar tevredenheid. ,,Bij klanten in heel Europa is veel belangstelling voor de elektrische trucks. Doel is er om er dit jaar honderden te maken.”

DAF groeit ook in aantal arbeidsplaatsen: in Eindhoven afgelopen jaar met 171 tot 4862 voltijdsbanen. Zo’n 150 tot 200 vacatures staan open. Seidel stelt dat DAF een sterke positie heeft op de arbeidsmarkt. Het aantal overstappers naar ASML ‘valt reuze mee’, zegt hij. ,,Bij DAF ben je onderdeel van een familie. Dat zorgt er voor dat onze mensen onze belangrijkste ambassadeurs zijn.”