De VLOK, die een diverse groep vakmensen vertegenwoordigt, waaronder klussen- en kleinbouwbedrijven, parketleggers en isolatiespecialisten, dringt er bij gemeenten op aan zich meer te verdiepen in de praktische haalbaarheid van de milieuzones voor deze groep, vaak kleine, ondernemers.
Lees ook: Rijbewijs B niet meer genoeg voor zware elektrische bestelbus, gevolgen voor ondernemers
,,De elektrische bussen die momenteel beschikbaar zijn, zijn niet toereikend voor onze werkzaamheden”, verklaart Dennis Kosten, directeur van VLOK, tegenover De Ondernemer. ,,We verwachten pas vanaf 2027 elektrische bedrijfswagens die aan onze eisen voldoen, maar deze zijn erg duur in aanschaf.” De hoge kosten vormen dan ook een serieuze belemmering voor veel kleine bedrijven. ,,Zo’n elektrische bedrijfsauto begint bij 100.000 euro, exclusief btw. Dat zijn geen bedragen die dit soort bedrijven even op de plank hebben liggen.”
Meer dan 80 procent van onze leden overweegt geen klussen meer uit te voeren in gebieden met milieuzones
Kosten doorberekenen
Kosten uit ook zijn zorgen over de impact op de werkgelegenheid en de economie in binnensteden als vakmensen besluiten deze te mijden. ,,Meer dan 80 procent van onze leden overweegt geen klussen meer uit te voeren in gebieden met milieuzones,” benadrukt hij. ‘Ter illustratie: een van onze leden, een vloerisolatiespecialist, zei letterlijk in reactie op onze enquete: ‘Beste inwoner van Amsterdam, u blijft met koude voeten zitten, ik kom niet meer isoleren’.”
,,Voor degenen die toch bereid zijn te werken, zullen de meerkosten worden doorberekend in hun tarieven, wat kan leiden tot aanzienlijke prijsstijgingen voor consumenten.”
Een generieke ontheffing voor verschillende doelgroepen is essentieel om het werk in de steden te kunnen blijven uitvoeren
Samenwerking met Vereniging Nederlandse Gemeenten
VLOK roept gemeenten dringend op om in overleg te gaan met brancheorganisaties en andere belanghebbenden om maatwerkoplossingen te vinden. ,,We hebben behoefte aan ontheffingsmogelijkheden”, legt Kosten uit. ,,Een generieke ontheffing voor verschillende doelgroepen, zoals klus- en onderhoudsbedrijven, schilders en marktkooplui, is essentieel om het werk in de steden te kunnen blijven uitvoeren.”
Op de lange termijn benadrukt Kosten de noodzaak van subsidies en andere financiële prikkels om vakmensen te helpen overstappen naar elektrisch vervoer en hun bedrijfsactiviteiten te verduurzamen. ,,We hebben een landelijke regeling nodig in samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeentes (VNG) om deze transitie te faciliteren en de economische levensvatbaarheid van vakmensen te waarborgen,” concludeert hij.
Lees ook: ING: bedrijven lopen klussen mis met wagens op diesel of benzine