Niet-te-kisten

Standbouwbedrijf 'heeft geen beurshal nodig' om creatief te blijven tijdens coronacrisis

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Niet te kisten is een nieuwe dagelijkse fotoserie op De Ondernemer. De afgelopen weken zijn de meest uiteenlopende ondernemers gefotografeerd door Nadja Willems, die telkens op een originele manier laten zien wie zij zijn en waar zij voor staan. De foto's zeggen alles over hun ondernemersmentaliteit: coronacrisis of niet, zij laten zich niet kisten.

,,De grote onzekerheden zijn inmiddels achter de rug, maar turbulent waren de afgelopen maanden zeker.” Dat vertelt Gerwin Altena, de mede-eigenaar van standbouwbedrijf Expovorm die alle opdrachten als sneeuw voor de zon zag verdwijnen. Schrikken? Dat zeker! Maar door focus te verleggen staat het bedrijf uit Almelo nog altijd overeind.

Lees ook: Autobedrijf keek af bij Thuisbezorgd.nl en brengt gerepareerde auto's nu thuis

Lees verder onder de advertentie

,,Met Expovorm richten we ons vooral op beurzen en die werden door het coronavirus in heel Europa massaal afgelast. We zagen de Nederlandse maatregelen en de gevolgen daarvan daarom al lang aankomen. We hadden al twee weken niets te doen”, aldus Altena, die Expovorm samen met zijn schoonzus Pauline Hilbrink runt.

Afscheid van acht personeelsleden

Waar Altena en zijn collega’s in eerste instantie rekening hielden met een droogte van maximaal drie maanden, beseffen zij zich nu dat het zelfs in het najaar nog bijzonder rustig zal zijn. Het heeft als gevolg gehad dat Expovorm van acht van de twintig personeelsleden afscheid heeft moeten nemen.

,,Inmiddels is de regelgeving wat versoepeld en mogen er weer beurzen worden georganiseerd. De mensen zijn alleen totaal niet reislustig. En dat begrijp ik ook wel. Welk bedrijf laat zijn mensen in deze tijd nou door heel Europa vliegen om beurzen te bezoeken?”

Lees verder onder de advertentie

Welk bedrijf laat zijn mensen in deze tijd nou door heel Europa vliegen om beurzen te bezoeken?

Gerwin Altena, mede-eigenaar Expovorm

,,Wij gebruiken deze periode om achter de schermen alles op scherp te zetten. Op dit manier staan we er meteen wanneer alles weer enigszins bij het oude is. Daarnaast zijn we op zoek gegaan naar andere businessmodellen. Wat we zeker weten is dat bedrijven geld hebben gebudgetteerd voor marketing of andere vormen van verkoopondersteuning. Nu zal niet iedereen dat meer uitgeven, maar er zijn wel degelijk bedrijven die dat nog wel doen.”

Altena heeft geen beurshal nodig

Altena noemt het voorbeeld van ondernemers die een tijdelijke experience centre op eigen locatie willen hebben. ,,En die bouwen wij dan voor ze. We hebben banners, kunnen mooie doeken in een chique frame zetten en de ruimte verder aankleden met artikelen van de betreffend dealer. Ik heb geen beurshal nodig om een ruimte creatief aan te kleden. We richten daarom ook winkels in. Eigenlijk komt het qua expertise allemaal op hetzelfde neer. Onze focus is nu alleen een stuk breder. Iedere beurs die nu nog voorbij komt, zien we als bonus.”

Lees ook: 'Het festivalseizoen is over. We kochten een Britse dubbeldekker en gaan rondreizen organiseren'

Lees verder onder de advertentie

Net zoals bij veel van zijn collega-ondernemers heeft de coronacrisis hem nieuwe inzichten opgeleverd. Voor zijn gevoel heeft het standbouwbedrijf de weg naar boven dan ook weer ingezet. ,,Dit was een spannende periode omdat je totaal niet weet wat je te wachten staat. Toch kunnen we onszelf in de spiegel aankijken omdat we altijd de moed erin hebben gehouden en echt geen verkeerde beslissingen of domme risico’s hebben genomen.”