How-to #nlstartop

Nicolette van Dam over ondernemen, gasten en slimme marketing

Ook hun brasserie moest plotseling dicht, maar dat wil niet zeggen dat Nicolette van Dam en echtgenoot Bas Smit niets meer te doen hadden. Bestaande en nieuwe bedrijven werden snel coronaproof opgetuigd; ondernemen zit beiden immers in het bloed, misschien zijn ze 'soms iets te ongeduldig'. Maar: hun aanpak werkt.

Thomas Hendriks / Patrick Wessels 14 juli 2020

Nicolette van dam brasserie corona ondernemer

Nicolette van Dam met haar broer Sebastian in de brasserie.

De familie Van Dam begon met een slagerij. De familie Smit met kleding en schoenen. Nicolette: ,,Alles wat we doen is vanuit ondernemerschap gedacht. Wij weten als geen ander dat je leven om de zaak draait, ik ben niet anders gewend. ‘Hoe was je zaterdag?’, is altijd de eerste vraag als je elkaar ziet."

,,Als ik er zo over praat: ik haal er altijd de positieve kanten uit. Het glas is halfvol. Ook al heb je maar drie tafels bezet, verkoop je maar twee vazen in je winkel: geef die mensen wel de waardering mee dat ze voor jou hebben gekozen. Geef ze een gevoel dat ze de volgende keer aan je denken. Maak een praatje, ben geïnteresseerd. Maar doe dat wel echt, want als het nep is prikken mensen er doorheen.”

"Als je kunt lezen en schrijven met wie je iets opbouwt, kun je heel ver komen"

'Spar met andere ondernemers en gun het elkaar'

Brasserie Van Dam, Vidley VideoWenskaart, The Healthy Snackbox, Junea Vendingmachine, managementkantoor Gamechangers, een samenwerking met Rehab sneakers en Shoeby en een twee maanden durend event, Amsterdamse Zomer in het Olympisch Stadion. Alstublieft. De lijst van bedrijven en initiatieven van het ondernemersechtpaar Van Dam-Smit is indrukwekkend. En de diversiteit laat zien dat Nicolette van Dam bij veel meer is betrokken dan alleen haar succesvolle mediacarrière en familiebedrijf in de horeca.

Wat opvalt: aan elk bedrijf, naast de brasserie (familiebedrijf), ligt een samenwerkingsverband ten grondslag met mensen die ze kennen en vertrouwen. ,,Als je kunt lezen en schrijven met wie je iets opbouwt, kun je heel ver komen. Je hebt het beste met elkaar voor, vertrouwt elkaar, je hebt aan een half woord genoeg. Probeer naar kansen te blijven kijken. Spar met andere ondernemers en gun het elkaar: je wilt het beste voor elkaar.” De vijf ondernemerstips van Nicolette lees je hier.

'Als je als ondernemer stilstaat, komt er niks nieuws op je pad'

De coronacrisis was een harde klap voor de horeca en dus voor de Brasserie Van Dam, terwijl andere bedrijven van het echtpaar op dat moment juist floreerden. Opeens wilde iedereen aan bijvoorbeeld grootouders in verzorgingshuizen een videowenskaart versturen - en dus was de Vidley VideoWenskaart korte tijd uitverkocht. The Healthy Snackbox is begin dit jaar overgenomen door Caterwings (ook bekend van Hello Fresh). De digitale, contactloze vending machine van Junea staat straks op werkplekken en is niet langer alleen gevuld met snacks en drankjes, maar ook met mondkapjes en desinfecteerspray.

Bijna Cruyffiaans stelt Nicolette: ,,Als je als ondernemer stilstaat, komen er geen nieuwe dingen op je pad. Juist wanneer je aanstaat en in die trein zit, dan ga je. Dan komt het ene na het andere idee voorbij, ben je scherp, kun je schakelen".

Nicolette van dam brasserie corona

Coronacrisis: brasserie werd 'Van Dam at home'

Brasserie Van Dam, het familiebedrijf dat Nicolette samen met haar broer runt, had het de afgelopen maanden zwaar te verduren. ,,Als zoiets als de coronamaatregelen je overkomt, trek je als ondernemer aan het kortste eind. De vaste lasten en salarissen van het personeel moeten doorbetaald worden, maar jij wilt je zaak redden. Hoe lastig soms ook, maar denk in oplossingen, al is het maar om je mensen bezig te houden en zelf in je hoofd scherp te blijven."

Nicolette tekende zelf een hart met ‘Stay Safe! We Miss You!’ op de ramen van de brasserie en er werd al snel besloten afhaalgerechten te gaan verzorgen. Mét in het broodje van elke hamburger een hart met ‘Stay Safe’ gebrand. ,,We hadden al wel ervaring als traiteur, onze chef toen nog niet, maar met onze gezamenlijke kennis kwamen we op het idee Van Dam at home. Met succes.”

'Haal meer uit social media'

De dag voor de heropening van de horeca plaatste Nicolette van Dam een video op Instagram - ze heeft 850.000 volgers - waarin zij iemand op anderhalve meter afstand op hilarische wijze ‘bedient’. Het glaswerk en de salade vliegen in het rond, letterlijk. Het ging de wereld over, werd ook vaak gekopieerd. Meer weten over de kansen die social media biedt? Download hier de whitepaper 'Haal meer uit social media'.

'Hoe zou ik het zélf vinden om hier binnen te komen?'

Sinds de heropening op 1 juni draait de brasserie Van Dam weer. Buiten worden na zes uur extra tafels neergezet voor de dan gesloten winkels van de buren. Binnen kunnen en mogen honderd gasten ontvangen worden, zolang de anderhalve meter norm wordt gehanteerd. Normaliter is er plek voor 90 gasten, maar door de regels is er nu ruimte voor 45. De overheidsmaatregelen wringen, maar worden nageleefd.

,,Als wij iets doen, gaat het van: hoe zou ik het zélf vinden om hier binnen te komen? Dat is het uitgangspunt. We maken daarbij alles in de communicatie naar onze gasten heel concreet, zijn transparant en eerlijk en maken juist ook nu duidelijk hoe oprecht blij we zijn dat ze voor ons kiezen. En we realiseren ons maar al te goed dat we het geluk hebben met de ruimte om binnen 45 gasten op de juiste afstand uit elkaar te kunnen zetten. Veel horecaondernemers kunnen dat niet en hebben het echt zwaar."

Bij de brasserie zijn ze in shifts gaan werken. ,,Dat geeft rust en wij kunnen door: negentig minuten voor een diner en 45 voor de lunch. Onze gasten begrijpen dat, accepteren dat."

Hoe staan we erin, waar hebben we zelf behoefte aan?

,,Kies ergens voor en blijf trouw aan wat je doet. De bedrijven die we hebben, komen voort uit iets waar we zelf behoefte aan hebben, wat we zelf al doen, of wat we missen. Zo zijn we ook blijven kijken tijdens de crisis: hoe staan we erin, waar hebben we zelf behoefte aan? Waar merken we dat mensen behoefte aan hebben en kunnen we daar snel op inspelen? Misschien zijn we soms iets te ongeduldig, maar tot nu toe werkt het wel.”

Zoals 'De Amsterdamse Zomer', dat samen met John Ewbank en 4PM Entertainment wordt georganiseerd: een reeks concerten in juli en augustus in het Olympisch Stadion. Inmiddels mag dat gelukkig met meer dan honderd mensen, maar nog steeds op anderhalve meter afstand. ,,Het worden bijzondere, intieme optredens van Nederlandse artiesten. Een kostbare productie, wat in deze tijd niet haalbaar zou zijn als niet iedereen water bij de wijn zou doen. Zowel de artiesten, de technische en facilitaire partijen en het Olympisch Stadion leveren wat in om dit mogelijk te maken voor het publiek. Je kunt hier in deze opzet niet de hoofdprijs vragen, maar er wel voor zorgen dat mensen je niet zullen vergeten als je straks hopelijk wel weer veel mensen kunt uitnodigen voor een event.”

Volg Nicolette en Brasserie Van Dam op Instagram: @nicolettevandam1 @brasserievandam.

Ook online groeien? Via Xtra Social, een online oplossing van DPG Media, kun je met jouw social posts opvallen op diverse nieuwsites zoals ad.nl. Meer weten over de kansen die social media biedt? Download hier de whitepaper 'Haal meer uit social media'.

Met een uitgebreid portfolio heeft DPG Media alles in huis om een boodschap succesvol over te brengen. De media adviseurs van DPG Media helpen ondernemers graag verder met een plan op maat.

Laat hieronder je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.