Nieuws Arbeidsmarkt

Steven Gudde (Olympia) over ouderwetse personeelswerving: ‘De grootste vijand van de werkgever is de werkgever zelf’

Dat werkgevers geen mensen kunnen vinden, hebben ze deels aan zichzelf te danken. Ze gebruiken niet alleen te vaak de wervingsinstrumenten van vroeger, stelt Steven Gudde van uitzender Olympia. ‘Die waren toen succesvol, maar nu echt niet meer. Ze zijn verouderd, niet toegesneden op de situatie van vandaag en morgen. Maar erger nog is dat men ook nog de mindset van vroeger heeft.’

Eduard Voorn 30 mei 2022

Laatste update: 30 mei 2022 11:32

Steven Gudde van Olympia foto 2

Steven Gudde, directielid van uitzender Olympia. Foto: Olympia

Bij het actualiteitenprogramma Nieuwsuur was onlangs Hans Borstlap te gast. Deze voormalige topambtenaar was voorzitter van een commissie die met voorstellen kwam om de arbeidsmarkt te hervormen. Tijdens het programma stelde hij dat werkgevers gemakzuchtig en kieskeurig zijn en hij sneed gelijk het principe van open hiring aan, om op een andere manier aan nieuwe werknemers te komen.

Steven Gudde, directeur Arbeidsmarkt bij uitzender Olympia, keek ook. Hij neemt niet de strenge woorden van Borstlap over, maar is wel kritisch richting bedrijven en werkgevers. ,,In deze krappe arbeidsmarkt zullen werkgevers echt anders moeten gaan werven en moeten nadenken over werkgeverschap. Ze schreeuwen nu wat harder, maar gebruiken nog steeds de instrumenten van voor de coronacrisis. Doordat ze de verkeerde vragen stellen, die komen uit de oude situatie, komen vraag en antwoord nooit bij elkaar.”

Lees ook: Megabonus van 4000 euro SuitSupply-personeel bij vinden nieuwe collega: is dat de manier?

De gepokt en gemazelde arbeidsmarktexpert constateert dat de werknemer ‘de baas’ is, en het nu voor het zeggen heeft. ,,Dat was eigenlijk altijd al, maar de werknemer begint het nu ook zelf te ontdekken. Stel als werkgever eens de vraag: ‘Wat wil jij komen bijdragen, of waar heb jij behoefte aan?’ Werknemers willen veel meer invloed hebben op hun werk, op hun leven, en dat staat los van goed betaald worden en baanzekerheid willen hebben.”

Gudde haalt de opmerking vanuit de horeca aan, dat iedereen die ging werken voor de GGD in de coronatijd nu niet meer terug wil. Laat je niet misleiden door het argument dat het veel beter betaalde, zegt hij duidelijk. ,,Voor de GGD kon je werken op jouw tijdstip, desnoods midden in de nacht. Het was volledig in jouw ritme in te passen. Daarnaast was er een duidelijk doel: purpose, betekenisvol zijn. Je snapt waarom je het doet. Het aantrekken van nieuwe medewerkers is maatwerk geworden. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar begin nu eerst eens met goed luisteren.”

"Werkgever spring over je eigen schaduw heen en laat skills meer leidend zijn dan een cv"

Steven Gudde

Gudde stopt even en zegt dan scherp: ,,In deze overspannen arbeidsmarkt is de grootste vijand van die werkgever, de werkgever zelf, doordat deze vast blijft houden aan de principes van vroeger. Stel die andere vragen eens en bouw aan een bedrijfscultuur waar werknemers graag willen werken. Werknemers die prettig werken, het naar hun zin hebben en trots zijn op hun werk én werkgever zijn gelijk goede ambassadeurs, dan hoef je ook niet met aanbrengbonussen van vele duizenden euro’s te strooien.”

Lees ook: Megabonus van 4000 euro SuitSupply-personeel bij vinden nieuwe collega: is dat de manier?

Met skillpaspoort wordt arbeidsmobiliteit bevorderd

Olympia is bij een baanproef betrokken die werd opgezet door TNO en gefinancierd door Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). ,,We hebben veldtesten gedaan of iemand met horeca-skills kan werken in de logistiek. Er wordt dus niet gewerkt op basis van een cv of dienstjaren, maar op basis van zijn of haar vaardigheden die zijn vastgelegd in een skillpaspoort. Softwareontwikkelaar 21CC ontwikkelde een app waarin werkgever en werknemer makkelijk kunnen zien of iemand geschikt is. Het is een manier om arbeidsmobiliteit te bevorderen. Over circa een maand komt het resultaat en het onderzoek naar buiten waar iedereen gebruik van kan maken, maar nu al zien we dat het kan werken. Het komt alleen nog beperkt voor, omdat werkgevers toch werken volgens die oude principes waar ik het eerder over had. Werkgever spring over je eigen schaduw heen en laat skills meer leidend zijn dan een cv.”

Met open hiring leert werkgever op een andere manier werven

In het verlengde daarvan is ook open hiring te gebruiken voor doelgroepen die nu niet tot onvoldoende kunnen worden bereikt. Borstlap haalde het aan in de media (Nieuwsuur en Trouw) en Gudde steunt het. ,,Je stelt als werkgever geen eisen, daardoor ontstaat een zeer lage drempel. Je geeft de stille reserve, die niet op LinkedIn zit, de krant leest of op sociale media zit de kans om aan het werk te komen."

,,Echter,” zegt hij met grote directheid, ,,zal de werkgever totaal anders moeten gaan werven om deze doelgroep te bereiken. Hoe? Door een netwerk te hebben in buurthuizen en verenigingen. En te werven op meer algemene plekken zoals winkelcentra, de supermarkt en het openbaar vervoer. Daarnaast is vaak begeleiding nodig om ze bijvoorbeeld te leren op tijd naar het werk te komen. Misschien moet je andere eisen stellen aan de werktijd of werktijden anders inrichten. Het leert werkgevers overigens wel op een andere manier te werven.”

Lees ook: Arbeidsmarktexpert Yves Pilet: ‘Ondernemer, verander je gedrag, anders kom je nooit aan personeel’

Werkgevers maatschappelijke sectoren aan de bak met goed werkgeverschap

Werkgevers in de zorg, onderwijs, veiligheid, rechtspraak en kinderopvang moeten beter hun best doen in het binden en boeien van personeel, dat stelt de Sociaal-Economische Raad (SER) in een onlangs verschenen rapport over de problematische arbeidsmarkt. ‘Zorg voor goed werkgeverschap.’

SER-vicevoorzitter en voorzitter van de FNV Tuur Elzinga stuurde ‘Arbeidsmarktproblematiek maatschappelijke sectoren’ naar minister Karien van Gennip (CDA) van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij moet een dezer maanden komen met een visie op de Nederlandse arbeidsmarkt, die op dit moment is vastgelopen.

Koester werkenden met goed werkgeverschap én goed management, is een van de vijf SER-aanbevelingen aan Van Gennip. ‘Bij goed werkgeverschap hoort aandacht voor wat nodig én mogelijk is om het werk hanteerbaar, aantrekkelijk en perspectiefrijk te maken’, stellen de samenstellers. ‘Dat kan door onder andere goede loopbaanmogelijkheden te bieden, een inclusieve bedrijfscultuur, ruimte voor opleiding, zeggenschap over het eigen werk en de werk-privébalans én een goed salaris. En een vast contract als er sprake is van structureel werk.’

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws