Mobiliteit

Wegtransport en verduurzaming komen samen in nieuwe SEC (32 meter)

 
Foto: ANP/Piroschka van de Wouw.
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

De Super EcoCombi (SEC), een nieuwe vrachtwagencombinatie van in totaal 32 meter, wordt getest in het Nederlandse wegtransport. Het gebruik van de SEC moet leiden tot verhoogde efficiëntie en verdere verduurzaming van transport. Wat vindt transport-expert Iep van der Meer?

Lees verder onder de advertentie

Nadat in Nederland twintig jaar geleden de eerste Ecocombi’s op de weg verschenen wordt er nu gewerkt aan een logische volgende stap, de SuperEcoCombi. Alles begon in Nederland met de door TLN bedachte briljante naam ‘Ecocombi’, want door terecht de nadruk op het groene karakter van deze voertuigen te leggen werd er meer politieke draagvlak gekregen. Een LZV vervoert immers een derde meer lading met vrijwel dezelfde uitstoot als bij een normale combinatie.

Overigens is de naam Ecocombi later ingehaald door de afkorting LZV, en dat staat voor Lang Zwaar Voertuig. Met die benaming had de politiek waarschijnlijk nooit ingestemd met de eerste proeven met de 25,25 meter lange combinaties.

LZV staat voor Lang Zwaar Voertuig. Met die benaming had de politiek waarschijnlijk nooit ingestemd met de eerste proeven met de 25,25 meter lange combinaties'.

SuperEcoCombi: door anti-lobby negatief sentiment in Duitsland

In Duitsland is het sentiment voor de langere, en duurzame langere combinaties van meet af aan negatief geweest. De belangrijkste reden was de lobby vanuit de Allianz pro Schienen. Dat is een machtige, door de Spoorwegen ondersteunde anti-lobby die vanaf het begin de naam Monstertrucks gebruikt heeft.

Lees verder onder de advertentie

De Duitse wegvervoer lobby had daar maar amper een antwoord op, maar toch mogen de lange voertuigen sinds twee jaar ook in Duitsland de weg op. Met slechts 40 ton totaalgewicht, maar het is een eerste kleine stapje. Het belangrijkste tegen-argument in Duitsland is de belasting van de infrastructuur. Overigens is dat onterecht. Een conventionele 40 tons combinatie op vijf assen heeft 8 ton asdruk, terwijl een 60 tons Ecocombi op negen assen 7,5 ton asdruk heeft.

Eén truck neemt de lading van twee mee, zo halveert uitstoot en brandstofverbruik

Nederland zet nu de volgende stap, want na de 25,25 meter lange Ecocombi wordt er dit jaar nog een aanvang gemaakt met proeven met de SuperEcoCombi. Dat is een 32 meter lange combinatie met een gewicht tot 72 ton. Dat betekent dat één truck nu de lading van twee meeneemt, waarmee de uitstoot en het brandstofverbruik zo ongeveer halveren. Tevens zorgt dit voor minder drukte op de weg, want één zo’n combinatie heeft veel minder ruimte nodig dan twee conventionele combinaties met 50 meter tussenruimte.

Uiteraard worden er aanvullende eisen gesteld aan de veiligheidssystemen aan boord en moet de chauffeur beschikken over 5 jaar ervaring en een aanvullende opleiding, net als nu ook bij de LZV het geval is.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Tesla en Nikola stelen de show, DAF levert

CO2-doelstellingen van 2030

En natuurlijk kan zo’n SuperEcocombi niet overal rijden maar voor dikke goederenstromen is het een fantastisch middel voor verduurzaming van het wegtransport.

De SuperEcoCombi bestaat uit een standaard trekker met twee standaard 13,60 meter lange opleggers, gekoppeld door een dolly. Dit leidt aantoonbaar tot een reductie van 27 procent aan emissies waarmee nu al aan de CO2-doelstellingen van 2030 voldaan kan worden. De SuperEcoCombi zou alleen al om die reden breed ingezet moeten worden in Europa.

Lees verder onder de advertentie

Iep van der Meer

Transport-expert

Transport-expert Iep van der Meer schrijft al meer dan 25 jaar voor verschillende chauffeurs- en vakbladen in binnen- en buitenland. Hij maakt in Europa deel uit van de groep specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde ‘duizend punten-test’ uitvoert. In Nederland werkt hij onder meer voor de websites BigTruck, Trailertotaal.nl en TransportenMilieu.nl.